fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Hergebruik materialen als speerpunt

Onze tuin wordt steeds belangrijker. Door klimaatverandering worden de dagen langer en warmer. Daardoor worden tuinen steeds meer een ontmoetingsplek. We zien het als een tweede huiskamer om samen te komen met familie en vrienden. Daarnaast willen we onze tuin zo duurzaam mogelijk inrichten. Voor vakspecialisten zoals J. vernooy Tuin- en sierbestratingmaterialen is deze trend al jaren zichtbaar. 

Dit familiebedrijf wat ooit startte met het transporteren van mest, is in de loop van jaren overgegaan op het opkopen van partijen stenen. Het bedrijf is van vader op zoon gegaan, maar vader Joop zit nog steeds met veel plezier op de vrachtwagen. Zoon Marty runt het bedrijf wat zich inmiddels focust op bestrating en tuinen in de breedste zin van het woord. Tuinhout, kunstgras, verlichting, plantenbakken, afwatering, goten en alles wat met jouw droomtuin te maken heeft.

Stenen krijgen een tweede leven

Het familiebedrijf startte 41 jaar geleden. Pa en ma stortten zich vol op het bedrijf wat gedurende de tijd z’n vruchten afwierp. Inmiddels wordt er gewerkt met een vast team van vijftien man. Eén van de speerpunten toen en nu, is het bieden van een totaalpakket aan zakelijke klanten, zoals hoveniers, stratenmakers, aannemers en gemeentes. Partijen gebruikte stenen worden opgekocht en opnieuw ingezet. Zo krijgen stenen een tweede leven.

‘Het hergebruik van materialen is één van onze speerpunten’, vertelt Marty trots. ‘Wij sorteren het uit, maken het schoon en stapelen het op een pallet.’ Er is veel vraag naar gebruikt straatmateriaal. Bijvoorbeeld voor oudere panden die in een bepaalde stijl moeten blijven.  ‘Veel klanten zijn blij met de snelle service die wij hierin bieden. Zij kunnen gemakkelijk hun “restafval” kwijt en het levert vaak nog geld op ook.’

‘In onze branche zijn zoveel innovaties’

Duurzaamheid als voorwaarde

Duurzaamheid is geen vraag meer in deze markt, maar een voorwaarde. ‘We merken dit aan alles. Aan de vragen die we krijgen als wel de opdrachten’, vertelt Marty. ‘Een voorbeeld hiervan is een recent project van gemeente Amsterdam. Bij de renovatie van de Nieuwe Herengracht moest de huidige bestrating verwijderd, schoongemaakt en gestapeld worden, zodat het opnieuw machinaal teruggeplaatst kon worden. En er moest nog eens 1.600 vierkante meter worden bijgeleverd.’

‘Een hele klus’, aldus Marty, ‘maar wel eentje die aansluit bij het gedachtengoed. We hebben op het terrein een machine staan waarbij gebruikte klinkers worden gereinigd en opnieuw gesorteerd en gestapeld.’ Een investering die zich snel uitbetaalt, want de vraag is daar. ‘Hergebruikt bestratingsmateriaal is in trek. Vanwege de authentieke uitstraling, de prijs/kwaliteit-verhouding en het duurzame aspect.’

Vernieuwing als rode draad

Het bedrijf beweegt met de tijd mee en blijft daardoor continu innoveren. ‘In onze branche zijn zoveel innovaties. Dat vraagt om flexibiliteit, meedenken en meebewegen met onze klanten’, aldus Marty. ‘We zijn volop bezig met uitbreiding. En met onze eigen duurzame bedrijfsvoering, zoals emissieloos transporteren en de eigen energievoorziening door zonnepanelen. Allemaal ontwikkelingen waar onze focus ligt.’

De kracht van J. Vernooy ligt volgens Marty in het ontzorgen van hun klanten. ‘Neem als voorbeeld hoveniers. Op het moment dat ze een tuin leeghalen, leveren we een container. Ze kunnen afval bij ons kwijt. Wij sorteren dit weer op de opslag en de meeste materialen krijgen een tweede leven. We kopen de oude bestrating op en voorzien in alle nieuwe materialen. Tot en met het voegmiddel aan toe.’

‘Ik zie in onze branche veel startups met onder andere een webshop, gerund vanaf een zolderkamer. En dat is precies waar wij ons onderscheiden. We hebben volop voorraad, bieden de extra services, zoals het afvoeren van oude materialen, en kunnen meteen schakelen indien nodig, want alles is hier aanwezig.’

Handel zit in het bloed

Het bloed van Marty gaat sneller stromen van de handel die hij dagelijks tegenkomt binnen zijn vakgebied. ‘Soms kopen we unieke bestrating op. De kunst is om deze direct door te verkopen aan een vragende partij. Dat scheelt transportkosten, doordat we het niet eerst naar ons eigen terrein vervoeren.’ Het brengt de handelaar in hem naar boven. ‘Doordat ik al jaren in het vak zit, weet ik ongeveer wie waarnaar op zoek is. Ik koppel vraag en aanbod aan elkaar. Eén van de mooie aspecten van mijn vak.’

Zowel in – als (ver) buiten de regio zijn vakmensen bekend met J. Vernooy. Niet alleen zakelijke, maar ook particuliere klanten weten het bedrijf in Cothen te vinden. ‘Ons team van vakmensen staat voor iedereen klaar.’

 

www.jvernooy.nl

OntwikkelingenBouw & VastgoedAannemersbedrijfLekstroom