Opweg Kozijn- en Geveltechniek groeide uit tot een begrip in Nieuwegein, IJsselstein en Houten. Het bedrijf koos bewust voor een beperkte reikwijdte om klanten zo goed mogelijk te bedienen. ‘Eigenlijk zijn we een machine die zichzelf verkoopt’, zegt mede-eigenaar Bas van Kooten.
Bas zit bijkans te glunderen als hij vertelt over projecten die hij met zijn bedrijf Opweg Kozijn- en Geveltechniek tot een goed einde bracht. Zoals voor VVE Cascade in Vleuten, waar Opweg al voor de vierde keer een project uitvoerde aan een appartementencomplex. Opweg pakte de gevelbekleding en de kozijnen aan alle kanten van het gebouw aan. Omdat de appartementen aan het water liggen, vormde dat een uitdaging met kranen over het water, speciaal transport en hoogwerkers.
‘We mogen elke keer terugkomen’, legt Bas in de sfeervolle showroom van Opweg uit. ‘Binnenkort gaan we er naartoe om de vijfde klus op te nemen. Ze doen het daar in fasen. De VVE leent geen geld, maar spaart voor elk project.’ In Nieuwegein voorzag Opweg Kozijn- en Geveltechniek recent nog ‘verouderde woningen’ van een totaal andere uitstraling. Er moest ook asbest worden verwijderd, waar Opweg een vakman voor inhuurde, waarna het zelf de nieuwe kozijnen plaatste. ‘Het zorgt voor genot, gemak, comfort en uitstraling.’
Vijftien jaar geleden begon Ronald, de voormalige compagnon van Bas het bedrijf. Ruim acht jaar geleden werd Bas partner. Opweg bevindt zich nu aan de Drenthehaven in Nieuwegein, op een steenworp afstand van de afslag aan de A27. Op dat moment besloot Opweg alleen nog plaatselijk te werken. ‘We wilden een begrip worden in de regio en dat zijn we inmiddels ook’, zegt Bas zonder een spoortje arrogantie. Door plaatselijk te adverteren, plaatselijke leads te volgen en op zoek te gaan naar klanten verankerde Opweg zichzelf in de lokale gemeenschap.
Driehoek
Er hangen reclameborden bij voetbalclub sv Parkhout, de kinderen van Bas die bij plaatsgenoot JSV Nieuwegein voetballen, lopen in shirts met Opweg als sponsor. Facebook en Instagram doen de rest. ‘We hebben ingezet op de driehoek Nieuwegein, IJsselstein en Houten. Overschrijdend werk doen we in Vianen, Vleuten en De Meern. Heel gecentreerd dus en kort bij huis. Daardoor hebben we weinig reistijd. Zijn we iets vergeten, dan ben je vlug heen en weer. Moet je service verlenen, dan zijn we er snel bij. Eigenlijk zijn we een machine die zichzelf verkoopt. We worden veel benaderd via-via door buren, buurtgenoten, familie of vrienden. Mond-tot-mondreclame helpt ons ook.’
Opweg focust zich vrijwel alleen op kunststof kozijnen. Hoewel de naam anders doet vermoeden, houdt het bedrijf zich nauwelijks meer bezig met geveltechniek. Gevelbekleding nemen ze nog wel mee, maar gevelprojecten verdwenen in de loop de jaren volledig naar de achtergrond bij het bedrijf dat zeventien mensen in dienst heeft. Vijf mensen zitten op kantoor, elf vakmensen werken in de buitendienst. Bas werkt mee in het bedrijf.
Vakmanschap
De nauwkeurigheid die met het werk gepaard gaat, vraagt om een gezonde dosis vakmanschap. Opweg werkt louter met professionals. ‘Dat zijn niet alleen mensen die kozijnen kunnen monteren, maar die ook een timmermansachtergrond hebben. Onze montageploegen bestaan uit een eerste, tweede en derde man. We werken met ploegen van drie, afhankelijk van de omvang van de klus. De tweede man kan ook de eerste man zijn, de derde man is vaak een aangever en in opleiding. De ALKU in Tilburg maakt alles en heeft 120 mensen in dienst die constant bij de nieuwste ontwikkelingen zijn betrokken en een academy hebben. Onze monteurs kunnen daar verder worden opgeleid en trainingen volgen.’
Om het vakmanschap aan te tonen, beschikt Opweg over het zogenoemde VKG-keurmerk. Bij de branchevereniging zijn de betere bedrijven uit de kozijnbranche aangesloten. ‘De VKG doet de montagekeuringen. Dan worden we gebeld met de mededeling dat ze een montage willen keuren. Wij krijgen daar een rapport van. Elke dag streven we naar een tien. Die krijgen we vaak, maar soms ook een acht of negen. Die punten gaan we direct verbeteren. De VKG ziet erop toe dat er een gecertificeerd product wordt geleverd en gemonteerd.’
Richtlijnen
Bas vertelt dat er een sluitende keten is met een verkopende partij, een kozijn makende partij en een monterende partij. ‘Via hun richtlijnen verkopen we. De aanbetaling door klanten is bijvoorbeeld voor honderd procent verzekerd. De fabriek die het kozijn maakt, moet bij de keten zijn aangesloten en dan heb je ook nog de monterende partij. Wij zijn nummers één en drie in de keten. Voor de klant geeft het een veilig gevoel, omdat alles bij gecertificeerde partijen vandaan komt.’
Verder professionaliseren blijft een doel voor Bas. ‘Ik denk dat we al heel goed bezig zijn. Het is aan ons om zeker niet minder goed te worden. We blijven ons ontwikkelen. Of dat nu met bijvoorbeeld met kennis, duurzame bedrijfsvoering of met de nieuwste technieken is; we willen bijblijven. We moeten elke dag het beste van onszelf en van elkaar vragen.’