Janic Makizodila (30) is een innovatieve ondernemer die snel vooruit wil met zijn nieuwe ideeën. Rabobank helpt hem daarbij door passende financieringsoplossingen te bieden. Zo kan het zijn dat zijn bedrijf Heyu Works, dat onderscheidend is met een revolutionair recruitmentplatform, een vliegende start beleeft. ‘Rabobank geeft ons de mogelijkheid om te groeien.’
Het is snel gegaan in het nog prille ondernemersbestaan van Janic. Vier jaar geleden begon hij samen met zijn jongere broer Roger met softwarebedrijf BookThat in Amersfoort. Dat startte als entertainmentplatform, maar inmiddels bouwen ze — met derde compagnon Leon van Ekris erbij — diverse andere toegankelijke maatwerkoplossingen voor bedrijven.
‘Tijdens corona gingen veel retailers over op winkelen op afspraak’, blikt Janic terug. ‘Toen hebben we in vijf dagen tijd een platform gebouwd voor winkels. Ik weet nog goed hoe we elke dag met de avondklok als deadline keihard hebben gewerkt om het voor elkaar te krijgen. Dat is gelukt; 1800 winkels maakten gebruik van ons platform, we hebben zeventien miljoen bezoekers gehad en drie miljoen reserveringen verwerkt. Dan word je ineens een serieuze speler. Vanaf dat moment hebben we niet meer teruggekeken en zijn we doorgegaan.’
Innovatief denken
De belangrijkste kenmerken van de BookThat-werkwijze: de oplossingen komen snel en efficiënt tot stand. En dat maakt de platformen en applicaties toegankelijk. Het typeert Janic als ondernemer. ‘Innovatief denken is mijn fundament. Ik wil steeds op nieuwe manieren markten bekijken én bestormen.’
Heyu Works is het ultieme voorbeeld. Die spin-off van BookThat zag in 2022 het levenslicht en maakt nu al het verschil in recruitmentland. In een tijd dat werkgevers vechten om talent draait Heyu het om: de professional staat centraal. Het revolutionaire recruitmentplatform test hem of haar op persoonlijkheid, voorkeuren en drijfveren en koppelt dat assessment vervolgens aan bedrijven en vacatures. Niet de professional solliciteert, maar de werkgever.
Janic: ‘Zo komen banen naar jou toe. En belangrijker nog: banen die bij je passen. Ik weet nog dat ik van mijn studie bedrijfseconomie kwam. Op een financiële afdeling werken leek me niks. De CFO van het bedrijf waar ik terechtkwam zei: ik wil je als mens hebben, om wie je bent en wat je op basis daarvan kunt. Ik mocht op jonge leeftijd al grote innovatietrajecten doen. Dat is mij altijd bijgebleven als voorbeeld hoe het zou moeten. Wij helpen professionals aan werk dat echt bij ze past. Niet op basis van hun cv, maar op basis van wat hen intrinsiek drijft. Het uiteindelijke resultaat is werkgeluk.’
Kritisch meekijken
Het slaat aan. Al ruim 12.000 professionals vonden hun weg naar het platform van Heyu en ruim 150 bedrijven zijn erbij aangesloten. Die groei zet dagelijks door, dus dat belooft veel voor de toekomst. Deze ontwikkeling was volgens Janic niet mogelijk geweest zonder de hulp van Rabobank.
‘De Rabobank is als een rode draad door onze groei geweest’, zegt de jonge ondernemer. ‘Ik was daar al klant, dus de stap om daar ook als ondernemer aan te kloppen was niet zo groot. Om goed van start te gaan met Heyu hadden we financiële middelen nodig. Dat is voor beide partijen best spannend. Wij stonden echt nog in de startblokken, dus we konden alleen onze plannen en verwachtingen laten zien. Het mooie van de Rabobank is dat ze kritisch met je meekijken naar je businessplan. Ook op die manier brengt de samenwerking je als ondernemer verder.’
Visie en drive
De contactpersoon voor Janic bij Rabobank is Robert Knoppersen, adviseur MKB. Hij herinnert zich de eerste kennismaking goed: ‘Janic kwam bij ons met zijn groeiplannen. Ik was meteen onder de indruk van zijn visie en drive. Voor zulke ondernemers maken wij als Rabobank graag het verschil. Ik vind dat het mooiste aan mijn rol als adviseur: onze klanten helpen om hun ondernemersdroom te realiseren. Met financieringsoplossingen, kennis én netwerk.’
Een snel één-tweetje was het overigens niet. ‘Het moet betaalbaar en haalbaar zijn’, zegt Robert. ‘Voor ons als bank is het spannender als we de ondernemer alleen op basis van zijn businessplan helpen met een financiering. Maar de visie van Janic is zo duidelijk dat we voldoende perspectief zagen. Inmiddels heeft hij met resultaten laten zien dat het ook zo uitpakt.’
Onmisbare bouwsteen
Ondertussen heeft Rabobank Heyu en BookThat al meerdere keren verder geholpen met financieringsoplossingen. Janic is blij met die helpende hand. ‘Het biedt ons de mogelijkheid om te groeien. Wij willen nieuwe diensten en producten ontwikkelen. En soms willen we daar ook een groeispurt mee maken. Dan is financiële slagkracht een onmisbare bouwsteen. Rabobank begrijpt wat innovatie inhoudt, wil samen met ons vooruitkijken en is daarbij ook nog sparringpartner. Een win-winsituatie.’
Robert knikt instemmend. ‘Wat ik gaaf vind aan Janic: je voelt gewoon dat er zomaar weer een heel mooi nieuw idee kan ontstaan. Dat soort bedrijven kom je niet elke dag tegen. Wij zijn dan ook blij om bij te dragen aan de verdere groei van Heyu en BookThat.’
Janic: ‘We hebben een mooie push gekregen. Het is nu aan ons om door te bouwen. Het gaat steeds sneller, dus we zijn goed op weg.’