Zoeken

Next Kitchen zet volgende stap met verhuizing

Next Kitchen heeft een nieuw onderkomen! De cateraar heeft zich gevestigd in Nieuwegein, waar momenteel hard wordt gewerkt om het pand helemaal af te maken. ‘We kunnen het hier zo inrichten dat we klaar zijn voor de toekomst.’

Op het moment van dit interview is het nog een beetje rommelig op de nieuwe locatie en wordt er nog volop verbouwd. Maar het belangrijkste – de keuken – is af en volledig in bedrijf en het kantoor boven oogt ook al zo goed als klaar. ‘Ons huurcontract liep af in het vorige pand, dus we moesten wel over’, lacht eigenaar Jeroen Boere. ‘Het is nog een beetje kamperen, maar we doen er alles aan om het zo snel mogelijk af te ronden.’

Next Kitchen is sinds haar oprichting vijftien jaar geleden eigenlijk elk jaar gegroeid – de coronaperiode daargelaten. ‘We groeiden ook weer uit ons jasje in het pand waar we hiervoor zaten. De keuken was groot genoeg, maar het magazijn en de koelruimte te klein. Het bedrijf achter ons was ook aan het groeien dus we zaten elkaar een beetje in de weg. We zijn op zoek gegaan naar iets anders en kwamen via via dit pand tegen. Het is een goede uitvalsbasis en bovendien groot genoeg voor al onze bedrijfsactiviteiten. Afgelopen augustus zijn we erin gegaan, terwijl we ondertussen dus nog verbouwen.’

Tofste werkplek

Jeroen had één belangrijke wens: de tofste werkplek creëren die er is. ‘Dat is wat ik op onze vorige locaties steeds meer begon te merken, dat het comfort minder werd. Het was er oud, warm, te klein en niet efficiënt ingedeeld. Dat gaan we nu meteen goed doen: een betere routing, meer aandacht voor hygiëne met onder andere een hygiëne-sluis om je handen te wassen, een bedrijfsrestaurant en een comfortabel kantoor dat gezellig ingericht is. Het moet een plek worden, zowel van binnen als van buiten, waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. We bestaan al best wel lang en zijn inmiddels een serieuze partij in de cateringbranche. Dat mogen we ook intern zo voelen.’

Besloten werd om zoveel mogelijk zelf te doen. ‘Mijn vader had vroeger een aannemingsbedrijf en die heeft zichzelf als projectleider opgeworpen. In samenwerking met freelance timmerlieden en lokale bedrijven kunnen we daardoor veel zelf doen. Willemsen Isolatiebouw heeft de keukens en koelcellen geïsoleerd, Installatiebureau Nieuwegein verzorgt het installatiewerk, onze airco’s komen van Streef Airconditioning, Laven uit Utrecht heeft veel sloopwerk gedaan en Yaro interieurbouw heeft de kozijnen geplaatst. We hebben zoveel mogelijk rekening gehouden met duurzaamheid. Maar hier op het terrein hebben we een stroomprobleem. Daar zijn mooie oplossingen voor waar ik ook naar geïnformeerd heb, maar dat is nog iets te hoog gegrepen op het moment. Maar we hebben het pand wel zo voorbereid dat het in de toekomst kán.’

Nieuwe opdrachtgevers

Er heerst duidelijk nieuwe energie bij Next Kitchen: er kan op de nieuwe locatie verder aan de toekomst gebouwd worden. Maar dat goede gevoel zit hem niet alleen in de verhuizing. ‘We zijn altijd heel actief geweest om te kunnen groeien en dat zet zich nog steeds door’, aldus Jeroen. ‘We hebben er onlangs weer twee grote nieuwe opdrachtgevers bij gekregen, waaronder Studio 100. Voor “40-45 De Musical” gaan wij de crewcatering doen, dagelijks voor 150 man. Daar ben ik best wel trots op. Het maakt ons sterker en interessanter voor opdrachtgevers. Ik voel me er prettig bij om het vizier op groei te hebben. Want als er dan wat wegvalt, blijf je eigenlijk even groot.’

‘Catering is een bijzondere tak van sport’

Festival

‘Daarnaast zijn we publieksevenementen gaan doen, daar zijn we zo’n twee jaar geleden ingerold. We hebben veel leergeld betaald hoor, in het begin hebben we een aantal dingen verkeerd ingeschat. Nu wordt het steeds interessanter, je hebt je eigen materialen en producten die je ook weer mee kunt nemen naar een volgend event. Het rendement is beter en je leert ervan. We willen ook op dat soort evenementen kwaliteit neerzetten. Je hoort mensen op een festival vaak zeggen; ik betaal twaalf euro voor een karig broodje. Dat gevoel willen wij wegnemen. Ik weet wat wij inkopen, wat wij zelf allemaal maken dus ik weet wat de prijs/kwaliteitsverhouding is. Ik ga daar ook graag over in gesprek met organisatoren. Wij willen een toevoeging zijn, daar investeren wij in. Wij zorgen voor het mooiste terras en de juiste prijs/kwaliteitverhouding, en daar tegenover hoort dan ook een normale huurprijs of afdracht. De beleving moet gewoon goed zijn, samen een mooi event neerzetten, dat is wat we willen.’

Een vraag over vakmanschap kan in deze themaeditie niet uitblijven. Waarin ligt het vakmanschap verscholen bij Next Kitchen? Jeroen: ‘Wij maken meer dan 90 procent zelf. Niet alleen het eten, maar ook de decoratie. Ja, mayonaise bijvoorbeeld kopen we in, daar schaam ik me ook niet voor, maar verder zul je hier nauwelijks pakjes of zakjes terug vinden. Alle soepen, sauzen en salades bereiden we from scratch. Daar heb je vakmensen voor nodig. Het grootste deel van het team heeft een koksachtergrond. Catering is een bijzondere tak van sport. Je moet niet alleen kwaliteit leveren, maar ook de ervaring hebben om te begrijpen wat er op een locatie gebeurt. Je krijgt altijd te maken met tegenvallers, zoals lastige werkomstandigheden of no shows, waardoor je veel weg moet gooien. Daar moet je soms het nodige geduld voor opbrengen. Wij moeten ook steeds vaker uitleggen dat het voor ons ook allemaal duurder is geworden, dus dat de prijzen ook omhoog gaan. We hebben geen keus. Om daar tussen te balanceren en telkens weer lekker eten te serveren, vind ik ook vakmanschap. En gelukkig zit dat in onze genen!’

 

www.nextkitchen.nl