Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Persoonlijke aandacht helpt ondernemers groeien

Ondernemers in het zonnetje zetten. Rabobank doet dat graag. Toen we adviseur MKB Tanja Hartman van Rabobank Amersfoort Eemland vroegen voor een interview, stelde ze voor om een trouwe klant uit Soest naar voren te schuiven. Al zestig jaar is familiebedrijf B. Strumpel BV, aannemer in grond-, sloop- en straatwerk, klant bij de bank. Onlangs kochten zij een gloednieuwe vrachtwagen met opbouwkraan, waarbij Tanja vanuit Rabobank hielp bij de financiering.  

Wanneer we ’s ochtends aankomen op het terrein van B. Strumpel BV in Soest, parkeren we tussen een showplein vol bestrating aan de ene zijde en de grondbank met vakken grind, grond en zand aan de andere zijde. De familie, bestaande uit Ingrid, Willem en Albert Strumpel, zit op dat moment met één van hun drie vaste werknemers aan de koffie om de dag op te starten. ‘Wij houden hier van persoonlijk contact’, zegt Albert. ‘Onderling, maar ook met onze klanten en leveranciers. Dat is ook zo mooi aan de samenwerking met de Rabobank. Die is al zestig jaar goed. Zowel met Tanja’s voorgangers, als nu met haar.’ Tanja kan dat gevoel alleen maar beamen. ‘Toen mij werd gevraagd een leuke samenwerking naar voren te brengen, dacht ik meteen aan de familie Strumpel. Ik hou van dit soort hardwerkende ondernemers, die zelf elke dag de handen uit de mouwen steken. We hadden de laatste tijd veel contact met betrekking tot een bijzondere investering in een nieuwe vrachtwagen met opbouwkraan.’ 

Vier vrachtwagens in één

De bestelde vrachtwagen komt niet standaard uit een folder van een leverancier. Willem: ‘Het gaat om een multifunctionele vrachtwagen die we zelf min of meer hebben ontworpen voor onze specifieke werkzaamheden. We zijn voornamelijk werkzaam in grondwerk, bestrating en tuinaanleg. Stenen, grind en grond dus. Deze nieuwe truck is eigenlijk vier vrachtwagens in één. Hij heeft een verwisselbare laadbak, zodat we verschillende materialen makkelijk mee kunnen nemen. Verder staat er een kraan op die ook meerdere functies heeft, van grond knijpen tot stenen hijsen. Zo’n multifunctionele vrachtwagen zorgt ervoor dat we maar één auto en chauffeur nodig hebben, in plaats van drie of vier. Zodra we terugkomen van een klus wisselen we de bak en zijn we weer weg. Het is misschien een flinke investering, maar door zijn brede inzetbaarheid rijdt hij bijna altijd. Dat past bij ons, want we zijn als familie ook multifunctioneel inzetbaar. Iedereen heeft wel meerdere taken. Dat we zo’n klein team hebben maakt dat we heel flexibel zijn.’ 

‘Wij houden nog van persoonlijk contact’

Kraan en auto apart  

Het maatwerk van de auto zorgde voor een uitdaging in de financiering. ‘Normaal financier je een kraanwagen als één geheel’, vertelt Tanja. ‘Omdat de familie Strumpel echter eerst los de kraan heeft gekocht en daarna pas de vrachtwagen waar deze op komt te staan, ontstond voor de bank een bijzondere situatie. Een losse kraan, dus zonder dat deze op een truck is opgebouwd, heeft voor ons als bank namelijk minder waarde. Terwijl het voor de familie juist het belangrijkste onderdeel is.’ Ingrid knikt bevestigend: ‘Voor ons is die vrachtwagen bijzaak. Die vervoert enkel de kraan waar we mee werken. Daar zaten we dus met een uitdaging, want we wilden in verband met levertijd eerst de kraan bestellen, voor we een truck kochten. Zouden we ze tegelijk kopen, dan zou die gloednieuwe vrachtwagen een jaar lang stilstaan, wachtend op de kraan. We hebben hierover een aantal gesprekken met Tanja gevoerd, waarin we elkaar goed begrepen. Door die persoonlijke gesprekken hebben we samen een mogelijkheid gevonden om de financiering door middel van een financial lease met gedeeltelijke uitboeking via een depot rond te krijgen.’ 

Online én persoonlijk

De derde generatie Strumpel ziet de digitale wereld niet per se als verbetering voor hun zestigjarige bedrijf. ‘Internet voelt voor ons afstandelijk en kil’, stelt Albert. ‘Wij werken van mond tot mond en op basis van vertrouwen en gunning. Wij kijken elkaar liever recht in de ogen. Dan weet je wat je aan elkaar hebt. Dat geldt voor ons contact met Rabobank, maar ook voor het contact met onze klanten en leveranciers.’ Toch ging de aanvraag van de financiering digitaal, vertelt Tanja. ‘Ondernemers die veel met hun handen werken, hebben soms moeite met online aanvragen. Dat snap ik wel. Voor mij is het gesneden koek. Ik werk hier dagelijks mee, maar sommige ondernemers doen dit maar een paar keer in hun carrière. Daarom bied ik altijd aan om een aanvraag samen te doen. Lang niet iedereen heeft dat nodig, maar het is wel de persoonlijke hulp die wij bieden. Van zo’n financiering kan een ondernemer ’s nachts wakker liggen. Daarom wil ik zo snel mogelijk uitsluitsel geven. Juist dat is het voordeel van online aanvragen en daarom sturen wij daar ook op. Maar dat betekent niet dat de persoonlijke aandacht verdwijnt. Het is een balans tussen online en persoonlijk. En dat contact is met de familie Strumpel al zestig jaar goed.’ 

 

Website

rabobank.nl

InterviewOntwikkelingenBouw & VastgoedAannemersbedrijfEemvallei