Van Eijk Groep breidt uit!
Afgelopen maart heeft verfgroothandel Sikkens Center Van Eijk drie vestigingen overgenomen van AkzoNobel Nederland. Een stap die volgens eigenaar Dennis van Eijk zijn overkoepelende organisatie Van Eijk Groep nóg steviger maakt. ‘We moeten dichtbij onze klanten zijn.’
In het voorjaar droeg AkzoNobel de laatste eigen vijfentwintig Sikkens Centers over aan diverse franchisenemers, zodat ze overal lokaal in de markt aanwezig zijn met een eenduidige formule. Op die manier wil de Nederlandse multinational in een relatief korte periode tot een landelijk dekkend netwerk komen. Het doel van AkzoNobel is namelijk om altijd een Sikkens Center binnen twintig minuten te kunnen bereiken. En met succes: waren er in 2016 nog 52 Sikkens-vestigingen, inmiddels zijn het er 95. Daarvan heeft Van Eijk Groep er inmiddels tien. Het bedrijf heeft afgelopen april Sikkens-vestigingen overgenomen in Utrecht, Amsterdam-Noord en in Haarlem-West. Daarnaast heeft de holding nog elf Bevela-vestigingen. Dennis: ‘De Bevela-vestigingen hebben een ander assortiment dan de Sikkens Centers. Deze vullen elkaar mooi aan.’
Bevela versus Sikkens
De eigen Bevela-vestigingen geven Dennis de ultieme creatieve vrijheid, de Sikkens-vestigingen zijn franchisevestigingen. ‘We zijn honderd procent eigenaar, maar wel gebonden aan een bepaald assortiment en de inrichting heeft een look en feel waar je je aan moet houden’, legt de ondernemer uit. ‘Dat geeft minder creatieve vrijheid, maar er zitten ook voordelen aan. De hele technische ondersteuning in het veld en commerciële slagkracht is groter. Wij liften breed mee op ontwikkelingen vanuit het Sikkens-franchiseconcept. Sikkens is een sterk merk met een grote naamsbekendheid. De verf is gebruikt voor prestigeprojecten als de renovatie van het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Bij Bevela bieden we daarentegen relatief kleinere verfmerken.’
Alle neuzen dezelfde kant op
Bij de overname van een bedrijf of filiaal loop je als directeur vaak tegen dezelfde dingen aan. Bijvoorbeeld: hoe neem je je nieuwe medewerkers mee in je bedrijfsfilosofie? Dennis: ‘AkzoNobel is een stuk logger dan dat wij zijn. Wij schakelen snel; dat moet ook in een flexibele markt als de verfmarkt. Als het regent wordt er veel muurverf verkocht, is het droog dan wordt er buitenverf verkocht. We hebben daarnaast korte lijnen. De medewerkers die we over hebben genomen proberen we daar zo goed mogelijk in mee te nemen door ze naast een medewerker van de Van Eijk Groep te zetten, maar ook door ze de tijd te geven om hierin mee te groeien en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vervolgens kunnen we langzaam verbeterslagen maken en ondernemerschap erin brengen.’
Gelukkig heeft de Van Eijk Groep hier al ervaring mee: in 2018 heeft het bedrijf al twee Sikkens-vestigingen overgenomen in Amsterdam en Hoofddorp. Dennis: ‘We wisten daardoor wat ons te wachten stond. Klanten hebben ook niets gemerkt van de overname. Ze zullen dat straks wel merken op het gebied van activiteiten en acties die we gaan organiseren.’
Meer weten over ABS Autoherstel Ad de Goey?
Bekijk de website via www.absautoherstel.nl
Meegaan met ontwikkelingen
De reden dat Dennis de drie Sikkens-vestigingen over wilde nemen van AkzoNobel? ‘We verstevigen hiermee de algemene organisatie. Er zijn meer mogelijkheden op bijvoorbeeld het gebied van marketing en logistiek; we krijgen meer schaalgrootte én minder concurrentie. Bovendien breidt dit ons bewerkingsgebied uit en zijn we nog duidelijker aanwezig in ons huidige gebied.’
De ondernemer is de derde generatie in het bedrijf en is er trots op dat ze na 46 jaar nog steeds dezelfde, succesvolle filosofie erop nahouden: naast de schilder staan, service bieden en hem of haar begeleiden. Dat is geen kwestie van geluk volgens hem, maar goed inspelen op de veranderende markt. ‘Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt in de verfbranche gaat een klant niet meer twintig kilometer rijden voor een pot verf. We moeten daarom tegenwoordig dichtbij onze klanten zijn. En dat betekent: meer vestigingen. Schaalgrootte is erg belangrijk geworden.’
Daarbij gaan ontwikkelingen in de branche snel. ‘Dit betekent dat we scherp moeten blijven en met onze tijd moeten meegaan. We blijven bijvoorbeeld nog steeds een offline bedrijf, maar we bieden wél online mogelijkheden. Zolang we maar waarde blijven toevoegen. We kunnen onze klanten in onze winkels goed begeleiden en adviseren doordat we onze medewerkers veel trainingen bieden via de Van Eijk Groep Academy. Daarnaast krijgen ze ook regelmatig trainingen van leveranciers. Verf is een product dat aan veel innovatie en technische ontwikkelingen onderhevig is, dus je moet je kennis blijven bijspijkeren.’
Nog een ontwikkeling: momenteel liggen de banen voor het oprapen. ‘Daarom investeren we veel in het vasthouden van onze mensen. Dat zit niet alleen in salaris en vrije dagen, maar ook in saamhorigheid, collegialiteit en een goede werksfeer. Zo hebben we in april een sales kickoff georganiseerd in Noorwegen, waar we met 23 medewerkers een weekend naartoe zijn geweest. Ik vond het informele gedeelte hiervan veel belangrijker. Na twee jaar van (deels) thuiswerken is het belangrijk om de saamhorigheid terug te brengen.’
Meer weten over Sikkens Center?
Bekijk de website via www.sikkenscenter.nl