fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuwe vestigingsdirecteur voor Zeeuw & Zeeuw Fordstore Utrecht

De vestiging van Zeeuw & Zeeuw Ford in De Meern heeft sinds eind vorig jaar een nieuwe directeur: Harald Franke (57). Met zijn ruim 34 jaar ervaring in de autobranche wil hij de vestiging meer stabiliteit geven. Een mooie uitdaging binnen een dynamische Zeeuw & Zeeuw-vestiging. Harald vertelt: ‘Met een team van vijftig man, een schadebedrijf, een autobedrijf met twee automerken én onze rol als centraal magazijn voor alle Ford-vestigingen, staan we hier nooit stil. Deze dynamiek vereist duidelijke sturing, gestroomlijnde processen en veel structuur. Na het uitvallen van de vorige vestigingsdirecteur nu meer dan ooit tevoren. Een rol die door mijn ervaring supergoed bij mij past.’

Harald begon na zijn diensttijd direct met een baan in de autobranche. ‘Ik ben vanuit een juniorpositie doorgegroeid naar functies in de sales, vervolgens naar regiodirecteur en uiteindelijk werd ik algemeen directeur. Deze laatste functie heb ik bij diverse bedrijven uit mogen voeren. Ik heb eigenlijk altijd fulltime in de autobranche gewerkt, tot 2,5 jaar geleden. Toen kocht ik een huis in Italië, iets wat altijd al een droom was. We hebben in Nederland de boel de boel gelaten en zijn gaan renoveren. Binnen in het huis hebben we alles vernieuwd en ik heb de tuin eigenhandig in orde gemaakt. Toch voelde ik op een gegeven moment weer de behoefte om iets met auto’s te gaan doen. In Italië kwam ik per toeval in contact met de dochter van de eigenaar van Zeeuw & Zeeuw. We hebben gesprekken gevoerd via Teams en daarna ben ik hier in Nederland met Max, de directeur van Zeeuw & Zeeuw Ford, om tafel gegaan. Daar had ik een goede klik mee en vanaf toen ging het vrij snel.’

Geduld

Op 1 november vorig jaar begon zijn nieuwe avontuur en Harald besloot het rustig aan te pakken. ‘Ik heb geleerd om geduld te hebben. Je kunt niet alles in één week veranderen en in veel gevallen is dat ook niet nodig. Het gaat juist om het aanbrengen van nuances en het verbeteren van details. Ik ben dus eerst met iedereen kennis gaan maken, om daarna te bekijken tegen welke uitdagingen de vestiging aanliep. Eén van de belangrijkste vraagstukken was personeel. De eerste taak was dus de bezetting op orde brengen. De openstaande vacatures op de verkoopafdeling hebben we snel ingevuld. We zoeken nog altijd monteurs, maar ook op dat vlak hebben we slagen gemaakt. Wat we ook meteen zijn gaan invoeren is vestigingsoverleg. Zo kunnen we elkaars uitdagingen bespreken en van elkaar leren. In de vestiging zelf hebben we hebben we het verkoop- en monteursoverleg weer opgepakt. We weten daardoor beter van elkaar waar we mee bezig zijn en hoe we ervoor staan.’ Desondanks blijft er nog genoeg om aan te werken. ‘Het blijft heel lastig om monteurs te vinden, maar we hebben de meeste kans binnen ons eigen netwerk. Monteurs in opleiding komen elkaar vaak tegen tijdens trainingen en op school. Als je naam daar op een positieve manier wordt genoemd, heb je toch een kans dat iemand contact met ons opneemt. Je moet het goede gevoel overbrengen.’

‘Het belangrijkste doel blijft dat we met de merken die we hebben, de performance laten zien die van ons verwacht wordt’

Fijne sfeer

Wat dat goede gevoel is bij Zeeuw & Zeeuw volgens Harald? ‘We zijn heel laagdrempelig. Dat geldt ook voor mij; ik start elke dag op in de werkplaats, om even te checken wat er speelt. Ik wil het echt samendoen – een open cultuur creëren waarin iedereen alles tegen mij kan zeggen. Die basis is al heel goed, want ook ik voelde me meteen welkom bij Zeeuw & Zeeuw. Ik werd heel positief ontvangen en er werken leuke mensen, een mooie mix van jong en oud. Het is ook fijn dat je heel erg wordt vrijgelaten en dus een ondernemende rol kunt pakken. Ja, we willen met alle vestigingen hetzelfde uitstralen, maar niet alles staat vast. Wat ik ook graag aan de buitenwereld wil laten zien is dat dit gewoon een hele fijne vestiging is. Ja er gebeurt veel en dat geeft soms druk, maar het is hier heel gezellig. Monteurs van andere vestigingen die hier wel eens komen invallen, bevestigen dat ook. Hun oorspronkelijke beeld klopte niet.’

Ford bedrijfswagens

Buiten het werken aan een optimale werksfeer, heeft Harald volledige focus op het brede aanbod dat Zeeuw & Zeeuw te bieden heeft. ‘Het belangrijkste doel blijft dat we met de merken die we hebben, de performance laten zien die van ons verwacht wordt’, vervolgt Harald. ‘Dat is een grillig proces, onder andere omdat ons werk complexer is geworden, door wet- en regelgeving, de techniek en het belastingklimaat. Er is zóveel gebeurd sinds ik in 1990 begon in deze branche. Onze accountmanagers weten gelukkig precies wat er speelt en kunnen ondernemers daardoor goed ondersteunen. We spreken nog steeds ondernemers die niet doorhebben dat de bpm-vrijstelling op bedrijfswagens volgend jaar vervalt en je bijna tienduizend euro per jaar meer gaat betalen. Ook daar zit voor ons een belangrijke taak: informeren. We organiseren onder andere bijeenkomsten waarbij een fiscalist merkonafhankelijk advies geeft. Een mooi netwerkmoment voor (potentiële) klanten en ze steken er ook nog eens wat van op!’

Harald heeft nog één boodschap voor ondernemers: ‘Als je nog een nieuwe bedrijfswagen wilt aanschaffen, doe het dan nú. Dan is de kans groot deze nog voor het eind van het jaar geleverd wordt en je niet met de bpm-belasting te maken krijgt.’

 

www.zeeuwenzeeuw.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerUtrecht