Wat hebben een expert op het gebied van klimaatbeheer en een vertrouwd gezicht in de retail met elkaar gemeen? Dat ze vooruit kijken en voor álle mensen zijn! Al 55 jaar pioniert installatiespecialist BLR-Bimon in klimaatoplossingen in branches als zorg, kantoren, onderwijs, hotel en leisure én de retail. Een breed vakgebied met veel maatwerk.
Het bedrijf heeft een groot deel van de vestigingen van een milieubewuste winkelketen in de portefeuille. ‘Een duurzame samenwerking waar we trots op zijn’, stelt Wim Birkhoff, mede-eigenaar en service manager van het 115 medewerkers tellende familiebedrijf. We zijn benieuwd: in een super dynamische branche als de retail, hoe gaan snelheid en het menselijke aspect samen?
In de praktijkruimte bovenin het pand aan de Aardvletterweg in Montfoort vertelt Wim dat het bedrijf is gestart in de airco-units. Al snel groeide de retail uit tot de grootste branche in het klantenbestand. ‘Momenteel werken we voor 55 verschillende ketens en verzorgen we het beheer van zo’n 3.200 winkels in heel Nederland’, vertelt hij. ‘In winkels draait het altijd om snelheid en actie, dat moet bij je passen. Onze kracht ligt in het feit dat we kijken naar de mens achter het werk. Verschillende branches vragen om verschillende type mensen. Daarom werken we in verschillende teams. Er is voor iedereen een plek binnen ons bedrijf.’
Goud in handen
De service- en onderhoudsmonteurs van BLR-Bimon worden intern opgeleid. Na een jaar praktijkervaring kan ook het F-gassendiploma worden behaald. ‘Een monteur heeft hiermee goud in handen’, stelt Wim. ‘Het stelt hen in staat overal aan het werk te kunnen. Dat risico houdt ons echter niet tegen’, lacht hij. ‘Het liefst houden we ze natuurlijk binnen en daar doen we ons best voor.’ Dankzij goede begeleiding kunnen medewerkers zich binnen het bedrijf ontwikkelen van onderhoudsmonteur tot junior monteur tot servicemonteur. ‘We maken gebruik van night-delivery van de materialen’, vertelt Wim. ‘Een koeriersdienst bezorgt de spullen door het hele land tot in de bus van de monteur, die ’s ochtends zo op pad kan’.
Groei door tevredenheid
Terug naar de samenwerking met de milieubewuste winkelketen: hoe is dit gegaan? ‘Het is begonnen met de inschrijving op een tender in 2015’, vertelt Wim. ‘We kregen zo’n tachtig winkels in beheer, met name in de provincies Zuid-Holland en Brabant. Onze prijs-kwaliteitsverhouding sprak aan en voor deze opdrachtgever is het belangrijk dat we ook loodgieterswerkzaamheden verrichten. Het ging zo goed, dat we ook nieuwe installaties mochten verzorgen. In de kleinere vestigingen maar ook in zogenoemde superfilialen als in Den Haag, Rotterdam en Tilburg.’ Met een totaal aan 1.700 apparaten kunnen we inmiddels wel spreken we van een omvangrijke portefeuille.
Winkel als mkb-bedrijf
Er wordt samengewerkt in bouwteams die op allerlei niveaus met elkaar zijn verbonden. ‘Op veel van onze afdelingen is contact met elkaar, van onderhoud tot service en ontwerp voor het bouwen van nieuwe winkels’, stelt Wim. Er zijn veel lijntjes waardoor de mens en zijn specialistische kennis door alles is verweven. Dat is belangrijk, wanneer er een gemeenschappelijk doel wordt nagestreefd. Wim: ‘Een winkel zien we echt als mkb-bedrijf. We willen dat de managers van de filialen zich kunnen bezighouden met de verkoop van de producten en geen omkijken hebben naar problemen met het klimaat in de winkel.’
Planmatige verkoop
Er wordt samengewerkt op basis van een Meerjarig Onderhoud Budget (MJOB). Hierin wordt de technische status per apparaat bijgehouden en vastgelegd. Een planmatige manier van verkoop die op een gelijkwaardig niveau plaatsvindt. Er is dagelijks intensief en actief contact over lopende zaken. Door in goed overleg de urgentie van werkzaamheden te bepalen, kunnen de partijen met elkaar lezen en schrijven. Eén van de succesfactoren is het zien van kansen en tijd vrij maken om samen naar de toekomst te kijken. Wim is trots op de aanpak: ‘Op een doordachte manier brengen we de gebouwinstallaties naar een hoger niveau met minder storingen en een lager energieverbruik’.
Voorop in duurzaamheid
Binnen de keten houdt een medewerker zich fulltime bezig met het verduurzamen van de winkels. Soms wordt er een installatie of een onderdeel vervangen omdat deze niet energiezuinig (meer) is. Bijzonder om te vertellen: binnenkort wordt de eerste warmtepomp die werkt op propaangas geïnstalleerd in één van de vestigingen. De pomp voorziet het luchtgordijn van warmte. ‘In de nabije toekomst verwacht ik een toename in de vraag naar dit type pomp’, stelt Wim. Met een milieuvriendelijk koudemiddel is het één van de toekomstige oplossingen voor de retail. Het gebruik van het oude type koudemiddel is vanaf 2030 verboden.
Met een blik op de toekomst is het van belang vraag en aanbod van energie te balanceren. ‘Alles moet slimmer worden, denk aan weervoorspellende regelingen en met behulp van AI computergestuurde apparatuur.’ Waar het in deze case vooral de communicatie tussen de mensen is die het werk tot een succes maakt, is de volgende stap dat gebouwen onderling met elkaar gaan communiceren. De ontwikkelingen gaan snel. Natuurlijk laten we ons graag bijpraten wanneer het zover is!