Harold Eggenkamp is directeur van Onderling Verzekerd, de verzekeraar en tussenpersoon met vestigingen in Woerden en Vinkeveen. Onderling Verzekerd bestaat maar liefst 116 jaar en is geboren uit een club agrariërs die gezamenlijk een “potje” besloten te maken in het geval van brandschade. Dezelfde principes van toen gelden nog steeds. Dat wil zeggen: het eigendom is in handen van de verzekerden zonder tussenkomst van aandeelhouders. En dat resulteert in een nuchtere, betrouwbare club.
Onderling Verzekerd is een veelzijdige verzekeraar en tussenpersoon voor verzekeringen, hypotheken en financieringen. Het bedrijf verhuisde onlangs naar hun nieuwe bedrijfspand aan de Pompmolenlaan in Woerden. Handig, want de regionale verzekeraar is goed vertegenwoordigd in het Groene Hart. ‘We adviseren particulieren én bedrijven in de regio. Het zijn met name ondernemers die zelf nog bepalen wat er gebeurt in de organisatie en we staan in het bijzonder veel agrariërs bij’, vertelt Harold.
Andere belangen
De bijzondere band met agrariërs gaat ver terug. ‘Onze oorsprong ligt in de brandverzekeringen’, vervolgt Harold. ‘We zijn ontstaan op initiatief van een groep agrariërs, die gezamenlijk afspraken elkaar schadeloos te stellen, in het geval van schade. Geen schade? Dan werd het potje aan het eind van het jaar verdeeld onder onze leden. Oftewel: het principe van verzekeren. In de jaren erna groeide deze coöperatie uit tot een officieel verzekeringsbedrijf, waarbij we nog steeds dezelfde principes hanteren. We moeten verdienen om te blijven bestaan, maar we hebben geen overtuigend winstoogmerk. We zijn een coöperatie; het eigendom is in handen van de verzekerden die tevens lid van de organisatie zijn. Het zijn hun belangen die wegen.’
Van onderlinge verzekeraars bestaan er nog véél meer in Nederland. ‘We vallen onder toezicht van De Nederlandse Bank’, vertelt Harold verder. ‘We werken met een aantal Onderlingen samen, we doen ons voordeel op het gebied van marketing en communicatie en delen onze kennis en middelen, maar we concurreren niet met elkaar. Onze insteek is lokaal. We opereren regionaal en verwijzen zelfs cliënten naar elkaar door. We zijn ieder onze eigen onderneming.’ In het verleden zijn regelmatig onderzoeken geweest naar het succes van de onderlinge verzekeraars in Nederland. De klanttevredenheid was relatief hoog en ook de financiële gezondheid van de verzekeraars was bovengemiddeld goed. Opvallend is dat zelfs tijdens de crisisjaren vanaf 2008 bijna alle onderlinge verzekeraars overeind bleven.
Een goede mix
Hun succes is deels te danken aan de persoonlijke aanpak. ‘Mensen kunnen hier spontaan binnenlopen en we komen net zo graag bij hen langs. Sterker nog: dat is iets wat we graag doen om een beeld te vormen van de ondernemer en zijn bedrijf. Persoonlijk contact staat bij ons hoog in het vaandel en parallel daaraan zullen we in de toekomst nog meer data-gedreven ondersteuning gaan toepassen. Verzekeraars leven op statistieken. Hetgeen in het verleden is gebeurd, gebruiken wij om risico’s te voorspellen. In ons vakgebied is steeds meer vraag naar datagedreven adviseurs die op afstand risico’s beoordelen. Wij geloven dat we door langs te gaan bij de ondernemer en zijn bedrijf, een goede inschatting kunnen maken van de risico’s. Ter ondersteuning gebruiken we AI. De voorbereidende werkzaamheden zullen gaan verschuiven van verzekeraar naar data-analist, waardoor we nog sterker gepersonaliseerde inzichten aan ondernemers kunnen bieden. Het vakgebied wordt op die manier sexyer bevonden door de jeugd. Prima! Het is een imagoboost die we goed kunnen gebruiken.’
Samen risico’s dragen
‘Het principe van onderling verzekeren zorgt dat we samen, op verantwoorde wijze, de risico’s dragen. Net als dat we delen in de winst. We zijn ons als Onderling Verzekerd heel erg bewust van geld. Verzekeren betekent – heel simplistisch gezegd – het rondpompen van geld. Natuurlijk behelst het vakgebied nog veel meer: een verzekeringsadviseur moet constant blijven studeren. Er worden heel terecht eisen gesteld, om de komst van cowboys tegen te gaan. Dat is een ontwikkeling waar de afgelopen jaren veel mensen het slachtoffer van zijn geworden. Onze kennis stelt ons in staat om advies op maat te geven en verzekeringsoplossingen te bieden die perfect aansluiten op de situatie en behoeften van klanten. Onze specialisten gaan verder dan alleen het afsluiten van een polis; ze zijn proactief in het identificeren van potentiële risico’s. Dát maakt een goede adviseur. Net als dat een goede adviseur soms ook zal adviseren om níet te verzekeren. Ondernemen gaat soms ook gepaard met risico’s. Dat zorgt tot op zekere hoogte voor een “gezonde” stimulans.’
Er zijn diverse thema’s waar verzekeraars in toenemende mate mee te maken krijgen. ‘Klimaatverandering’, begint Harold. ‘Er komen meer stortregens, zwaardere stormen of juist lange drogere en hete perioden. Het zijn ontwikkelingen waar we nog relatief weinig ervaring mee hebben, waarvan de voortgang lastig te voorspellen is en waar we met regelmaat over discussiëren met het Verbond van Verzekeraars. Er is ook een gerucht gaande, dat “kleine” verzekeraars steeds meer opgeslokt zouden worden door grote partijen. In ons geval is dit in strijd met de belangen van onze leden, dus dat zie ik zo gauw niet gebeuren. De komende decennia doen wij er ons voordeel mee, het mkb heeft behoefte aan meer persoonlijke, regionale adviseurs en wij springen precies in dat gat.’