OnderNamen geeft vijf tips!
Het kan bedrijven veel opleveren wanneer ze eens in de zoveel tijd een persbericht versturen naar lokale, regionale of zelfs landelijke nieuwsredacties. Het schrijven en versturen van een goed persbericht kan er namelijk voor zorgen dat je gratis publiciteit genereert. Met name lokale nieuwsredacties hebben altijd baat bij nieuwtjes vanuit ondernemers of bedrijven. Bijvoorbeeld over een nieuw product, grote innovatie of een bijzondere gebeurtenis. Op de websites van lokale mediabedrijven vind je bijna
1. Zorg voor een goede structuur & opbouw
Begin de tekst altijd bovenaan met de aanduiding -PERSBERICHT-, gevolgd door de plaats en de datum. Benoem daarna als eerste het (belangrijkste) nieuws. Verwerk dit nieuws in een pakkende titel én in de intro, waarin je de vijf w’s benoemt. Wie is erbij betrokken? Wat is er aan de hand? Waar en wanneer heeft het nieuws plaatsgevonden? Waarom is het gebeurd?
Heb je vervolgens voorbeelden die jouw nieuwsbericht ondersteunen? Of wil je een quote van één van de betrokkenen verwerken in de tekst? Plaats dit soort informatie in de tweede en derde alinea van je bericht, waarin je het nieuws verder uitlegt. Wil je ook nog algemene informatie verstrekken over het bedrijf waar het om gaat? Verwerk dit in de laatste alinea van je bericht. Het beste is als je de informatie kwijt kunt op één A4’tje. Houd de tekst dus kort en bondig.
2.Bedenk wie de doelgroep is
Bedenk je bij het schrijven van jouw persbericht wie de lezer is. Is het de particulier aan de keukentafel of de ondernemer die een vakblad leest? Pas je persbericht eventueel aan aan het betreffende medium en zijn lezers.
3.Vermijd reclame
Dit is een belangrijk punt. Een persbericht draait om nieuws; geen reclame dus! Hou het in je bericht bij de feiten en vermijd reclameachtige teksten. Daar houden nieuwsredacties niet zo van. Wil je adverteren? Dan moet je betalen.
4.Vermeld gegevens
Vermeld onderaan de tekst altijd contactgegevens in de vorm van een adres, mailadres en telefoonnummer. Nieuwsredacties nemen een persbericht vaak niet één op één over. Het is fijn als ze dan contact op kunnen nemen met een goed bereikbaar persoon binnen jouw bedrijf, voor aanvullende informatie of een mooie quote.
5.Voeg beeldmateriaal toe
Stuur altijd een afbeelding mee, eventueel aangevuld met de gegevens van de fotograaf. Hoe meer hapklaar jouw persbericht is, hoe groter de kans is dat een redactie het in z’n geheel plaatst.
Heb je vragen, of kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van jouw persberichten? Schakel de redactie van OnderNamen in via [email protected].