Een sterk merk bouwen, dat is een streven van veel ondernemers. Dat gebeurt in de eerste plaats vaak lokaal: je gaat samenwerkingen aan met bedrijven uit dezelfde plaats en je medewerkers komen ook voornamelijk uit de regio. Ze kennen je. Maar als het even lukt, is het ook wel lekker om wat bekendheid in de rest van het land te krijgen en zo je klantenkring uit te breiden.
In onze komende lente-editie staan we stil bij de kracht van lokaal. In dat kader gingen we op zoek naar tien bedrijven/merken uit de regio’s van OnderNamen die de grenzen van hun vestigingsplaats zijn ontstegen en landelijke bekendheid genieten.
-
- ERU Kaas (Woerden)
ERU is een bekende producent van smeerkaas en heeft zijn oorsprong in Woerden. Hun producten zijn in supermarkten door heel Nederland te vinden.
-
- Reypenaer Kaas (Woerden)
Reypenaer produceert ambachtelijke kazen die nationaal en internationaal worden gewaardeerd. Hun kazen worden op traditionele wijze gerijpt in Woerden.
-
- Carl Siegert Bakkerij (Harmelen)
Gevestigd in Harmelen, nabij Woerden, levert deze ambachtelijke bakkerij broodproducten aan diverse horecagelegenheden en luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, waardoor hun producten wereldwijd worden geconsumeerd.
-
- Rock City Brewing (Amersfoort)
Deze ambachtelijke brouwerij uit Amersfoort brouwt diverse speciaalbieren die landelijk worden gedistribueerd en bekendheid genieten onder bierliefhebbers.
-
- Werfzeep (Utrecht)
Een ambachtelijke zeepziederij uit Utrecht die biologische en handgemaakte zepen produceert. Hun producten zijn in heel Nederland verkrijgbaar en geliefd bij consumenten die waarde hechten aan natuurlijke verzorgingsproducten.
-
- De Koekfabriek (Utrecht)
Met een vestiging in Utrecht, staat De Koekfabriek bekend om haar ambachtelijke koekjes, gebakken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hun producten zijn inmiddels in heel Nederland verkrijgbaar.
-
- Noest (Utrecht)
Dit Utrechtse merk creëert handgemaakte producten van stadshout, zoals snijplanken en onderzetters. Hun unieke en duurzame producten hebben nationale aandacht gekregen.
-
- Fungi Factory (Utrecht)
Dit Utrechtse initiatief kweekt oesterzwammen op koffiedik en produceert daarmee duurzame paddenstoelen die in lokale restaurants en winkels te vinden zijn, en steeds meer landelijke bekendheid krijgen.
- Veldkeuken Brood (Bunnik)
Gevestigd op Landgoed Oud Amelisweerd nabij Utrecht, bakt de Veldkeuken ambachtelijk brood met biologische ingrediënten. Hun producten zijn geliefd bij zowel lokale bewoners als bezoekers van het landgoed en worden ook elders in het land verkocht.
- Grozette (Woerden)
Grozette produceert geraspte en poederkazen die in veel Nederlandse supermarkten en daarbuiten te vinden zijn. Hun producten worden in Woerden vervaardigd en hebben nationale distributie.

Bron: Facebook Grozette.
Wat laten deze voorbeelden zien? Dat het met een goede strategie en met name een goed product met een goed verhaal, zeker mogelijk is om verder te groeien dan lokale markten.