Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Draads zocht eigen identiteit en kwam tot de kern

In Montfoort spreken we af met accountmanager Marcel Scholtens en ondernemers Adriaan Schiereck en Werner Kruizenga van Draads BV. Als je nu denkt: ‘Draads BV, wat doen die ook alweer?’, dan sla je de spijker op z’n kop. De bescheiden ICT-dienstverlener werkt al jarenlang voor een brede klantenkring in heel Nederland, maar merkte dat slechts weinig mensen in de omgeving écht wisten wat ze deden. Daarom besloot het bedrijf om het serieus aan te pakken en op zoek te gaan naar hun ware bedrijfsidentiteit.

‘Werkplekbeheer! Daar zijn we goed in!’

‘Het begon allemaal met een door OnderNamen georganiseerd koffiemoment, afgelopen jaar’, vertelt Werner. ‘Ik werd gekoppeld aan Wim van den Pol van Van den Pol Elektrotechniek uit Montfoort. We kennen elkaar al jaren vanuit het bedrijfsleven hier in Montfoort, dus ik stuurde hem een berichtje dat we gekoppeld waren en “moesten koffiedrinken”. Wim had ons nieuwe bedrijfspand nog niet gezien, dus nodigde ik hem uit om een kijkje te nemen. We raakten al snel aan de praat over waar we zakelijk gezien mee bezig zijn. Ik vertelde dat we lokaal maar zo weinig voet aan de grond krijgen. Toen vertelde Wim dat hij eigenlijk niet precies wist wat we doen. Daar schrok ik wel even van. Want als Wim het al niet weet, wie dan wel? Dat was de aanleiding om eens goed naar onszelf te kijken. Wie zijn we eigenlijk en presenteren we onszelf wel goed genoeg?’

Op zoek naar de eigen identiteit
‘Toen het balletje eenmaal aan het rollen was gebracht, kwam er gelijk een hoop los’, vertelt Adriaan verder. ‘We kwamen erachter dat ook bestaande klanten niet altijd weten wat we buiten de huidige dienstverlening nog meer voor hen kunnen betekenen. Zelfs intern ontstond een hele discussie over wat we in de kern nu eigenlijk doen. Collega’s vroegen elkaar wat zij eigenlijk aan vrienden over hun werk vertelden. Onderling spraken we steeds meer over ons beeld van Draads en al snel bleek er een duidelijke behoefte te zijn om samen op één lijn te komen. Daarom hebben we een extern bureau ingeschakeld dat ons heeft geholpen om op zoek te gaan naar onze unieke identiteit en onze bedrijfsfilosofie op papier te zetten. Samen met het team deden we verschillende interactieve sessies, waarbij we onze visie op het werk van Draads uitspraken. Ook voerde onze adviseur Ceciel van Hasselt gesprekken met klanten en oud-klanten en zelfs met concurrenten, om goed te achterhalen waar de kernkwaliteiten van Draads liggen. Daar kwamen leuke dingen uit. Gelukkig werden we regelmatig bevestigd in onze kijk op onszelf, namelijk dat we een goede servicegraad en een persoonlijke benadering hebben. Op basis van alle sessies en gesprekken ontstond langzaamaan een duidelijke bedrijfsfilosofie, die we na wat bijschaven gezamenlijk hebben vastgelegd.’

‘Als je te veel bos om je bedrijf laat groeien, zien mensen niet meer wat je kernactiviteit is’

Direct effect
Het traject werd eind mei afgerond en al snel merkte Marcel effect. ‘Vooral intern merk ik dat we veel meer op één lijn zitten. We hebben als team nu een goed beeld van wat we doen, namelijk vol passie het mkb ondersteunen in hun werkplekbeheer, zodat de ondernemers zich zorgeloos kunnen focussen op hun eigen werkzaamheden. Vooral de focus op de werkplek is een belangrijk punt voor ons. Werkplekbeheer is namelijk waar we écht goed in zijn. Of dat nu op kantoor is, in een timmerfabriek of bij de chauffeur op de vrachtwagen. Iedereen is tegenwoordig afhankelijk van ICT en werkt met systemen. Wij zorgen dat de ICT werkt, waar je je ook bevindt. Dus ook op de thuiswerkplek, waar we de laatste tijd zoveel gebruik van hebben gemaakt. Omdat we nu die focus in ons verhaal hebben, merk ik dat het verhaal meteen veel beter overkomt. Voorheen vertelden we dat we in de breedste zin van het woord ontzorgen. Dat gaf het beeld dat we veel deden, maar niemand wist precies wat. Nu vertellen we dat we ondernemers helpen bij het inrichten van de ICT op de werkplek. Dat geeft een heel ander beeld. We doen in principe nog steeds hetzelfde, maar weten het veel beter te verwoorden.’

Van snoei komt groei
‘Ik denk dat dit een herkenbare worsteling is voor veel ondernemers’, zegt Werner. ‘Als je je bedrijf begint heb je duidelijk voor ogen wat je wilt. Je neemt werk aan en in de loop der jaren komt er wat meer variëteit in de opdrachten. Met een paar man personeel blijft dat nog overzichtelijk, maar uiteindelijk vertroebelt je blik op de werkzaamheden. Ondanks dat je het werk goed doet, geef je het bedrijf toch een boost wanneer je weer focus aanbrengt. Je maakt je bedrijf weer wat fitter. We weten nu weer goed waar we eigenlijk mee bezig zijn en kunnen die diensten verder verbeteren. Het is een soort van snoeien. Als je te veel bos om je bedrijf laat groeien, zien mensen niet meer wat je kernactiviteit is. En van snoei komt groei. Dus dat gaan we hopelijk de komende jaren zien. Het teruggaan naar de basis heeft ons bedrijf hoe dan ook een stuk gezonder gemaakt.’

Niet alles tegelijk
‘Een belangrijke conclusie uit onze identiteitssessies is ook dat we duidelijk willen overbrengen dat klanten niet alles tegelijk hoeven afnemen’, vertelt Adriaan. ‘Sommige klanten verwachten dat ze bij ons alleen het hele pakket voor de werkplek kunnen afnemen. Dat is helemaal niet het geval. We kunnen ook een deel van de diensten aanbieden, bijvoorbeeld alleen VoIP telefonie of de afname van bepaalde software. Voor veel bekende softwarepakketten werken we samen met de leveranciers van die programma’s. Zij hebben de kennis van hun pakket, maar zitten vaak niet te wachten op randzaken, zoals het koppelen van een printer. Daarin ondersteunen we elkaar. Wij hebben de kennis om deze software te laten werken op de werkplek en voor inhoudelijke vragen kunnen klanten rechtstreeks bij de softwareleveranciers terecht. Zo focussen we beiden op onze kerntaken.’

Klaar voor de komende tien jaar
‘Nu de filosofie op papier staat, hopen we weer zeker tien jaar vooruit te kunnen’, vertelt Werner. ‘We hebben een duidelijke positionering. Het is nu aan Marcel en onszelf om ons verhaal goed over te brengen. Dat verhaal is hoe dan ook een stuk gerichter dan voorheen. Tegelijk is de passie voor ons werk hetzelfde gebleven. Of misschien zelfs nog wel iets gegroeid, door de trots op wat we samen hebben bereikt. Die passie blijven we uitstralen. Want ICT heeft misschien niet dat beeld, maar net zoals de timmerman trots is op zijn handgemaakte meubel, zijn wij elke keer weer trots wanneer we bij een klant een project opleveren dat lekker werkt.’

CoverstoryIT & ICTICT/ ITSoftwareLopikerwaard