Barend Salemink is specialist in bedrijfswaarderingen. hij is partner en mede-eigenaar van talanton. motto: tijd en geld kun je maar één keer uitgeven, dan kun je er maar beter goed over hebben nagedacht. [email protected] 020-800 6566
Als waardeerder kom ik bij zo’n twintigtal ondernemers per jaar over de vloer en zelf zijn we natuurlijk ook ondernemer. Ik ontmoet per kwartaal zo’n veertig vestigingsondernemers bij zen.nl op de kwartaaldag. Tel daarbij op het aantal ondernemers dat mijn collega’s ontmoeten, en ik denk dat we jaarlijks een aardige “tour-de-horizon” maken. Ondernemers in alle soorten en maten. De waardeerderspraktijk van Talanton bestaat voor 95 procent uit ondernemers en soms “vangen” we een beursgenoteerd fonds. En dat doen we al dertig jaar. Tel maar uit.
Bij het woord fundament krijg ik altijd een gevoel van “solide”, “degelijk”, “stevigheid”. En in de bouwwereld is dat ook zo. Is het fundament niet goed, dan zakt er zo maar een “vloertje” naar beneden. Kennis en ervaring is het fundament waar Talanton op rust. Maar is dat zo of nodigt juist deze tevredenheid uit om een spade dieper te kijken?
Bij elke ondernemer die ik ontmoet tref ik iets bijzonders aan. Iets dat lastig te omschrijven is. De ene noemt dat “initiatief”, de ander “ondernemerschap” en weer een ander noemt het “de wil tot veranderen” of “innerlijke onrust tot creatie”.
Vele woorden, voor hetzelfde. Ondernemers hebben iets bijzonders. Ze weten iets bijzonders goed te doen, ze beginnen gewoon en houden vol. Ze omringen zich met mensen die hun visie delen, om maar eens een paar dingen te noemen.
Zeer recent kwam ik in aanraking met de “Ganbatte”-filosofie. Het is een gezegde uit Japan, wat zoveel betekent als “zo goed mogelijk je best doen, nooit opgeven en altijd doorgaan”. Ganbatte wordt elkaar gewenst als een beroep doen op je eigen kracht. Wij wensen elkaar vaak “succes”, waarbij het geluk afhangt van toeval (maar in elk geval niet van onszelf). Mirales/Garcia hebben dat mooi beschreven in een handzaam naslagwerk getiteld “Ganbatte: de Japanse kunst van de wilskracht”. In het afgelopen kwartaal heb ik dat boekje eens goed gelezen en met aandacht de lessen gevolgd.
Ondernemers hebben een hoog Ganbatte-gehalte, en ik zie dat bij elk bedrijfsbezoek of elke ondernemersontmoeting weer. In het boekje staan de tien wetten van Ganbatte voor ondernemers. Simpel, strak, to the point en oh zo sterk. Toch mooi om te zien, dat wij zoveel woorden nodig hebben en een andere bevolking dat vangt in een enkel woord.
Ik wens u voor deze zomer dan ook geen succes met ondernemen. Ik wens u GANBATTE!