fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Is goed DNA, ofwel goede kernwaarden, niet nodig om een bedrijf te beschermen?’

BLIJF GEZOND EN VEILIG

23 september 2020 | 3 minuten lezen

Terwijl ik deze column schrijf, luister ik op de achtergrond naar Jort Kelder bij Op1. Het gaat over de nieuw aangekondigde, strengere maatregelen om het aantal coronabesmettingen te verminderen. Nieuwsgierig check ik de status van de diverse vaccins en zie dat er zogenaamde DNA-vaccins zijn. Dat is toevallig! Wat doet zo’n DNA-vaccin dan eigenlijk? DNA-vaccins voegen een nieuw stuk DNA toe aan bepaalde afweercellen om infecties te voorkomen. DNA activeert de afweer en beschermt ons dus. Ik dacht: “dit kan ik gebruiken”. Want zijn de kernwaarden van een bedrijf niet het best te vergelijken met menselijk DNA? Is goed DNA, ofwel goede kernwaarden, niet nodig om een bedrijf te beschermen?

Eén van de kernwaarden van mth is verantwoordelijkheid. Ruim 22 jaar geleden ben ik bij mth komen werken. In de organisatie zat toen al diep geworteld dat je veel verantwoordelijkheden kreeg. Woorden van mijn mentoren waren: “Bel die cliënt maar”, “Bel even met de Belastingdienst om te vragen hoe het nu allemaal zit” en “Zoek dit even goed uit voor deze cliënt, zet het op papier en stem dit even af”. Zinnen die logisch klinken, maar helemaal niet zo logisch zijn. Ik was twintig, zat midden in mijn studie, had mijn inleiding belastingrecht net gehaald en had eigenlijk voornamelijk goede communicatieve vaardigheden. Mijn mentoren gaven mij net iets meer verantwoordelijkheid dan dat ik theoretisch aankon. Je kan het ook “in het diepe gooien en kijken of je blijft drijven” noemen. Ging het mis of dreigde het mis te gaan, dan waren ze er om mij te helpen. Ik ben ze iedere dag nog dankbaar dat ze zo met mij zijn omgegaan, want dat is de reden waarom ik sta waar ik sta. Door verantwoordelijkheid te geven creëer je jouw eigen kansen, wakker je je ambitie aan en ben je niet bang om fouten te maken. Allemaal kernwaarden van mth die ons als bedrijf sterker en gezonder maken. Ons DNA houdt ons gezond.

Als ondernemer kan ik aanraden om onderzoek te doen naar die kernwaarden. Breng ze in kaart en houd ze levend. Ze werken namelijk als een immuunsysteem. Dat moet je onderhouden, vooral in deze bijzondere en uitdagende tijden. Zo blijft je bedrijf gezond en heb je geen DNA-vaccin nodig.

Blijf gezond en veilig!

OntwikkelingenDienstverleningAccountancyEemvallei