fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

HANS BUYS RUNT DE WASSTRAAT MET DE GASTVRIJHEID VAN EEN HORECALOCATIE

Soep en een broodje kun je er niet krijgen. Toch kijkt kersverse eigenaar Hans Buys met de ogen van een horecaondernemer naar zijn De Wasstraat. Gastvrijheid en een persoonlijke benadering zijn het belangrijkst. Hans nam in oktober De Wasstraat De Meern over van Muntstad. Zijn horecahart én ondernemersgeest zorgen sindsdien voor creatieve, nieuwe impulsen in de zaak.

De carrière van ondernemer Hans kende bijzondere sprongen, al was elke keuze die hij in zijn leven maakte een logische stap voor dat moment. Zo ook deze overname van De Wasstraat De Meern van Muntstad, tevens de oud-werkgever van Hans. De afgelopen jaren werkte hij bij het autobedrijf als manager bureau-ondersteunende diensten. ‘25 jaar geleden begon ik bij Muntstad, wat destijds nog het bedrijf van mijn broer (Rob Buys) was’, vertelt Hans. ‘In dertien jaar heb ik zowat het hele bedrijf doorlopen. Als laatste was ik vestigingsmanager bij de Volkswagen-vestiging aan de overkant van de straat. Via een omzwerving in de sales bij Theo Pouw en DDM, belandde ik drie jaar geleden opnieuw bij Muntstad. Mijn broer zocht een facilitair manager, die alle diensten buiten het primaire sales en aftersales proces kon managen. Ik zag die uitdaging wel zitten. De afdeling begon klein, maar groeide in drie jaar tijd uit tot een afdeling met ruim veertig collega’s binnen het hele bedrijf. Eén van de bedrijfsonderdelen waar ik toen mee te maken kreeg was de wasstraat, die eigenlijk snel uitgroeide tot mijn kindje.’

Van bedrijfsleider naar eigenaar
‘Na de verkoop van Muntstad aan Pon, werd mij gevraagd of ik de wasstraat over wilde nemen. Ik had al eens eerder interesse getoond, maar destijds was verkoop niet aan de orde. Toch was mijn vraag blijkbaar blijven hangen, want vorig jaar kreeg ik alsnog de kans. Ik hoefde er niet lang over na te denken om ja te zeggen. Ik had al drie jaar kunnen proeven aan de zaak en wist dus goed waar ik aan begon. Toch was het wel even spannend, zeker in deze onzekere coronatijd. Bovendien is het voor mij de eerste keer als ondernemer. Hoewel ik mijn vorige functies altijd heb benaderd als ondernemer, ben ik het nu ook écht. Toch bevalt het me super. Ik krijg er energie van om me vol in de zaak te storten. Dat is uiteindelijk ook het belangrijkst. Als het energie kost, ben je niet goed bezig.’

‘Uiteindelijk wil ik graag dat de vipruimte een ontmoetingsplek wordt’

Persoonlijke benadering
‘Nog voor ik bij Muntstad werkte, werkte ik in enkele grote hotels in Amsterdam. Ik was toen net verhuisd naar Amsterdam en zocht snel werk. Uiteindelijk heb ik jaren met veel plezier in de horeca gewerkt. Van daaruit komt ook mijn servicegerichtheid en persoonlijke benadering. Dat vertaal ik nu naar de De Wasstraat. Ik wil dat klanten persoonlijk, vriendelijk en netjes benaderd worden, wanneer ze hier hun auto komen wassen. Het hele plaatje moet kloppen, vanaf het moment dat je aan komt rijden. Dat is mijn visie. Ik probeer ook net even dat stapje extra te doen.’ Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om een schone auto. ‘Wij behandelen alle auto’s eerst handmatig alvorens ze de wasstraat in gaan. Zo weten we zeker dat de auto er schoon uit komt.’

Extraatjes
Op dit moment laten de coronamaatregelen niet alles toe, maar zodra dit voorbij is, heeft Hans nog veel meer plannen voor de wasstraat. ‘Helaas is de vipruimte nu gesloten. Normaal gesproken kunnen mensen hier een kop koffie pakken, maar nu is de ruimte onderdeel van de bubbel die ik voor mijn personeel heb gecreëerd. Belangrijk is dat zij veilig kunnen werken. Uiteindelijk wil ik graag dat de vipruimte een ontmoetingsplek wordt, waar mensen met een croissantje en een goede kop koffie kunnen wachten tot hun auto volledig gereinigd is. De hele week zien we veel vaste bezoekers. Ik zou het prachtig vinden als dat een groep wordt die elkaar wat beter leert kennen en hier een gezellig moment beleeft. Na corona gaan we onder andere speciale poetsavonden organiseren voor onze trouwe klanten.’

Ondernemend
Naast gastvrijheid, zit ook het ondernemerschap in Hans’ bloed. ‘Ik kom uit een echt ondernemersgezin. Ook nu nog, want ook mijn vrouw heeft een eigen zaak. Onze kinderen zijn al wat ouder, dus de thuissituatie laat het ook goed toe dat we nu beiden veel van huis zijn. Sterker nog, mijn zoon werkt hier al zo’n zeven jaar. Het ondernemen zit wel echt in mij. Ik probeer de kansen te benutten die ik zie en daarmee tegelijk een extra service te bieden aan de klant. Zo zijn we gestart met een kleine winkel waar we auto-artikelen verkopen. Dat loopt erg goed. Met de vorst deze winter hebben we daar zelfs nog sleetjes verkocht. Dat heeft niets met een wasstraat te maken, maar was wel een leuke aanvulling. En ze waren in no time verkocht. Uiteindelijk gaat het maar om één ding: onze bezoekers met een glimlach de wasstraat uit laten rijden.’

OntwikkelingenTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenUtrecht