GomesTrucks is al ruim vijftig jaar Mercedes-truckdealer in Noord-Holland. De schat aan ervaring die daar is ontstaan, neemt het bedrijf sinds kort ook mee naar Utrecht. Aan de Isotopenweg wil GomesTrucks een vaste plek veroveren in het hart van ons land.
Gomes bestaat in totaal al 88 jaar. Het bedrijf is ooit begonnen als transportbedrijf, opgericht door Arie Gomes. Dat heeft zich gaandeweg uitgebreid met allerlei aanverwante bedrijfsonderdelen. In 1972 werd het Mercedes Truck-dealerschap binnengehaald door de tweede generatie, bestaande uit Tinus en Piet Gomes. ‘We hebben een rijke historie in de transportwereld’, vertelt de vestigingsmanager in Utrecht, Erik Kleiboer. ‘Dat is ook meteen waar onze meerwaarde zit: diesel loopt door onze aderen.’ rnrnWelkom in Utrecht! Hoe zijn jullie hier terechtgekomen?rn‘Dat is deels door omstandigheden zo ontstaan. We hebben sinds het jaar 2000 steeds meer servicevestigingen geopend voor vrachtauto’s. Toen wij opvingen dat de vorige Utrechtse Mercedes Truck-dealer in deze regio ging stoppen met de service van vrachtauto’s, zijn wij direct vanuit ons hoofdkantoor in Zaandam in de auto gesprongen. We zijn toen met de bedrijfswagenlocatie aan de Isotopenweg in contact gekomen. Het toeval wilde dat hun activiteiten op deze locatie juist wat aan het afnemen waren en het hen eigenlijk wel goed uitkwam om dit over te dragen. Dat was wel bijzonder hoor; we zaten halverwege november voor het eerst om tafel en 23 december vertelde die directie aan hun medewerkers dat ze ermee gingen stoppen en wij dat we doorgingen als Mercedes Truck-vestiging. De mensen die op deze locatie werkten zijn bij ons gebleven, evenals de mensen van de Mercedes Truck-vestiging in Utrecht die graag in deze regio wilden blijven werken. Dus we gingen in vliegende vaart door.’rnrnHoe ziet het team er nu uit?rn‘We werken momenteel met acht volwaardige truckmonteurs, een werkplaatschef, twee receptiemedewerkers en een magazijnmeester. Vijf monteurs hebben al jarenlange Mercedes-ervaring. Dat is echt uniek, zeker in deze tijden. Iedereen is met heel veel energie aan de slag gegaan. Vanaf het moment dat de deuren opengingen, rijden de auto’s af en aan naar binnen. Sterker nog, we hadden al een planning voordat we opengingen.’
Wat typeert de werkwijze van Gomes?rn‘Wij houden niet zo van “nee”, dat typeert ons het beste denk ik. Daar worden we ook wel eens gek van hoor, want je komt daardoor regelmatig in een spagaat terecht, maar we willen het gewoon voor elkaar krijgen. Het kost de ondernemer geld als de vrachtwagen stilstaat. Dus het is belangrijk dat wij daar alles voor doen. Het team probeert dat ook echt met elkaar te dragen. Zijn er onverwachts zieken, dan werkt de rest net even wat langer door. Verder willen we ook het familiaire gevoel blijven uitdragen; dat iedereen zich betrokken voelt, de lijnen kort zijn en klanten snel antwoord krijgen. Ik zei eerder al: diesel loopt door onze aderen. Doordat we al bijna negentig jaar in de transportwereld actief zijn, weten we zo goed als alles over vrachtwagens. Daarnaast vinden we het belangrijk dat iedereen het juiste materieel heeft. Mooie kleding, goed gereedschap. We maken er écht wat van met z’n allen.’rnrnWat verwachten jullie van de vestiging in Utrecht?rn‘Wel veel, eigenlijk. Het is een beetje een open deur, maar Utrecht is natuurlijk het kloppend hart van Nederland, een prachtige stad ook. Er lopen belangrijke snelwegen omheen, er is enorm veel bedrijvigheid en er zitten tal van transportbedrijven. Zij hebben behoefte aan het goed onderhouden van hun voertuig. We hebben daarnaast ook een grote schare klanten uit Noord-Holland die regelmatig de A2 af en aan rijdt. Die hebben er nu een extra uitvalsbasis bij.’rnrnGewoon even uit nieuwsgierigheid: wat is er zo mooi aan Mercedes?rn‘Voor mij is het het mooiste merk dat er bestaat. Mensen kennen Mercedes vooral van de personenauto’s, maar ze zijn ook een pionier in vrachtauto’s. De eerste vrachtwagen ter wereld kwam van Mercedes. Bovendien is het de grootste truckbouwer van de wereld, ze bouwen in het hele concern meer dan 500.000 vrachtwagens per jaar. Hun technieken zijn vooruitstrevend, de veiligheidsstandaarden heel hoog en ze zijn altijd stappen aan het maken om energiezuiniger te zijn. Het is niet het goedkoopste merk, maar we rekenen wel alles door op total cost of ownership. We kijken naar het hele pallet aan kosten, in plaats van alleen maar naar een goedkopere factuurprijs. Want je kunt wel een lage factuurprijs hebben, maar als de truck in brandstof tien procent duurder loopt, dan gaat het hard hoor. Voor het idee: een gemiddelde vrachtauto rijdt 100.000 kilometer per jaar en verbruikt gemiddeld 25 liter per honderd kilometer, één op vier. Maar of je vier rijdt of 4,1 maakt al gauw vier procent verschil. Reken dat maar eens door naar 100.000 liter. Dat zijn behoorlijke bedragen die je op jaarbasis extra kwijt bent. Dat soort zaken maken we al jarenlang inzichtelijk voor klanten. Het is ook de reden dat grote vloten vaak Mercedes rijden, omdat het qua kostprijs gewoon een goed aanbod is.’rnrnHoe gaat de overgang naar duurzamere vrachtauto’s bij Mercedes?rn‘De ontwikkeling in andere brandstoftypes is volop bezig, maar Mercedes slaat wat stappen over en gaat meteen door naar elektrische voertuigen, de zogenaamde eActros. Daarmee heb je met drie of vier grote batterijen een actieradius van drie- tot vierhonderd kilometer. Voor dagdagelijkse business is dat voldoende. Die zijn dit jaar allemaal leverbaar. Daarna volgt de stap naar een truck met een actieradius van vijf- tot zeshonderd kilometer en vervolgens, in 2027, naar waterstof. Ook daarin is Mercedes vooruitstrevend. Het is een financieel sterk merk, waardoor ze – al duurt het misschien wat langer – wel een product kunnen maken waar écht behoefte aan is in de markt.’