Zoeken

Ik voel dat de bank achter me staat

Ineens was daar de coronacrisis, met grote gevolgen voor bepaalde branches in het bedrijfsleven. En toch zijn er ondernemers die, ondanks de tegenslagen, met enthousiasme én succes voor nieuwe kansen gaan. Paul van Essen (35), die met Van Essen Catering vooral actief is in de zwaar getroffen evenementenwereld, is een mooi voorbeeld. Rabobank Amersfoort Eemland geeft hem graag dit podium om zijn verhaal te delen.

Met bewondering heeft Monica de Jong in de afgelopen anderhalf jaar gekeken naar de manier van ondernemen bij Van Essen Catering. Als adviseur MKB van Rabobank Amersfoort Eemland heeft ze regelmatig contact met eigenaar Paul van Essen, tijdens de coronacrisis misschien wel meer dan voorheen. Juist in moeilijke tijden moet je er immers voor elkaar zijn. En elke keer stond De Jong versteld van de creativiteit waarmee het team van Van Essen Catering de onzekere toekomst tegemoet ging.rnrn‘Paul is een voorbeeld van een ondernemer die in crisistijd zichtbaar en actief blijft en met enthousiasme en positiviteit vooruitkijkt’, zegt De Jong op een zomerse dinsdagochtend in het kantoor van Van Essen. ‘Een interessante vraag is: waarom lukt het hem?’rnrnVan Essen wil dat verhaal wel vertellen. Hij gaat terug naar maart 2020. ‘We zouden een mega-maand maart draaien, de beste maand ever. En ineens, in een week tijd, was onze hele agenda leeg. Dan zit je elkaar echt aan te kijken: wat nu?’rnrnVINDINGRIJKrnPaul: ‘Vanuit evenementenbureaus kwam de vraag: we moeten iets doen, maar wat? Ons eerste idee: al het culinaire dat je normaal op een event krijgt stop- pen we in een doos, verpakken we als cadeau en zetten we ter ondersteuning van online events in de markt. Gouden zet. Er kwamen veel opdrachten bin- nen voor die verschillende soorten boxen, die uitein- delijk de hele wereld gemaakt heeft, maar wij waren er supersnel bij en stonden vooraan. We hebben er uiteindelijk bijna onze halve jaaromzet van 2019 mee behaald, gecreëerd met een nieuw product. En altijd maatwerk. Gepersonaliseerd en goed getransporteerd.’rnrnMonica: ‘Onwijs tof dat Van Essen Catering vanuit een crisissituatie vindingrijk kijkt naar kansen en aan zijn klanten denkt: waar zijn we nodig?’rnPaul: ‘We hebben zelfs nog een asperge-actie voor particulieren opgetuigd. Ik wist dat we er geen euro aan zouden verdienen, maar de volgende dag stond het wel op nu.nl. Toch weer zichtbaarheid. En ik kon onze mensen aan het werk houden. Ons doel: iedereen bij elkaar houden. Maar ik moet wel zeggen dat de zomer van 2020 een kantelpunt was.’rnrnMonica: ‘Ik weet nog dat je er toen even doorheen zat.’rnPaul: ‘Ik heb serieus getwijfeld of we onze bedrijfsvoering op deze manier wel konden voortzetten. Uiteindelijk toch met het hele team doorgegaan. En gelukkig maar. Na de tweede lockdown in oktober begon iedereen na te denken over kerst en waren de orders voor die culinaire boxen giga. Voor Backbone Marketing en Aviko deden we een online kookworkshop voor 1.400 man, de ingrediënten kwamen bij ons vandaan. En voor MSA uit Amersfoort hebben we 124.000 dozen lopen picken. Een week lang verstand op nul met veertien man en gaan.’rnrnMonica: ‘Fabriekswerk is helemaal niet zijn core business, maar omdat Paul een goed netwerk heeft opgebouwd, kwam dit op hem af. Hij pakt het aan en zet zijn schouders eronder.’rn

‘Onwijs tof dat Van Essen Catering vanuit een crisissituatie vindingrijk kijkt naar kansen en aan zijn klanten denkt: waar zijn we nodig?’ rn