Sinds Frank Verveer, eigenaar van De Keizer Makelaarsgroep, het familiebedrijf in 1996 overnam maakte dat een groei van ruim 130 procent door. Dat opvallende succes berust op de hechte, mensgerichte en gelijkwaardige bedrijfscultuur en een constante focus op continuïteit en kwaliteit.
Sinds Frank Verveer De Keizer Makelaarsgroep overnam van oprichtster Betsy de Keizer, groeide het bedrijf van drie naar zeven vestigingen en verankerde het zich nóg steviger in de regio en het klantbewustzijn. Dit succes berust op een even stevig fundament. ‘We zijn hier allemaal gelijk,’ vertelt Frank. ‘Of je nu binnendienstmakelaar of in de buitendienst werkzaam bent, iedereen wordt hier gelijk gewaardeerd en is even waardevol voor de organisatie.’
Dan introduceert Frank de zelfbedachte term “binnendienstmakelaar”, waar hij niet zomaar voor koos. Medewerkers in de binnendienst hebben voor hem namelijk een essentiële rol, omdat zij vaak het eerste contact met de klant zijn en veel waardevolle kennis opbouwen. ‘De beste makelaars worden op de binnendienst geboren. Dáár leer je alle aspecten van het vak kennen: de telefoon opnemen, klantcontact, wervende verkoopteksten schrijven, en het opstellen van koopcontracten en andere documenten. Zonder die basis is het lastig om later een goede makelaar te zijn. In feite leiden wij onze mensen hier intern allround op door ze op de binnendienst te laten starten. Zo beschikken wij continu over een eigen kweekvijver.’
De Keizer Makelaarsgroep heeft, naast de bestaande bouw, een gespecialiseerde nieuwbouwafdeling bestaande uit zes personen. ‘Het verkopen en begeleiden van nieuwbouwprojecten is een aparte tak van sport binnen de makelaardij en vereist een specialistische aanpak’, aldus Frank. ‘De nieuwbouw is wel één van de factoren van ons succes.’
Een grote familie
Deze hechte cultuur wordt bij De Keizer Makelaarsgroep ook duidelijk op andere vlakken. Zo blijven medewerkers vaak langdurig verbonden aan het bedrijf, en die betrokkenheid vertaalt zich in onderlinge steun. Die betrokkenheid gaat verder dan de werkvloer. ‘We sporten als collega’s samen en ondersteunen elkaar in tijden van persoonlijke tegenslag. We zijn een beetje een grote familie, en dat gevoel willen we behouden, hoe groot we ook worden.’
De resultaten bevestigen de effectiviteit van Frank z’n aanpak. Hij benadrukt dat klanttevredenheid het uitgangspunt is, ondersteund door vaste processen die zorgen voor een vlotte en betrouwbare dienstverlening. ‘Onze structuur geeft ons de ruimte om elke klant persoonlijke aandacht te geven, wat hen bij ons terugbrengt,’ legt hij uit. De continue aandacht voor kwaliteit en consistentie speelt volgens hem een belangrijke rol voor de klantloyaliteit.
Doel: niet per se de grootste, wél de beste
Met een warme, mensgerichte cultuur en een duidelijke toekomstvisie zet Frank in op verdere groei van De Keizer Makelaarsgroep zónder daarbij de oorspronkelijke kernwaarden te verliezen. ‘Ons doel is niet om de grootste te worden, maar wel om onze continuïteit en hoge kwaliteit te blijven waarborgen,’ zegt hij. Frank streeft ernaar om met zijn team niet alleen een betrouwbare makelaar in de regio te blijven, maar tevens een werkplek te bieden waar medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen. ‘De waardering die we van klanten krijgen en de betrokkenheid van ons team zijn uiteindelijk wat me drijft.’