Het afvalverwerkingsbedrijf met ‘fundering’
als basisbegrip
Als je het terrein van Venus Containers in Maarssen op komt rijden, is het een drukte van jewelste. Je kijkt je ogen uit met al die rondrijdende vrachtwagens, de gifgroene draaiende sorteerkraan en de geluiden uit de grote hal die verraden dat daar noeste arbeid plaatsvindt. Eigenaar Robbert Tammer vertelt trots over zijn bedrijf dat door een sterk team, uitstekende dienstverlening, een goede reputatie en binding met zijn klanten over een stevige fundering beschikt.
Sinds het vorige artikel in OnderNamen, bijna een jaar geleden, is het team van Venus Containers gestaag doorgegroeid naar veertig man. Het is een prettige, steady groep die over het algemeen in het bezit is van kenmerken als zelfstandigheid, betrouwbaarheid, collegialiteit en netheid. ‘En humor’, vertelt Robbert lachend, ‘want om mensen te helpen met afvalbakken, moet je ook wel uniek zijn. Je moet de lol ervan inzien. Daarnaast is het ook gewoon een mooi bedrijf om te werken. De sfeer is prettig, we werken met mooi materieel en het salaris is goed.’
Verrassing
‘Als directeur draag ik de verantwoordelijkheid voor de groep. Ik probeer er altijd voor de jongens te zijn en betaal op tijd. Ik moet op hen kunnen rekenen, maar zij net zo goed op mij. Betrouwbaarheid is echt de basis. Op 30 september 2023, toen we vierden dat het bedrijf 12,5 jaar bestond in de huidige vorm, hebben ze een verrassing georganiseerd. Toen ik ‘s avonds voor het feest kwam aanrijden stonden alle auto’s in een cirkel opgesteld op ons terrein, een hoop rook erbij, alle lampen aan. Op één van de vrachtwagens stond een minicontainer die ze hebben laten maken, met planten erin en de jubileumdatum erop. Met een drone is alles gefilmd. Op dat moment voelde ik de waardering, echt geweldig. Het personeelsfeest daarna kon niet meer stuk.’
Aanbesteding gewonnen
De groei van het bedrijf zet lekker door, zo blijkt ook uit het verhaal dat Robbert vertelt over de raamovereenkomst die is gesloten bij Centurionbaan in Soesterberg, een vrij nieuw industrieterrein met zo’n tachtig bedrijven. ‘Na het winnen van de aanbesteding kreeg Venus Containers het contract aangeboden, waarbij alle bedrijven op het terrein tegen een scherp tarief containers van ons neer kunnen laten zetten. We hadden daar al zo’n zestig klanten, mede door onze goede reputatie en de onderlinge aanbevelingen van lokale ondernemers. Aan de hand van dit contract hebben we ook nog een raamovereenkomst in Soest gegund gekregen.’
Redder in nood
Als ander voorbeeld van de goede binding met zijn klanten noemt Robbert de Werkspoorkathedraal, een grote evenementenlocatie in Utrecht. Een aantal jaar geleden werd Robbert op zaterdagochtend met een noodkreet door hen gebeld. Er was op dat moment een feest gaande met tweeduizend man, maar alle afvalcontainers zaten vol. ‘Snelle hulp was geboden, dus we zijn meteen tot actie overgegaan en hebben die middag drie containers geplaatst’, vertelt Robbert. ‘De Werkspoorkathedraal is mede door deze gebeurtenis een fijne klant van ons geworden. Ze hebben zelfs op YouTube een testimonial over ons geplaatst, een filmpje over hoe tevreden ze zijn over ons bedrijf. Dat zegt wel iets over hoe we hier werken en de band met onze klanten. Daar zijn we erg trots op, die stevige basis.’
OpenWaste
Venus Containers is één van de medeoprichters van OpenWaste, dat in juli van start gaat. ‘Met vijftien afvalverzamelaars uit heel Nederland vormen we dit onafhankelijke collectief waarin we met elkaar samenwerken’, aldus Robbert. ‘Dit doen we specifiek voor de inzameling van bedrijfsafval in de binnensteden. Het is namelijk altijd zo geweest dat bedrijven contracten voor de inzameling van bedrijfsafval afsluiten met verschillende inzamelaars. Het gevolg hiervan is dat de inzamelwagens van de verschillende inzamelaars achter elkaar de binnensteden in rijden. Een inefficiënt en niet duurzaam proces. Wij willen deze manier van inzamelen met ons collectief een halt toeroepen.’ Vanuit een centraal systeem wordt de afvalinzameling aangestuurd én wordt de inzameling gedaan door één neutrale inzamelwagen. Deze inzamelwagen gaat in de toekomst elektrisch of op waterstof rijden. Emissievrij inzamelen is hiermee binnen handbereik. ‘Ons initiatief ligt ook volledig in lijn met de Green Deal’, vertelt Robbert verder. ‘Dit is de vraag van Rijkswaterstaat aan de afvalbranche om een oplossing te bedenken voor CO2-reductie in de binnensteden. Het is ons doel om in 2025 maar liefst veertig (binnen)steden te voorzien van emissievrije stadslogistiek. Een gaaf initiatief waar we graag aan meewerken.’
Volledig digitaal, maar soms ook niet
‘Ongeveer een half jaar geleden is ons nieuwe automatiseringssysteem in werking getreden, met een app voor de klanten en de chauffeurs’, vertelt Robbert. ‘Klanten zien in de portal bijvoorbeeld het gewicht van hun container en geven vervolgens aan dat deze geleegd moet worden. Dit signaal komt binnen bij de planning en die zet het bericht door naar de chauffeur die in die buurt rijdt. Hij leegt de container, waarna de klant het gewicht van de container in zijn app ziet. Zo weet de klant aan het eind van het jaar hoeveel kilo vuil er afgevoerd is en of dit vanuit het milieuoogpunt gezien een vooruitgang is vergeleken met het vorige jaar. De planning, registratie, afhandeling en facturatie gaan nu dus helemaal digitaal. Maar er zijn ook klanten die gewoon blijven bellen voor een afspraak, of die de factuur graag op papier krijgen. Ook daar zorgen we dan gewoon nog steeds netjes voor.’