'Doceren vanuit het hart'
De één geeft meubelstofferen, de ander steenhouwen. Twee voor ons land unieke mbo-opleidingen gegeven op de de Tech Campus van ROC Midden Nederland. Ze werken er met hart en ziel aan. Het woord is aan docenten Estella van Daalen en Corry Kussendrager.
Estella van Daalen, docent meubelstofferen
OVER HAAR VAK
‘Dit is mijn grote liefde, dit vak is zo geweldig. Ik wilde dit al op mijn achttiende. Het is leuker dan ik toen dacht, want ik doe dit al 45 jaar. Ik ga met veel plezier naar school en naar mijn werkplaats.’ Estella is in hart en nieren een Amsterdamse en dat verbergt ze niet. ‘Ik had een eigen zaak in Amsterdam en vier vrouwen in dienst. Die vrijheid…ik had het er toevallig vanmorgen met mijn studenten over. Dan was het mooi weer en dan deed ik de zaak om twee uur dicht en ging ik naar het strand.’ Nu heeft Estella een werkplaats zonder personeel in Otterlo.
OVER DE OPLEIDING
‘Meubelstofferen is een 2- of 3-jarige BBL (beroeps begeleidende leerweg)-opleiding op mbo-niveau 2 en 3. Zestig procent van de studenten is vrouw, de leeftijden variëren van zeventien tot in de vijftig. Ik ben één van de weinige docenten in Nederland, de Tech Campus is examenlocatie voor meubelstofferen in Nederland. Studenten komen bijvoorbeeld uit Zeeland en Den Helder. Ze werken door het hele land, ik ga langs bij hun leerbedrijven. Er zijn op het moment twintig studenten. Ze hebben samen les, ze moeten mee met de flow. Ik doe eerst zoveel mogelijk dingen voor, dan pikken ze het sneller op. Daarna mogen ze het zoveel mogelijk zelf doen en hierbij mogen ze fouten maken, dat is een goede manier om te leren. Het slagingspercentage is heel hoog.’
OVER VORMING
‘Superleuk als ik studenten zo kan enthousiasmeren, dat ze me vertellen dat ze het een geweldig vak vinden. Vorming is belangrijk. We hadden vanmorgen nog een gesprek over hoe je in het leven staat. Studenten hebben allemaal een eigen manier van leren, dit verreist een individuele aanpak. Maar ze vinden uiteindelijk allemaal hun weg.’
OVER STOFFEN, ROMPEN EN NAAIMACHINES
Estella deelt een gloednieuw praktijklokaal met een docent woningstoffering. De ruimte is ingedeeld in een theorie- en een praktijkgedeelte met magazijn. Achter de vier naaimachines staan verschillende stoelen, ze zijn door studenten prachtig bekleed met stof of (kunst)leer in mooie kleuren. ‘Stoffen en rompen kunnen we regelmatig krijgen, als we de leerbedrijven hierom vragen. De leerbedrijven zijn voor ons BBL-onderwijs zeer belangrijke partners.’ Waar kunnen de lezers van OnderNamen mee helpen? ‘Vier niet-elektronische machines voor in het praktijklokaal, ze zijn aan vervanging toe.’
Corry Kussendrager, docent natuursteen bewerken
OVER HAAR VAK
‘Steenhouwen is het oudste en mooiste vak van de wereld. Je geeft er constructief iets moois mee aan de mens. Steenhouwers maken niet alleen aanrechtbladen, grafstenen en luxeproducten voor badkamers, maar werken bijvoorbeeld ook in de restauratiebouw. Ik ben natuursteenbewerker en in Nederland de enige docent die dit vak geeft. Ik werk zelf mee aan de ontwikkeling van lesstof, doe bedrijfsbezoeken, zit in het brancheplatform en geef meestercursussen voor bedrijven. Ik heb diverse opleidingen gedaan om mijzelf als docent, maar ook als mens, te versterken. Vroeger werkte ik in een steenhouwerij, nu doe ik dat werk naast mijn baan op de Tech Campus.’
OVER ZINVOL LEVEN
‘Mijn motto is: iedere student is welkom. Met liefde en aandacht overwin je alles. Ik zie het lesgeven als een stukje zingeving in dit bestaan. Als docent geef je iets mee wat voor de leerling van groot belang kan zijn. Ik draag de passie voor mijn vak over in de hoop dat ze er wat van oppikken. Ik probeer hen de mogelijkheid te geven om te groeien, vaktechnisch en persoonlijk. Belangrijk is dat de studenten tot hun recht komen.’
OVER DE OPLEIDING
‘Steenhouwen is een BBL-opleiding op mbo-niveau 2, 3 en 4. Er zijn op het moment dertig studenten, het overgrote deel is man, de eerstejaars krijgen apart les, de rest krijgt gelijktijdig óf theorie óf praktijk. Voor dit vak moet je handigheid hebben, kunnen tekenen en doorzettingsvermogen en ruimtelijk inzicht hebben. Hoe je begeleid wordt op je werk, is van groot belang. Ik heb de afgelopen twintig jaar zo’n zeven vrouwelijke studenten gehad. Ze doen het heel goed, ze zijn precies en zorgen voor sfeer. Ze kiezen vaak niet voor de bouw, dat is een landelijk beeld.’
OVER LESGEVEN
Corry Kussendrager deelt met docent stucadoren Robert van Delden twee nieuwe theorielokalen en een praktijklokaal waar het stof nog aan het neerdalen is. Als de studenten een zware dag hebben, deelt ze snoepjes uit. De fotograaf en interviewer van OnderNamen krijgen er ook een. ‘Studenten zijn leuk. Sommigen hebben een geschiedenis op persoonlijk vlak. Ze kwamen op school of thuis niet goed uit de verf. Je kunt iets hebben, maar dat betekent niet dat je je kunt misdragen. Ik probeer onbevooroordeeld in mijn werk te staan. Ze moeten zich veilig voelen, ze weten dat ik nooit iemand veroordeel, dat is een eerste vereiste om iets te leren.’