Zoeken

Speciaal voor het jubileum: Daan en Matthijs sámen

Goedsign: al vijftig jaar trefzeker!

Geen pracht en praal, maar een intiem diner en feest in Italiaanse sferen – alleen voor het eigen team, precies zoals eigenaar Daan Tennekes het voor ogen had. Zo vierde Goedsign onlangs zijn vijftigjarig bestaan. Ook oprichter Matthijs de Goederen was van de partij. In 1975 legde hij de basis voor het signbedrijf dat nog altijd bekendstaat als betrouwbaar en zeer trefzeker.

Matthijs en Daan zijn een vertrouwd duo. De één vakman, de ander ondernemer – maar beiden delen ze dezelfde warmte en betrokkenheid bij Goedsign. In 1975 startte Matthijs met Matthijs de Goederen Reclame, dat hij 25 jaar lang runde. Toen nog als klassieke reclameschilder. ‘Matthijs was een vakman pur sang,’ benadrukt Daan. ‘Met penseel in de hand beschilderde hij complete wagens. Er zijn er niet veel meer die dat kunnen.’

Matthijs vertelt: ‘Ik werkte veel voor grote carrosserie­bedrijven en streefde altijd naar een zo perfect mogelijk resultaat – dáár haalde ik mijn voldoening uit. In de jaren negentig veranderde het vak door de komst van plakfolie en printtechniek. Ik ging daarin mee, maar het ambacht ben ik altijd blijven beheersen.’

Nieuw hoofdstuk met Daan

Met de komst van Daan in 2002 brak voor Goedsign een nieuw hoofdstuk aan. Waar Matthijs het vakmanschap belichaamde, bracht Daan vooral commerciële slagkracht mee. Vanaf het begin was zijn doel helder: het bedrijf op termijn overnemen en verder uitbouwen. Onder zijn leiding verbreedde het dienstenpakket aanzienlijk: van wagenparken tot gevel- en bedrijfskleding. Matthijs blikt terug: ‘Daan bracht echt iets nieuws met zich mee, qua ondernemen. Creatief is hij zeker, maar een sticker plakken? Dat kan hij nog steeds niet.’

Daan lacht: ‘Ik weet nog dat de vrouw van Matthijs mij vroeg of ik ooit nog écht werk zou gaan doen. Maar ik ben nu eenmaal meer strateeg dan maker: ik wil dat het loopt. Vraag je mij of ik liever twee wagens beletter of een complete gevel aanpak, dan kies ik altijd voor dat laatste. Omdat het meer oplevert – voor ons bedrijf én voor ons team.’

‘Klanten besteden hun ­opdrachten blind aan ons
uit, omdat ze weten dat het goedkomt’

Groei en nieuwe klanten

Goedsign groeide mee met klanten uit de regio. ‘Veel van hen zijn al sinds 2002 bij ons’, vertelt Daan. ‘Ze besteden hun opdrachten blind aan ons uit, omdat ze weten dat het goedkomt. Later kwamen daar ook landelijke partijen bij – een bewuste stap vooruit, want in de regio kwamen steeds meer signingbedrijven. Om onderscheidend te blijven, moesten we verder groeien.’

Het geheim van vertrouwen

‘De signingwereld is de afgelopen jaren niet drastisch veranderd,’ vertelt Daan. ‘Ons onderscheid zit dan ook niet in de prijs – we zijn niet de goedkoopste – maar in kwaliteit. De belangrijkste les die ik van Matthijs heb meegekregen: zorg dat kwaliteit en service áltijd kloppen. Dat doen we door actief mee te denken met klanten en hen te adviseren wat het beste werkt, in plaats van alleen uit te voeren wat ze vragen.’

Diezelfde focus op kwaliteit geldt ook intern. ‘Nog iets wat ik van Matthijs heb geleerd: hij was altijd goed voor zijn mensen. Dat probeer ik voort te zetten. Als we nu een grote opdracht binnenhalen, ben ik niet zozeer blij met de omzet, maar vooral om wat het betekent voor het team: continuïteit en werkplezier. En dat merken klanten ook. Landelijke partijen kloppen bewust bij ons aan, omdat ze weten: ons team vindt altijd een oplossing.’

Vooruitkijken

Hoewel Daan allang afscheid heeft genomen van de carrosseriewereld, keren specialistische opdrachten nog altijd terug. Zeilen schilderen of een grote gevel voorzien van teksten? ‘Dan vragen we Matthijs er nog steeds bij om zijn mening te geven. Bovendien hebben we in het team nog altijd mensen met dezelfde technische skills als hij. Zelf zie ik vaak wel wat er beter kan, maar het uitvoeren daarvan laat ik met vertrouwen aan de vakmensen over.’

Daan kijkt ambitieus vooruit: ‘We willen zeker verder groeien en het zou mooi zijn als we daarvoor de juiste mensen vinden. Die ambitie is er altijd geweest; anders waren we vorig jaar ook niet gestart met bedrijfskleding.’

Vijftig jaar, en nog lang niet klaar

Met trots kijken Daan en Matthijs terug op vijftig jaar Goedsign. Wat begon met een penseel is uitgegroeid tot een veelzijdig signbedrijf. Vakmanschap, ondernemerschap en het team vormen nog steeds de rode draad. ‘En precies dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Matthijs blijft er trouwens altijd bij horen hoor, al is het maar voor een kop koffie.’

 

www.goedsign.com