Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Kaas van planten: Lekkerkerker Groep bewijst dat het kan

Er gebeurt iets in de wereld van kaas! Het product dat wij kennen als oer-Hollands zuivelproduct is aan het veranderen. De Lekkerkerker Groep uit Lopik ziet dit ook en gaat volop mee in deze verandering. Onlangs brachten zij een plantaardige roomkaas op de markt onder de naam Plantz. We vroegen directeur Mariska Lekkerkerker naar de visie achter dit nieuwe product.
‘Wij geloven dat zuivel en plantaardig naast elkaar kunnen bestaan’

‘Van origine zijn wij een zuivelbedrijf’, begint Mariska. ‘Mijn vader begon ooit als boerenzoon met zuivelmaken op de boerderij. Dat is in de jaren erna uitgegroeid tot de verschillende bedrijven die nu tot de Lekkerkerker Groep behoren. Mensen uit de omgeving kennen ons ook vooral vanuit dat oorspronkelijke bedrijf, De Zuivelmakers. Dat bedrijf hebben we echter vorig jaar verkocht. Een impactvolle beslissing voor ons, omdat we daarmee toch een deel van onze geschiedenis wegdeden. Het is een stuk van je basis, waar je groot mee bent geworden. Maar nu we een jaar verder zijn, kijken we er met een goed gevoel op terug. We zien dat het bedrijf in goede handen is bij de nieuwe eigenaar en we merken bovendien dat we veel meer focus hebben op onze andere activiteiten.’

‘We zijn als mensen genoodzaakt om te verschuiven naar een meer plantaardig dieet’
Focus
Een hernieuwde visie, waarin de focus op kaas ligt, was de directe aanleiding om De Zuivelmakers te verkopen. Mariska: ‘De producten van De Zuivelmakers verkochten we in de retail. De consumentenmarkt is een lastige markt, waar veel energie in gaat zitten om een goed rendement te behalen. Daardoor lag de aandacht vaak op deze tak van ons bedrijf, terwijl we in de andere productgroepen juist veel groeikansen zagen. Dan heb ik het over Kasi Food en Lebo Kaas, waarmee we smelt- en roomkaas produceren voor de industrie en foodservice. We wilden de focus daarom verleggen naar deze bedrijven. Een van de beslissingen die we hiervoor namen, is om de productiecapaciteit bij Lebo Kaas flink uit te breiden. Momenteel is dit grote investeringsproject in volle gang. Met een groot team van zowel mensen van ons zusterbedrijf Lekkerkerker Dairy & Food Equipment, als van onze productiebedrijven, zijn we bezig om alle veranderingen in goede banen te leiden. De hernieuwde focus geeft ons de ruimte om ons hier volledig op te richten.’

Kaas zonder zuivel
Het meest interessante van de nieuwe visie van Lekkerkerker Groep is nog wel hun bredere kijk op kaas. ‘Zuivel is en blijft belangrijk in ons bedrijf’, vertelt Mariska. ‘Maar we geloven ook in een plantaardige wereld ernaast. We denken dat die opvatting steeds belangrijker gaat worden. Daarom hebben we besloten om ons assortiment te verbreden met plantaardige kaasproducten. Ons doel is om in 2030 de helft van onze producten plant based te verkopen. Dat is best ambitieus, maar past in de huidige tijdgeest, waarin we als mensen genoodzaakt zijn om te verschuiven naar een meer plantaardig dieet. Als familiebedrijf zijn wij altijd bezig met de toekomst. We denken op de lange termijn. We hopen het bedrijf over te dragen aan onze kinderen, zoals wij het zelf van onze ouders hebben overgenomen. Daar hoort een langetermijnvisie als deze bij en duurzaamheid is in zo’n visie essentieel.’

Alleen de beste smaak
Het eerste plantaardige kaasproduct is inmiddels ontwikkeld. ‘Het is een Lebo roomkaas op basis van kokos. We brengen dat op de markt onder de naam Plantz. We zijn ongeveer een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het product. Dat komt omdat we niet wilden inleveren op smaak en viscositeit. Eigenlijk wil je als zuivelproducent op alle fronten goed scoren bij een alternatief voor zuivel. Het moet goed smaken, maar je wilt ook dat de roomkaas goed smeert en stevig blijft wanneer je het bijvoorbeeld in een cheesecake verwerkt. Als ik kijk naar wat er nu op de markt is, ben ik zeer trots op wat we qua smaak en textuur hebben bereikt. We bieden hiermee een prachtig alternatief, of je nu veganist bent of een bewuste flexitariër die af en toe een alternatief voor zuivel eet.’

Veranderende markt
De markt van plant based producten is nog relatief klein, maar zal de komende jaren verder groeien, verwacht Mariska. ‘We lopen nu voor op de vraag, maar dat is een bewuste keuze. Doordat er meer aanbod komt, zal de vraag vanzelf groeien. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om dit initiatief te nemen en duurzame alternatieven aan te bieden. Dat gedachtegoed zie je ook terug in ons zusterbedrijf, dat zuivelmachines reviseert en een tweede leven geeft. Binnen dat bedrijf is ons hele businessmodel zelfs gebaseerd op duurzaamheid. Onze ambities hierin gaan dus best ver. Uiteindelijk willen we in 2030 niet alleen ons assortiment half zuivel, half plantaardig hebben, maar ook volledig klimaatneutraal produceren.’

‘Eigenlijk wil je als zuivelproducent op alle fronten goed scoren bij een alternatief voor zuivel’

Nieuwe visie, NIEUWE naam
Om de nieuwe visie een gezicht te geven, wordt achter de schermen ook gewerkt aan een nieuwe positionering. ‘We hebben nu verschillende bedrijven en merken in de lucht. Ook daarin willen we een duidelijke keuze maken. Lebo Kaas houden we aan als merknaam richting foodservice, maar voor onze zakelijke klanten willen we meer als Lekkerkerker Groep naar buiten treden. Dat proces van herpositionering zijn we nu aan het afronden, zodat we onze nieuwe koers straks nog duidelijker kunnen uitdragen naar al onze klanten.’

OntwikkelingenFood (groothandel)Horeca & RecreatieCateringLopikerwaard