fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

ÉÉN KOPPEL, TWEE INTERIEURBEDRIJVEN

Interieurbouwer Niels Vroege en interieurontwerper Cindy Bekker zijn niet alleen privé al veertien jaar een mooie match, ze werken sinds twee jaar ook regelmatig nauw samen. ‘We hebben allebei ons eigen bedrijf, maar gaan soms een samenwerking aan.’

Aangekomen op het terrein van Vroege Interieurbouw en Cindy Bekker interieurontwerp, vlakbij Tuincentrum De Bosrand in Woerden, word ik verrast door wat ik aantref. Ik kom binnen in een imposante werkplaats waar vier mannen onder begeleiding van luide muziek en draaiende machines voor mijn ogen eigenhandig meubels aan het maken zijn. Het vakmanschap straalt ervan af. Geen dertien-in-een-dozijn fabriekswerk, maar authentieke, op maat gemaakte meubels. Overigens wél gemaakt met de nieuwste machines om zo efficiënt mogelijk te werken. Niels: ‘In de afgelopen jaren heeft de werkplaats echt een professionaliseringsslag gemaakt. Ik heb geïnvesteerd in nieuwe machines en een nieuw afzuigsysteem. Mijn werkplaats is nu veel meer geautomatiseerd en helemaal op de rit: dit is precies hoe ik het voor me zag toen ik met mijn bedrijf begon. We kunnen op deze manier makkelijker en sneller werken én het werk is fysiek lichter geworden.’

Eenmaal door de werkplaats heengelopen, neemt Cindy Bekker me mee naar achteren. Ze laat me de prachtig ontworpen en ingerichte kantine, bar, vergaderruimte en haar kantoor zien, die zich in hetzelfde pand bevinden als de werkplaats van Vroege Interieurbouw. Het is direct te zien dat de ruimtes ingericht zijn door een interieurprofessional, en ze zijn dan ook het perfecte visitekaartje voor haar bedrijf Cindy Bekker interieurontwerp. ‘Mijn klanten zijn vaak verbaasd als ze binnenkomen. Onlangs zei iemand: “Achter elke deur zit een nieuwe verrassing!” Je ziet direct als je bij ons binnenkomt dat we twee professionele bedrijven zijn.’

‘Afgelopen jaren heeft de werkplaats echt een professionaliseringsslag gemaakt’

Werk & privé
Een koppel met elk een eigen bedrijf in dezelfde branche. Is dat toeval? Cindy: ‘Nee hoor, we kennen elkaar namelijk uit het werkveld. We hebben allebei eerst in loondienst gewerkt bij verschillende interieurbouw- en ontwerpbedrijven. Niels is na het faillissement van het bedrijf waar hij werkte, in 2009, voor zichzelf begonnen en ik ben twee jaar geleden mijn bedrijf gestart.’ Niels: ‘Wij maken meubels, keukens en kantoorinrichtingen op maat. Inmiddels heb ik drie man in vaste dienst en daarnaast huur ik ook nog regelmatig externe medewerkers in of loopt er een stagiair mee. Cindy werkt alleen in haar bedrijf en houdt zich bezig met interieurontwerp.’ De corebusiness van hun bedrijven sluit natuurlijk naadloos op elkaar aan. Cindy en Niels werken daarom regelmatig samen. Cindy: ‘Ik ontwerp voor de particuliere en zakelijke markt. Denk aan appartementen, vrijstaande huizen, rijtjeshuizen, badkamers, kantines, vergaderruimtes: noem maar op. Naar aanleiding van de wensen en smaak van mijn klant maak ik een ontwerp. Voor de meubels heb ik vaste leveranciers waarmee ik werk, maar als een klant liever bij een andere leverancier of winkel inkoopt, is dat natuurlijk ook mogelijk. Maar het komt ook regelmatig voor dat een klant een op maat gemaakte keuken, kast of tafel wil. Daarvoor kunnen ze dan natuurlijk bij Niels terecht. We gaan dan voor die specifieke klant een samenwerking aan. Voor ons is het leuk en handig om samen te werken, en voor mijn klanten is het fijn dat ze op deze manier geheel ontzorgd worden en de lijntjes kort zijn.’

Maar lopen werk en privé dan niet regelmatig door elkaar? Cindy: ‘Dat valt reuze mee. Gesprekken en vragen over klanten voeren we eigenlijk alleen in ons kantoor en onder werktijd. Het is niet dat het ’s avonds aan de keukentafel nog heel vaak over werk gaat. Het scheelt dat we niet samen een bedrijf runnen, maar allebei ons eigen bedrijf hebben.’

Klussen tijdens corona
Voor allebei geldt dat veel opdrachten van particulieren komen. Niels: ‘Vrijwel al mijn opdrachten gaan via mond-tot-mondreclame. Als iemand tevreden is met onze werkwijze en ons product, raden ze ons aan bij anderen.’ Cindy begrijpt wel waarom klanten regelmatig terugkomen bij Niels. ‘Hij werkt heel precies. Hij let op de kleinste details bij het maken van een meubel, zoals dat de houtnerven doorlopen in het meubel. Ook kunnen klanten bij hem kiezen uit ontzettend veel materialen. We werken overigens allebei met de nieuwste producten. Klanten hebben bij ons ruime keuze en er zijn talloze mogelijkheden.’

Bovendien merkten ze beiden dat meer mensen het afgelopen jaar door de coronacrisis veel thuis waren en thuiswerkten, en zich sneller gingen storen aan hun interieur. De noodzaak om die verouderde eethoek aan te pakken wordt natuurlijk urgenter als je er iedere dag tegenaan kijkt. Niels: ‘Onze klanten willen zich fijn voelen in hun eigen huis nu ze er zoveel tijd doorbrengen. We zien bijvoorbeeld dat men nu ineens een kamer tot thuiswerkkantoor wil omtoveren. Dat soort aanvragen krijgen we momenteel veel binnen.’ Cindy vult aan: ‘Alleen weten mijn klanten vaak niet wat er allemaal mogelijk is. Ze zijn dan ook regelmatig aangenaam verrast door mijn ideeën en geven aan dat ze daar zelf nooit opgekomen waren. Dat vind ik een mooi compliment. Maar’, voegt ze eraan toe, ‘ik vind het heel belangrijk dat ze niet in een showroom van mij komen te wonen, maar dat het resultaat echt bij ze past. Dus verrassend, maar wél in hun eigen smaak en stijl.’

Cindy Bekker interieurontwerp        Vroege Interieurbouw OnderNamen Woerden

DubbelinterviewBouw & VastgoedInterieurbouwWoerden