Ellen (vandeberg advocatuur b.v.) is een ondernemende, pragmatische, duidelijke een meedenkende advocaat ondernemingsrecht. [email protected] 0655775673
Vakmanschap is het thema van deze herfsteditie. In eerste instantie vind ik het een wat oubollige term. Het klinkt niet als iemand die helemaal van deze tijd is. Laten we dit eens nader onderzoeken en toepassen op de advocatuur.
De betekenis van “vakmanschap”, aldus Van Dale, is “grote bekwaamheid in een vak”. Volgens andere bronnen houdt het in: “de vaardigheid in een beroep of handel, de vaardigheid om hoog kwalitatief werk af te leveren”.
Voor mij als advocaat staat kwaliteit voorop, daar is geen discussie over mogelijk. Je kunt als advocaat niet de kantjes ervan af lopen. Als je cliënt vraagt om advies, geef je geen half advies of een halve overeenkomst. Kwaliteit betekent ook dat je je beperkt tot het terrein van je deskundigheid. Om een voorbeeld te geven, ik heb geen kennis van bijvoorbeeld het consumentenrecht of het strafrecht, op die terreinen zal ik dan ook niet adviseren. Dat is onbestaanbaar. Als ik het op die manier bekijk is de term “vakmanschap” onvolledig.
De term “vakmanschap” doet mij denken aan de tijd dat advocaten met een ganzenveer schreven of een dictafoon gebruikten om brieven, processtukken of overeenkomsten (ook wel “epistels” genoemd) in te spreken die vervolgens door een secretaresse moesten worden uitgewerkt. Ook wij gaan echt met onze tijd mee en maken gebruik van AI en daar is helemaal niets mis mee. Zolang dit op een verantwoorde wijze gebeurt.
Daarnaast dekt “vakmanschap” wat mij betreft niet de lading, omdat een advocaat tot meer in staat moet zijn dan alleen het leveren van hoog kwalitatief werk. Dat is ook precies hetgeen niet door AI kan worden geleverd.
Zo moet een advocaat goed kunnen luisteren. Waar is je klant nu echt mee geholpen? Verder vind ik het belangrijk om proactief mee te denken met een klant. Daarnaast hecht ik waarde aan duidelijkheid, zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Bovendien vind ik het belangrijk om zaken niet moeilijker te maken dan ze zijn. Een klant heeft geen behoefte aan een half advies, maar heeft ook geen behoefte aan een boekwerk waarin alle opties zijn uitgewerkt, maar waarin het antwoord ontbreekt. Verder zijn bereikbaarheid en snelheid van reageren voor mij belangrijk.
Kwaliteit en vakmanschap (aldus de geraadpleegde bronnen) dekken dus niet de lading als we het hebben over de advocatuur. Een advocaat moet meesterschap bieden! Dat is in ieder geval waar ik naar streef.