‘In onzekere tijden kunnen wij juist impact maken’
Met respectievelijk ervaring in de retail, met familiebedrijven en non-profit instellingen, hebben Kees en Marina een compleet andere achtergrond. De twee partners van de Utrechtse vestiging van advieskantoor Claassen, Moolenbeek & Partners zien dit gelukkig eerder als een voordeel dan als nadeel. Marina: ‘Het zijn twee verschillende expertisegebieden van waaruit we de kennis meebrengen. Maar ondanks die achtergrond, betekent het niet dat we ons slechts in deze branches begeven. We bedienen eigenlijk het hele mkb. Sommigen zien dat als een zwakte en vinden dat je je moet specialiseren, maar de vragen die wij krijgen zijn meestal niet branchespecifiek. Vragen over bedrijfsfinanciering of -waardering zijn in de basis overal hetzelfde.’
Zestig specialisten
Ondanks de brede oriëntatie van Kees en Marina, wordt hun specifieke expertise regelmatig aangesproken. Kees: ‘Het mooie van Claassen, Moolenbeek & Partners is dat we als partners intensief samenwerken. Niet alleen Marina en ik in Utrecht, maar ook alle collega’s in de rest van het land. Om te waarborgen dat de kwaliteit van onze diensten in het hele land gelijk is, worden onze rapportages standaard nagelezen door een van de collega’s. Daarbij schakelen we altijd een collega in die bekend is met de branche van de desbetreffende klant. Zo werk ik nu bijvoorbeeld intensief samen met een collega uit Eindhoven, die een retailrapport aan mij heeft voorgelegd. In dit specifieke voorbeeld is kennis van de markt relevant en kan ik vanuit mijn expertise aanvullingen geven. Waar ik die ervaring meebreng op gebied van retail, heeft Marina die kennis rondom familiebedrijven en de culturele sector. Omdat we landelijk zestig partners hebben, is er altijd wel iemand met specifieke kennis wanneer dat nodig is. Het intensieve samenwerken en bundelen van elkaars expertise is de kracht van onze groep.’
Creativiteit
‘Wat de vragen ook zijn die we krijgen, we zoeken altijd naar niet voor de hand liggende oplossingen’, gaat Kees verder. ‘Of het nu gaat om een alternatieve financieringsmethode voor een investering, of een risico-inventarisatie voor een overname of een nieuwe eigen vestiging: we zijn continu op zoek naar de mogelijkheden. Uiteraard heeft die creativiteit wel een grens. De ondernemer moet zelf de creativiteit tonen in zijn vakgebied. Daarin zijn wij niet de creatievelingen, maar juist de toetsers. We kijken dan naar haalbaarheid. Maar zodra de plannen concreet worden, zoeken wij naar de mogelijkheden om de plannen van de ondernemers te realiseren. Dan komt de creativiteit in ons vakgebied naar voren en zoeken we naar de beste weg, waarbij we soms ook nieuwe wegen bewandelen.’