fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De kracht van Ad-onderwijs: ‘Je ontdekt in de praktijk al snel: hé, dit is echt wat voor mij’

De opkomst van de Associate degree (Ad) in onderwijsland zet door. Zo ook bij de Hogeschool Utrecht (HU) in Amersfoort, waar het aantal Ad-opleidingen groeit. Ze zijn praktijkgericht, staan altijd in verbinding met bedrijven in de regio en zetten de student centraal. Goed voorbeeld is de opleiding Engineering, die nu bijna twee jaar bestaat. Een docent, een student en een bedrijf aan het woord over de grote kracht van dit type onderwijs.

Jowin van Vliet, docent Associate Degree Engineering bij HU Amersfoort:

‘Een Associate degree is een vrij nieuwe opleidingsvorm: een tweejarige hbo-opleiding waarbij de nadruk ligt op de praktijk. In het Nederlandse onderwijs kennen we mbo niveau 1 tot en met 4 en een hbo bachelor op niveau 6, maar niveau 5 ontbrak lange tijd. De Associate degree vult dat gat op. In het eerste jaar werken we bij de opleiding Engineering aan een stevige technische basis door de studenten te laten werken aan reële vraagstukken, waarin zij de benodigde wiskundige en natuurkundige kennis kunnen toepassen. Het tweede jaar staat hoofdzakelijk in het teken van opdrachten bij bedrijven.’

‘Daarmee is het grote voordeel van Ad-onderwijs genoemd: het staat heel dicht bij de praktijk. De theorie binnen engineering kan taai zijn. Door die te vertalen naar de praktijk, maken we het concreet en bieden we de kennis just-in-time aan. We richten ons vooral op de toepassing. Daardoor zien studenten waar ze het voor doen.’

‘Onze opleiding bestaat bijna twee jaar. Dat betekent dat we nog geen afstudeerstudenten hebben. Maar tot nu toe is de feedback van bedrijven waar studenten stagelopen positief. Ze zijn met name enthousiast over de soft skills van de studenten. Daar besteden we binnen het Ad-onderwijs, naast de technische kennis, veel aandacht aan. Denk aan analyseren, onderzoeken, professionaliseren – hoe werk je samen? – en reflecteren. Die zachtere vaardigheden zijn een must om in een bedrijf te functioneren.’

‘De samenwerking met bedrijven in de regio is ontzettend waardevol. Het zorgt ervoor dat ons onderwijs actueel is en gericht blijft op de uitdagingen van nu. Zeker in ons vakgebied van duurzame energiesystemen gaan de ontwikkelingen razendsnel. Continu moeten we samen met bedrijven kijken: hoe kunnen we de energietransitie in Nederland het beste aanpakken?’

‘Jonge mensen brengen ons bedrijf nieuw elan en een frisse visie op de werkelijkheid. Daar moet je nieuwsgierig naar zijn’

Gjalt Buijs, student Engineering en BIM-modelleur bij Lomans:

‘Ik werkte al fulltime bij Lomans, maar wilde nog wel een hbo-opleiding doen. Ik vond echter geen opleiding die mij aansprak. Totdat ik bij deze Ad-opleiding uitkwam. Ik ben modelleur en wil richting engineering gaan, dus dit past perfect. Daarbij is de combinatie werk en school heel mooi. Ik kan niet alleen werken aan de toekomst van mezelf, maar ook aan die van het bedrijf. Ook de samenwerking tussen de school en Lomans is een voordeel; het sluit allemaal mooi op elkaar aan.’

‘Voor mij is dit een ideale route naar een hbo-diploma. Hiervoor heb ik een mbo 4-opleiding installatietechniek gedaan. Deze Associate degree vergroot mijn kennis- en denkniveau. Ik heb geleerd verder te kijken en analytischer te denken. Ik weet wat ik als modelleur en engineer moet doen en wat er van me gevraagd wordt. Het heeft me stappen verder gebracht. Ook lekker: ik heb dit diploma sneller in the pocket dan een normaal hbo-papiertje.’

‘Op dit moment ben ik bezig met een interessante opdracht: een school uit 1900 die haar gebouw wil verduurzamen. Ik onderzoek wat er bouwkundig kan. In 3D bereken ik alles voor. Na mijn Ad-opleiding hoop ik de functie engineer te krijgen. Mijn toekomst ligt in dit vakgebied.’

‘Ik zou Ad zeker aanraden aan bijvoorbeeld havo-leerlingen of mbo’ers die een hbo-diploma willen halen, maar niet eerst drie jaar de schoolbanken in willen voordat ze de praktijk in kunnen. Je kunt al snel ontdekken: hé, dit is echt wat voor mij, dit wil ik later gaan doen.’

Jaap de Lange, directeur Mens, Cultuur en Ontwikkeling bij Lomans:

‘Het is mooi hoe de samenwerking met HU Amersfoort is begonnen. We raakten aan de praat bij een sessie over hoe het bedrijfsleven en onderwijs beter met elkaar kunnen samenwerken. Er was meteen een klik. Samen zijn we gaan kijken hoe we onderwijs op maat kunnen vormgeven. Wij werken al vruchtbaar samen met MBO Amersfoort en hebben onze eigen Lomans Academy; we weten hoe goed praktijkgerichte ontwikkeling werkt. Uiteindelijk is de praktijk de plek waar mensen leren, of ze nu jong of oud zijn. Ik geloof erg in de mix van leren, werken én centen verdienen.’

‘Voor een student Engineering zoals Gjalt is dat niet anders dan voor studenten in de Lomans Academy. Hij zit bij ons op kantoor en pakt samen met ervaren collega’s vraagstukken op. Daar leert hij van, maar wij als bedrijf ook. Jonge mensen brengen nieuw elan en een frisse visie op de werkelijkheid. Daar moet je nieuwsgierig naar zijn, anders blijf je in je bekende cirkel ronddraaien. Het begeleiden van studenten zoals Gjalt is als een spiegel. Zij stellen ons ook vragen: waarom doe je dat eigenlijk? Dat opent ogen.’

‘Deze samenwerking is ook belangrijk met het oog op de enorme uitdagingen waar wij als bedrijf en samenleving voor staan, zoals de energietransitie. Bovendien is er een tekort aan jong talent. Door samen te werken met het onderwijs zitten wij op pole position. Alles wat we doen om mensen te helpen zich te ontwikkelen maakt ons aantrekkelijker als werkgever. Een leven lang leren, dat is waar we voor gaan. In het ideale plaatje hebben we straks een denktank van talenten waar we vragen vanuit onze business aan voorleggen: kom maar op met jullie ideeën!’

InterviewOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingEemvallei