Voor een schone zaak én schonere wereld
Voor Linda van de Bunt bestaat een schone zaak uit veel meer dan een gestofzuigde vloer. Met haar bedrijf Ami Facility draagt de jonge ondernemer bij aan een schonere wereld. En dat betekent dat ze voor haar klanten steeds meer een partner is op het gebied van facilitaire en duurzame vraagstukken.
Een maandenlange reis door Azië opende begin dit jaar haar ogen. Op veel plekken waar Linda (29) kwam werd ze geconfronteerd met slechte hygiënische omstandigheden. De Amersfoortse had er nooit zo bij stilgestaan, maar ineens zag ze letterlijk de schoonheid van het vak dat ze al zeven jaar lang op eigen benen uitoefent.
‘Ik kwam tot het besef: wat zijn we met onze branche in Nederland eigenlijk goed in wat we doen’, zegt Linda in haar kantoor. ‘Ik vond dat ineens iets heel moois. Ik dacht: wow, ik doe dit ook! Tot die tijd runde ik gewoon een schoonmaakbedrijf. Punt. Ik maakte kantoren schoon. Punt. Maar sinds die ervaringen en inzichten in Azië heeft mijn werk veel meer betekenis gekregen.’
Gezonde werkomgeving
En dat wil ze uitstralen ook. Met een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en een nieuwe branding daaromheen. Met de kleur groen die staat voor een schonere wereld, de natuur en duurzaamheid en de kleur blauw die associaties oproept met reinheid, water en zeep. ‘Onze huiskleur was rood, dus dat was even schakelen. Maar het past goed bij waar we voor staan en welke kant we op gaan.’
De boodschap is helder: Ami Facility — Ami betekent “vriend” in het Frans — is meer dan een schoonmaakbedrijf alleen. ‘Wij staan voor een schone zaak. Met onze schoonmaakprogramma’s dragen we bij aan gezonde werkomgevingen. We zorgen voor duurzaam behoud van panden en het bijhorende interieur. Maar we kunnen ook de wereld om ons heen een klein beetje schoner maken. Als partner denken we bij onze bestaande en nieuwe klanten mee over al hun facilitaire en duurzame vraagstukken. Wat het vraagstuk ook is, wij zijn je beste vriend.’
Verduurzaming
Linda maakt het concreet met voorbeelden. ‘Neem het verminderen van de vlees- en zuivelconsumptie in bedrijfskantines. Wij komen langs en checken: hoe schoon is jouw koelkast? Wie doet de boodschappen? Hoe wordt er geluncht? Kunnen we de lunch verduurzamen? Een veganistische dag inlassen wellicht?’
Ami Facility denkt ook mee over verduurzaming van bedrijfspanden en het reduceren van plastic op kantoren. ‘Wij komen elke avond bij bedrijven over de vloer en zien veel. We kennen onze klanten en hun kantoren goed. Dat maakt het makkelijker om mee te praten. Die prullenbakken met plastic vuilniszakken die we onder elk bureau zien staan, kan daar geen centrale plek voor komen?’
Nieuwe energie
Laat er geen misverstand over bestaan: regulier schoonmaakonderhoud van kantoren en bedrijfspanden blijft de core business van Ami Facility. Dat is het al sinds Anne-Mary van der Pijl, de moeder van Linda, het bedrijf in 2005 oprichtte en met succes grootmaakte. Linda hielp op jonge leeftijd al mee met schoonmaken en stapte in 2016 in het bedrijf.
‘Schoonmaken is wat we heel goed kunnen en dat blijven we doen ook’, zegt Linda. ‘Dat deden we trouwens al met ecologisch verantwoorde producten. Maar ik wil verder gaan en kijk met een bredere blik naar ons vak en ons aanbod. Dat geeft nieuwe energie. Het voelt alsof ik mijn bedrijf opnieuw aan het uitvinden ben. Ik zit op een andere manier bij klanten aan tafel en voel dat ik begin te stralen als ik over onze nieuwe benadering vertel.’
Imago
Ze merkt dat klanten daarvoor openstaan. ‘Daar ben ik blij om. De schoonmaakbranche heeft een imago waar ik verandering in wil brengen. Voor bedrijven had schoonmaak lange tijd geen prioriteit, ze zagen het als noodzakelijke kosten. Ik wil daar verandering in brengen. Gelukkig ervaar ik dat het bewustzijn sinds de coronapandemie is gegroeid. Hygiëne is belangrijker, het gaat niet alleen meer om de kruimels op de vloer.’
In de nieuwe koers past ook dat Ami Facility bij voorkeur werkt voor bedrijven in de regio. ‘Van oudsher zaten we door het hele land, maar ik focus me vooral op lokale partnerships. Dan kunnen onze medewerkers lekker op de fiets naar klanten toe om schoon te maken.’
Waardering
Het thema “ondernemen vanuit het hart” doet Linda vooral aan haar medewerkers denken. ‘Het betekent voor mij echt iets goeds willen doen. Niet alleen voor de wereld, maar ook voor mijn 25 medewerkers. Zonder hen is mijn bedrijf helemaal nergens. Ik vind het belangrijk dat ze gezien en gehoord worden. Dat ze weten voor wie ze werken. Ik waardeer hun inzet enorm en wil dat laten blijken.’
Daar hoort bij dat Linda regelmatig bij haar medewerkers langsgaat als ze materialen nodig hebben of wat extra hulp kunnen gebruiken. ‘De eerste keer bij een nieuwe klant ga ik sowieso mee. Hup, schoonmaakspullen mee en de mouwen opstropen. Dan maken we het hele pand aan kant. Daarna is het een kwestie van bijhouden. Medewerkers waarderen dat.’
Haar ambitie? ‘Ik ben iemand die in het nu leeft. Vroeger had ik de ambitie om heel groot te worden, gevestigd door het hele land. Maar sinds mijn reis besef ik: het hoeft niet altijd groter en meer. Als het lekker loopt, met mooie klanten en goede medewerkers die ik goed kan aansturen, dan koester ik dat. Dus de grootste van Nederland? Alsjeblieft niet. Wel de schoonste, haha!’
De nieuwe website is nu live! Bekijk het op:
www.ami-facility.nl