fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Danielle Pels is marketeer, eigenaar van InterDaan en actief in vele (Woerdense) organisaties. In haar vrije tijd speelt ze graag een potje waterpolo.
danielle@interdaan.nl
0634826435

De wereld van AI

26 juni 2023 | 2 minuten lezen

Een leven lang leren. Dat is meestal leuk, maar ik heb er echt niet altijd zin in. Echter, als je, zoals ik, in de marketing zit heb je eigenlijk geen keuze. De wereld verandert snel. Maar de online wereld nog sneller. Toen ik bij een werkgever zo’n twintig jaar geleden voorstelde om een Facebookpagina aan te maken voor het bedrijf, keek de directie mij meewarig aan. Facebook? Wat is dat? En waarom zouden wij op social media aanwezig moeten zijn? De rest is geschiedenis.

De jaren verstreken en inmiddels zijn we aanbeland bij Artificial Intelligence. En dan hebben we het natuurlijk over ChatGPT. Iedereen heeft ervan gehoord en net als bij de opkomst van het internet en de mobiele telefoon schreeuwen een hoop mensen om het hardst dat ze er nooit iets mee gaan doen. Ze doen het al jaren zonder, dus hebben het niet nodig. Dat is een bekend patroon. Er zijn ook mensen die wijzen op de gevaren van AI. Daar zijn instanties voor en ik heb er vertrouwen in dat die daar maatregelen voor nemen. Dan kan ik mij richten op de mogelijkheden en kansen die het biedt.

‘Het voelt soms alsof ik een marathon loop zonder het einde in zicht en ik word links en rechts ingehaald’

Ik ging het een paar maanden geleden proberen en was direct “om”. Wat een ongekende mogelijkheden. Wat een tijdwinst. Ik hou weer tijd over voor zaken die ChatGPT niet kan. Zoals deze column schrijven, want ChatGPT kent mijn mening niet. Nog niet. Dus ik moet toch echt zelf aan de bak.

Ik las blogs, ging deskundigen volgen, volgde een deepdive, schreef me in voor een masterclass en leerde dat het schrijven van een goede prompt essentieel is. Met een prompt geef je ChatGPT een briefing en dan gaat ‘ie voor je aan de slag. Hoe beter deze instructie, hoe beter de uitkomst. Dus als je de tekst van ChatGPT waardeloos vindt, dan is het je eigen schuld. Had je hem maar beter moeten uitleggen wat hij moet doen. Zoals in het offline leven ook het geval is. Ook zijn er inmiddels promptengineers om je te helpen. Dat is een nieuw beroep. Hoe cool is dat?

Maar laat ik eerlijk zijn, het bijhouden van al deze veranderingen kan overweldigend zijn. Het voelt soms alsof ik een marathon loop zonder dat er een einde in zicht is en waarbij ik links en rechts word ingehaald. Dus accepteer ik dat ik ook dingen niet weet. Maar het mooie is, dat vraag ik dan aan ChatGPT en die geeft mij dan gewoon antwoord. Opgelost dus.

InterviewCommunicatie & MediaMarketingWoerden