fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuw binnen Van Dijk Groep

Fliqxability helpt bij alle vraagstukken rondom duurzaam transport

 

Met ingang van 2025 verandert de transportwereld ingrijpend. Zeker 28 steden werken vanaf dat moment met zero emissie stadslogistiek. Dat betekent dat transporteurs met een wagenpark op fossiele brandstof, in emissievrije zones niet meer welkom zijn. De omslag naar een zero emissie wagenpark is echter geen kwestie van “gewoon wat andere trucks aanschaffen”, merkte ook Van Dijk Groep. Daarom richtten zij Fliqxability op, een nieuwe onderneming binnen de groep, die transporteurs helpt in de transitie naar een duurzamer wagenpark.

We worden in Culemborg ontvangen door George Seitzinger, algemeen directeur bij Van Dijk Groep. Voor we met zijn kersverse collega’s verderpraten over de diensten van Fliqxability, wil George ons eerst toelichten waarom Van Dijk Groep de nieuwe onderneming überhaupt oprichtte. ‘We adviseren bij Van Dijk Groep onze relaties al negentig jaar over transportoplossingen. Voorheen had dat advies te maken met pk’s of de mogelijkheden van een opbouw. Kennis over vrachtwagens en de opties dus. Maar met de huidige vraagstukken in de markt, gaat het niet meer alleen over de voertuigen zelf. Elektrificatie van het wagenpark zorgt bij transporteurs voor vragen over subsidies, laadfaciliteiten en stroomopwekking. Dat zijn thema’s die één op één met het transport te maken hebben, maar niet direct in het kennisgebied van onze verkopers liggen. Het vraagt om andere expertises. We willen onze relaties echter wel goed blijven adviseren over de juiste keuzes qua transport. Zo ontstond het idee voor Fliqxability, waar adviseurs met de juiste kennis zich richten op het complete vraagstuk rondom de energietransitie van het wagenpark. Van laadpaal tot netverzwaring en alles daartussenin.’

Willen, of moeten veranderen?

Inmiddels zijn ook Baris Erol en Luuk Laponder aangeschoven. Beiden zijn adviseur bij Fliqxability en helpen transporteurs om overzicht te krijgen in de vraagstukken rondom de energietransitie. ‘Het is belangrijk om de bomen in het bos te onderscheiden’, vertelt Baris. ‘Er gaan veel verhalen rond en je moet weten wat voor jou relevant is. Allereerst is het goed om te bepalen waarom je je wagenpark aan wilt passen. Je hebt ondernemers die moeten verduurzamen en ondernemers die dit vanuit idealen zelf willen. Wij noemen dat urgency en appetite. Het moeten verduurzamen geldt voor ondernemers die in gebieden rijden die straks als zero-emissiezones worden aangeduid. Denk aan horecadiensten, die elke dag de binnenstad in moeten. Wanneer zij niet veranderen, kunnen ze vanaf 2025 hun werk niet meer doen. Zij zullen dus nu moeten investeren. Klanten die vanuit appetite handelen, zijn meer flexibel en kunnen hun moment om te investeren zelf bepalen. Met hen kijken we naar alle noodzakelijke investeringen en besparingen en berekenen we zo de total cost of ownership, waardoor ze zelf een goed onderbouwde keuze kunnen maken.’

‘Sommige ondernemers kunnen, als ze zich niet aanpassen, vanaf 2025 hun werk niet meer doen’

Veelgestelde vragen

‘De eerste vragen die wij krijgen van onze klanten zijn vaak heel praktisch’, vertelt Luuk. ‘Ze willen weten wat de aanschafkosten zijn van een elektrische vrachtwagen, hoever je ermee kan rijden en hoe het laden in zijn werk gaat. Dat zijn de vragen waar wij eenvoudig antwoord op kunnen geven. Wij gaan vanaf dat moment verder met hen in gesprek en vertellen ook over de zaken die bij de transitie komen kijken, maar waar ze zelf wellicht nog niet aan gedacht hebben. Niet iedereen is zich bijvoorbeeld bewust van het feit dat je netverzwaring nodig hebt om je voertuigen op te laden en dat die verzwaring door netcongestie niet altijd mogelijk is. Daarnaast kijken we met onze klanten naar de mogelijkheden voor zonnepanelen, energie-opslag en laadfaciliteiten. Het mooie van elektrisch rijden, is dat je zelf je brandstof kan opwekken en daarmee direct een voordeel behaalt ten opzichte van concurrenten die de energie tegen hoge tarieven moeten aanschaffen. Jouw persoonlijke energieprijs bepaalt de prijs per kilometer. Als je die kan beïnvloeden, levert je dat direct voordeel op. Dat is anders dan bij diesel, waar de prijs voor iedereen gelijk is.’

Bedrijfskundige adviezen

‘Zoals je hoort gaat het eigelijk bijna niet over vrachtwagens’, merkt George op. ‘We hebben het over subsidies, zonnepanelen en energiecontracten. Dat is precies waarom Fliqxability een aparte onderneming is binnen Van Dijk Groep. Het is eigenlijk puur consultancy. Baris en Luuk hebben andere kennis en kijken bedrijfskundig naar de transitie van het wagenpark. Door alle investeringen en bijkomende wijzigingen mee te nemen geven wij adviezen, onderbouwd met een complete berekening van de total cost of ownership. Dan volgen het besluit en de timing van eventuele aanschaf vanzelf. Dat is aan de ondernemer zelf om te beslissen. Wij hebben geen glazen bol, dus kunnen nooit voorspellen welke kant de wereld opgaat. Maar we weten wel wat er hier en nu speelt. Met die kennis adviseren we over de beste keuzes voor transport. Zoals we al negentig jaar doen bij Van Dijk.’

 

www.fliqxability.nl

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden