Zoeken

Hoe maak je van een goed idee een succesvol softwareproduct?

Softwarebedrijf PAQT.com groeit hard. Onlangs betrokken ze een extra kantoorverdieping binnen hun pand in Utrecht en afgelopen november wonnen ze voor het vijfde jaar op rij een FD Gazellen Award voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Toen we ons voor deze editie afvroegen hoe je als ondernemer de stap maakt van een goed softwareidee, naar een concreet en verkoopbaar softwareproduct, wisten we dus gelijk wie we die vraag moesten stellen.

Directeur en business strateeg Maurits Dijkgraaf wil onze vraag maar al te graag beantwoorden. ‘Ik weet zeker dat er lezers zijn die een briljant idee in hun hoofd hebben, maar hier niets mee doen’, vertelt hij. ‘De beste softwareproducten beginnen vanuit een pijn of een ergernis van iemand uit de markt. Vaak zijn het mensen die niet per se iets met software hebben. Bijvoorbeeld een ondernemer of specialist die een probleem binnen zijn vakgebied herhaaldelijk terug ziet komen en ziet dat het beter kan. Zo’n idee borrelt een tijdje in zijn of haar hoofd, tot het er een keertje uit moet. Wij helpen ze om het idee verder te ontwikkelen. Als er leden zijn met een idee, dan nodig ik ze van harte uit om mij te bellen.’

rn

Toets je idee

rn

‘De grootste fout is dat je meteen iets gaat bouwen’, vertelt Maurits. ‘Veel ondernemers zijn bakken met geld kwijtgeraakt, door te starten zonder eerst verder onderzoek te doen. Hoe goed je idee ook lijkt wanneer je het zelf uitdenkt, het is altijd gebaseerd op aannames. Kloppen die wel? De eerste stap die je daarom moet zetten is onderzoeken of je aannames kloppen. Voelen meer mensen de pijn of ergernis waar je oplossing voor bedoeld is? Zijn zij bereid te betalen voor meer gemak of efficiëntie? En zo ja, hoeveel hebben ze daarvoor over? Maar onderzoek ook of er al vergelijkbare producten zijn, of zijn geweest. Waarom zijn die wel of niet succesvol? Je wilt door gesprekken met anderen je aannames valideren. Trap daarbij alleen niet in de val dat je jouw oplossing gaat toetsen. Praat vooral over het probleem, niet over de oplossing. Dan krijg je namelijk alleen sociaal wenselijke antwoorden, terwijl je juist de behoeftes in de markt beter wil leren kennen. Interview zeker veertig mensen, zodat je een goed beeld hebt van de potentie van je idee en wat mensen hiervoor willen betalen. Blijkt dat niet rendabel? Accepteer dan ook dat je idee niet haalbaar is en wees blij dat je niet meteen je geld hebt gestoken in de bouw.’

‘Het was nooit mijn intentie om founder van een startup te worden’

Vertaal je idee naar een oplossing

rn

‘Blijkt uit het onderzoek dat je idee inderdaad een gouden idee is, dan is het tijd voor de volgende stap’, legt Maurits uit. ‘Je kent de markt nu nóg beter en kan de oplossing dus goed onderbouwd vormgeven, zodatrnhet écht ingaat op het probleem van de markt. Bij dat vormgeven kijk je naar de functionele – en naar de visuele kant. Oftewel: wat moet het doen en hoe moet dat eruit zien? Hier kun je een prototype van maken. Dat hoeft helemaal niet iets ingewikkelds te zijn. Het hoeft niet eens te werken, zolang het maar duidelijk is wat de oplossing doet. Je bent dus sowieso nog steeds niet aan het programmeren! Met het prototype ga je de markt op om je product te presenteren aan potentiële klanten. Je probeert het product alvast te verkopen, maar minstens zo belangrijk: met de feedback die je krijgt scherp je je prototype steeds verder aan. Omdat je nog steeds niet aan het bouwen bent, kosten deze aanpassingen je nog vrijwel niets. Pas als je genoeg klanten bereid hebt gevonden je oplossing af te nemen, start je met de bouw van de software. En die doet precies wat klanten willen, omdat je tijd hebt gestoken in het toetsen en aanscherpen van je idee.’

rn

Efficiënter vastgoed verkopen

rn

Al pratende geeft Maurits diverse voorbeelden van ondernemers die PAQT in de afgelopen jaren hielp bij het uitdenken en bouwen van hun software-idee. We krijgen van hem het nummer van Leon van Leersum, vastgoedadviseur en bedenker van de softwareoplossing Vendr, een platform dat de verkoop van commercieel vastgoed faciliteert. ‘Het was nooit mijn intentie om founder van een startup te worden’, vertelt Leon. ‘Toen het vlammetjernechter eenmaal brandde, ontdekte ik hoe leuk ik het vond. Het ontstond vanuit een frustratie en vanuit praktische noodzaak. We wonnen eenrnaanbesteding waarbij we tweehonderd panden moesten verkopen, waarbij uitgebreide verslaglegging vereist was. Dat was zoveel administratie, dat ik óf een handvol secretaresses kon aannemen, of alle routinematige handelingen kon automatiseren. Dan ga je filosoferen, bedenk je wat er allemaal kan en teken je het proces uit. Ik toetste dat in de markt en merkte dat meer collega’s tegen hetzelfde aanliepen. Dat gaf mij de motivatie om de software niet alleen voor onszelf te ontwikkelen, maar als concept aan te bieden in de markt. Met een paar PowerPoint-slides ben ik dat vervolgens gaan verkopen. Onder andere op de grootste vastgoedbeurs van Nederland, waar ik demo’s gaf van het prototype. Daar lag het startpunt voor Vendr. Sindsdien is het een rollercoaster van productontwikkeling, sales en nieuwe ideeën voor verdere ontwikkeling. Inmiddels zijn we flink op stoom, zijn we diversernupdates verder en groeien we met meer dan tienrnprocent per maand qua gebruikers.’ 

rn

paqt.com