Iedereen die een locatie voor een bedrijfsuitje of -feest zoekt, kan niet meer om Boerderij De Boerinn in Kamerik heen. De evenementenlocatie met jaarlijks ruim 50.000 bezoekers heeft zich op allerlei vlakken ontwikkeld tot een plek waar vrijwel alles mogelijk is, die op en top duurzaam is en waar je je volledig kunt onttrekken aan de drukte van werk. Volgens eigenaar Hans van der Stok en commercieel directeur Hugo Oudejans is het succes van Boerderij De Boerinn vooral te danken aan hun eigen vakmensen.
Voor Hugo, die zich bezighoudt met de commerciële uitingen van Boerderij De Boerinn, waaronder deze coverstory in OnderNamen, was het dan ook vrij duidelijk wie er (samen met hen) op de cover moesten komen te staan: Bart en Dave van de technische dienst. ‘Wij maken op dit terrein heel veel mooie dingen met onze eigen mensen’, zegt Hugo met een glimlach. ‘Bart en Dave zijn er daar twee van. Het zijn hardwerkende, super technische mannen die hier zóveel doen. Bart is een gepensioneerde 60-plusser die het gewoon heel leuk vindt om bezig te zijn en Dave is een vaste medewerker. Het is aan deze twee en de rest van ons fantastische team te danken dat we staan waar we nu staan.’
Professionaliseren
In 2019 kwamen Hans en Hugo vrijwel gelijktijdig te werken bij Boerderij De Boerinn. Iets meer dan twee jaar later werd Hans officieel eigenaar en Hugo commercieel verantwoordelijk. ‘We begonnen met een droom omtrent deze gave locatie, we zagen oneindig veel mogelijkheden’, aldus Hans. ‘Maar er was wel het een en ander te doen en te verbeteren. Boerderij De Boerinn bestond destijds al bijna 25 jaar en was groot geworden met het organiseren van vrijgezellenfeestjes, kinderfeestjes en vriendenfeestjes. Dat zag je een beetje terug aan het terrein. Al had dat ook wel weer wat; het straalde uit dat alles er kon en mocht. Die filosofie hebben we zeker overgenomen, alleen hebben we een professionaliseringsslag gemaakt. Dus over het terras hangt nu bijvoorbeeld een stretchtent en er staan robuuste tafels en stoelen. De grindtegels zijn vervangen en over het hele terrein hangt duidelijke bewegwijzering. We vonden die aanpassingen nodig, omdat wij ook heel specifiek de zakelijke markt wilden aanspreken. We doen nog wel de particuliere feestjes maar wat meer gedoseerd. De nadruk ligt op zakelijke events.’
Buiten als het kan, binnen als het moet
De zakelijke klant weet Boerderij De Boerinn inmiddels bijzonder goed te vinden en dat heeft zo z’n redenen. De evenementlocatie ligt centraal in het land, heeft ruim 300 verharde parkeerplaatsen, met ruim dertig hectare weiland eromheen, heeft elf binnenruimtes voor groepen van vier tot 300 personen, er zijn wel twintig verschillende activiteiten te boeken en er zijn uitgebreide horeca-faciliteiten aanwezig. Hans: ‘De combinatie tussen de bijzondere locatie midden in het polderlandschap en een aanbod waarmee je een hele dag kunt vullen, maakt ons uniek. Aan de achterkant proberen wij constant te innoveren, onder andere op het gebied van de activiteiten die we bieden. Je kunt hier unieke activiteiten doen zoals polder-drummen, schapendrijven en geitenyoga. Daar wordt heel bewust over nagedacht.’ Hugo: ‘Bedrijfsuitjes kunnen bij ons het hele jaar door. We doen het buiten als het kan, maar binnen als het moet. Door de vele ruimtes die we hebben kunnen we ook binnen heel veel organiseren. In de winter leggen we in een van de grote stallen bijvoorbeeld een curlingbaan neer.’
Toch is juist het uitgestrekte polderlandschap wat Boerderij De Boerinn zo aantrekkelijk maakt. ‘Die behoefte zien we ook bij zakelijke groepen; ze willen buiten zijn, ruimte hebben. Je kunt natuurlijk ook een barbecue bij je bedrijfspand organiseren, maar door hier te komen, kom je écht in een andere omgeving. Die authentieke agrarische uitstraling bewaken we goed. Je komt kippen, schapen, varkens en de huiskat tegen. We willen bezoekers het gevoel geven alsof de boer net is vertrokken.’
Binnen zes weken een camping
Sinds 2020 is het ook mogelijk om te overnachten bij Boerderij De Boerinn, door de komst van een camping met vijftig standaard campingplaatsen en zeven luxe safaritenten met alles erop en eraan. ‘Dat idee ontstond tijdens corona, toen onze evenementen stil kwamen te liggen’, aldus Hugo. Hans: ‘De camping is ook een goed voorbeeld van vakmanschap. We hebben dit idee in zes weken tijd met onze eigen mensen uitgevoerd en er invulling aan gegeven. We hebben de nodige voorzieningen getroffen en kabels gelegd. In het begin was het nog wat provisorisch, maar toen het idee levensvatbaar bleek, zijn we verder gaan professionaliseren, ook met goede externe partijen. Erop terugkijkend vind ik het nog steeds knap hoe snel we dat met elkaar gerealiseerd hebben.’
Hans vertelt dat tachtig procent van alles op het terrein door henzelf en het team is gedaan. ‘Dat geeft veel daadkracht. In tijden van schaarste, kom je nogal eens in de wacht te staan als je bij een extern bedrijf een aanvraag doet. Met onze eigen mensen kunnen we snel starten.’ Hugo: ‘Er werken hier ook mensen van Abrona, zij onderhouden onder andere het terrein en maken dingen. Ze hebben bijvoorbeeld de luikjes van onze stallen gemaakt, maar maken ook de borrelplanken en melkkrukjes die tijdens activiteiten door onze gasten gegraveerd en geschilderd worden. Dat is net zo goed vakmanschap, ook al doen zij er wellicht wat langer over.’
Duurzaamheid
Wie Boerderij De Boerinn een beetje volgt, weet dat duurzaamheid er een groot aandachtspunt is. Er zijn meer dan tweehonderd zonnepanelen aanwezig en er is een eigen windmolen geïnstalleerd. De gerenoveerde kapberg met daarin twee vergaderzalen – deze was ten tijde van dit interview nog in aanbouw – is gemaakt van biobased materiaal en het dak van het nieuwe naastgelegen toiletgebouw is voorzien van sedum. Bovendien worden de toiletten straks doorgetrokken met regenwater dat uit de bodem wordt gepompt. ‘Je hoort veel bedrijven zeggen; wij ondernemen in harmonie met de natuur. Voor ons geldt dat nog een beetje meer, want we zitten daadwerkelijk midden in de natuur. We voelen ons verantwoordelijk om het op een goede manier neer te zetten en achter te laten als wij hier straks niet meer zijn.’
‘Duurzaamheid is heel belangrijk’, aldus Hugo. ‘Het past bij ons en de markt is er ontvankelijk voor. We pretenderen de meest groene evenementenlocatie van het Groene Hart te zijn, dan moeten we daar ook invulling aan geven. De credits daarvoor gaan overigens naar Hans, hij bedenkt steeds weer iets nieuws en pioniert graag.’ Hans: ‘Pionieren brengt altijd risico’s met zich mee, maar met de juiste mensen om ons heen, pakt het tot nu toe steeds goed uit.’
Samenwerking
Hoewel Hans en Hugo hun medewerkers overladen met complimenten over hun vakmanschap, kunnen ze er zelf ook wat van. De combinatie van de operationele skills van Hans en het commerciële inzicht van Hugo, maakt dat Boerderij De Boerinn meer op de kaart staat dan ooit. ‘Het begint allemaal bij Hans’, aldus Hugo. ‘Hoe hij zijn met zijn visie en lef dit allemaal verder ontwikkelt, dat is echt vakmanschap. Hij stemt altijd met mij af of het ook commercieel interessant is, en dat zorgt dat we heel prettig met elkaar samenwerken.’ ‘Andersom zorgt Hugo voor de nodige ruchtbaarheid’, aldus Hans. ‘Je kunt van alles bedenken maar als niemand ervan af weet…Hugo kan dat als de beste. Dat geeft energie, want mensen spreken ons erop aan en medewerkers zien de media-uitingen voorbij komen.’ Hugo: ‘Maar uiteindelijk moet het belangrijkste op de dag zelf, de dag dat een groep hier komt voor hun bedrijfsevenement, gebeuren. Het begint al met onze vakkundige mensen op kantoor, die de aanvragen aannemen en de planning en werkvoorbereiding doen. Bij ons zijn het vaak maatwerkoplossingen, dus het is belangrijk dat we goed naar de klant luisteren. Op de dag van de reservering zelf werken we vaak met oproepkrachten. Dat zijn meiden en jongens die nog studeren, maar die met veel gedrevenheid invulling geven aan wat wij met gasten hebben afgesproken. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar we lossen het altijd snel en goed op. Hans en ik draaien ook vaak mee, achter de bar, de barbecue of op de trekker met huifkar bijvoorbeeld. Als ik dan na afloop terugkijk en zie hoe we “even” met z’n allen 300 gasten hebben vermaakt, dan maakt me dat trots.’
Er staat voor Boerderij De Boerinn een feestelijk jaar voor de deur: ze bestaan in 2025 dertig jaar. ‘Dat gaan we zeker vieren’, zeggen Hans en Hugo stellig, ‘met zowel onze medewerkers als onze gasten. We willen volgend jaar elke maand iets voor onze gasten doen, elke maand kunnen ze iets extra’s van ons verwachten. We laten ons logo tijdelijk aanpassen naar een jubileumlogo. Het terrein is volgend jaar nog verder vernieuwd met onder andere de gerenoveerde kapberg. Er gaan dan heel veel dingen samen komen. Boerderij De Boerinn begon ooit met een kruiwagenrace in de polder, en is nu een volwaardige evenementenlocatie die écht verrast. Dat komt allemaal door het commitment en vakmanschap van onze eigen groep mensen. Het maakt de cirkel rond.’