fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Yes! De ISO-certificering is binnen

Maar of de mannen er iets van opgestoken hebben…

ClickOn heeft onlangs zijn ISO 27001- certificaat behaald: het hoogste kwaliteitslabel op het gebied van informatiebeveiliging. Een mijlpaal voor het IT-bedrijf, maar bij Ardo Hoogeveen en Dennis Zandbergen overheerst luchtigheid. Net als altijd overigens. ‘Wij zijn pragmatisch.’

ClickOn, dat is gevestigd aan de Pelmolenlaan, begeleidt ondernemers in de veelzijdige wereld van IT en communicatie. Denk aan een telefoniesysteem waarmee je altijd en overal bereikbaar bent, videoapparatuur voor het hosten van een online vergadering en/of een stabiel wifinetwerk. In hun dienstverlening houdt ClickOn al jaren vast aan drie kernwaarden: ‘Direct, snel en pragmatisch’, vertelt Dennis, Conferencing & Collaboration manager. ‘Dat is hoe wij zelf ook zijn.’ Het IT-bedrijf bestaat ruim 23 jaar, en begon met drie jeugdvrienden. Drie IT’ers, gewoon vanuit een zolderkamertje. ‘Het klassieke verhaal van een IT-bedrijf’, blikt medeoprichter Ardo geamuseerd terug. “Vroeger” gingen we op huisbezoek voor het werk: een piepende modem of ISDN-aansluiting (weet u nog?). Onze dienstverlening was altijd ad hoc, maar dankzij het internet doen we dat nu veel sneller én op afstand. Hetzij door een pc over te nemen of door online vragen te beantwoorden.’

ISO

ClickOn koos vorig jaar bewust voor een professionaliseringsslag. Met het onlangs behaalde ISO 27001 certificaat bewijst het bedrijf een bovengemiddeld betrouwbare partner te zijn. Dat wil zeggen: data van cliënten komen nimmer op straat te liggen. Dennis: ‘Een dergelijk traject dwingt je om nog kritischer naar je organisatie te kijken. Soms heel praktisch: hoe komen bezoekers het gebouw binnen? Wat doen we met USB-sticks met informatie? Dat moet systematisch worden vastgelegd. Taaie stof. Een paar jaar geleden was ik nogal huiverig voor ISO. Al die procedures en regels. Ik was bang dat het de kracht van onze organisatie zou wegnemen. Oftewel: de snelheid van ons handelen. Maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Bovendien ben ik me nu nog bewuster van de risico’s. Daar gaat het per slot van rekening om.’ Datzelfde geldt niet voor Ardo overigens. ‘Ik was altijd al wantrouwig.’

Cybercrime

Of een bedrijf wel of niet slachtoffer wordt van cybercrime zit hem grotendeels in de bewustwording. En dat begint bij de gebruiker zelf. Ardo: ‘Mensen zijn de zwakste schakel.
We openen in onze haast – het is vrijdagmiddag – een valse mail van T-Mobile, klikken op een geïnfecteerde link of gaan in op het verzoek om ons wachtwoord aan te passen.’ Met dat laatste refereert Ardo naar de beruchte phishingmails. ‘Met phishing proberen cybercriminelen je naar een nep-website te lokken om geld en informatie te bemachtigen. En daarin worden cybercriminelen steeds inventiever; je kunt zo’n mail soms lastig van het echte werk onderscheiden. Dennis: ‘Ik ben ook weleens de mist ingegaan. Járen geleden…’

‘Een certificeringstraject dwingt je om nog kritischer naar je organisatie te kijken’

Hagel

ClickOn adviseert, installeert, verhuurt én geeft training op het gebied van communicatie-oplossingen. Dennis: ‘Kleinschalige, praktische trainingen om medewerkers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de wereld van online samenwerken.’ Ideaal voor iedereen die het Spaans benauwd krijgt van technologie. Sinds hun ISO-certificering is de bewustwording ten aanzien van cybercrime ook iets wat ze willen meegeven. Dennis: ‘Als daar behoefte aan is, kunnen we de ondernemer daarin adviseren. Onlangs deden we bij verschillende organisaties een experiment. We stuurden een officieel uitziende mail om te kijken hoe medewerkers daarop reageren. Niet om een naam en rugnummer te achterhalen, maar puur voor de beeldvorming: hoe is het gesteld met de alertheid van jouw medewerkers?’

Hacken

Onze perceptie van hacken is helaas niet altijd juist. Ardo: ‘Als we horen dat een bedrijf is gehackt, denken we dat er bewust jacht is gemaakt op dat specifieke bedrijf. Maar hacken is een businessmodel. Cybercriminelen schieten met hagel, verspreiden mails op grote schaal en wachten tot iemand zo gek is om informatie te delen. Dan pas gaan ze researchen: wat is dit voor bedrijf? Wat is de omzet? Hoeveel zouden ze kunnen missen in ruil voor data?’ En dat is niet alleen aan de computergenieën besteed. Dennis: ‘Dat was eind 2022 veel in het nieuws, omdat er opvallend veel valse mails rondgingen. Dat was mede dankzij ChatGPT: een geautomatiseerde gesprekspartner en zoekmachine die je gerichte vragen kunt stellen. Zoals: “Hoe kan ik stap voor stap een phishingmail van T-mobile maken?” Er zaten initieel weinig beperkingen op dat programma: gevaarlijk.’

Relevant

Het is duidelijk: als je wilt praten over cybercrime mag je gerust bij ClickOn aankloppen. Ardo en Dennis zijn blij dat ze de stap hebben gemaakt. Dennis: ‘De ISO-certificering is een plus. Er zijn de afgelopen jaren veel IT-bedrijven opgestaan. Ik denk dat wij in de basis relevant blijven door in te spelen op de behoeften van mensen en te vernieuwen. Ik probeer mezelf altijd te verplaatsen in de klant: wat zou ik zelf willen? Dat is simpel: zit ik te wachten op langzame service? Ik zie er nu al tegenop om een instantie te bellen, waarvan ik weet dat ze eerst een ticket moeten inschieten voor ik teruggebeld word. Ik vind dat echt een belangrijk punt. Voor bedrijven in de categorie mkb die op zoek zijn naar een toegankelijke partner, die korte lijntjes hanteert én de juiste papieren op zak heeft, denk ik dat wij een geschikte IT’er zijn.’

 

www.clickon.nl

OntwikkelingenGroothandelMachines en apparatenWoerden