fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ondernemers, Het woord is aan u!

Mees Weststrate is voorzitter van RPL Woerden, de lokale nieuwsomroep van de hoofdstad van het Groene Hart. Samen met ex-voorzitter Ton Boonekamp gaat hij in gesprek over het anticiperen op het sterk veranderende medialandschap, sociale media en fake news. Bovendien nodigen de twee mannen ondernemers uit om eens langs te komen in hun gerenoveerde studio.

RPL Woerden, de omroep van Woerden en omstreken, bestaat bijna vijftig jaar. In 1971 begon een gemotiveerde club mensen met het maken van radio over nieuws in de regio. ‘Van die enthousiaste groep is nog steeds sprake’, vertelt Mees. ‘De organisatie telt inmiddels tachtig betrokkenen, waarvan er dertig tot de harde kern behoren, die uiteenlopende radio- en tv-programma’s maken (van het harde nieuws tot prettige achtergrondstukken over de regio). De club varieert sterk in leeftijd. Onze jongste medewerker is achttien. Hij ziet deze omroep als een opstapje en gaat van hieruit hoogstwaarschijnlijk naar een grotere, niet lokale nieuwsorganisatie. We hebben overigens veel collega’s die nu bij NOS, of een commerciële omroep in dienst zijn en nog steeds deeltijd bij RPL Woerden werken.’

Sweet Sixty
‘Een ander leuk voorbeeld is Jans Baan’, vertelt Mees. ‘Ze is 94 jaar oud en maakt nog steeds ieder weekend haar eigen radioprogramma: Sweet Sixty met de muziek uit haar jeugd. Dat nieuws kwam ook Giel Beelen ter ore, waarna hij besloot een bezoekje te brengen, hier in de studio. Het is een aparte man, maar dat deed hij wel leuk.’ Zelf is Mees ook al enige tijd met pensioen, maar hij blijft actief in het bestuur van de omroep. ‘Ik ben weerkundige en maak weersverwachtingen voor RPL en andere zenders uit het Groene Hart. Jaren geleden deed ik de studie meteorologie. Het is een uit de hand gelopen hobby, maar wel een succesvolle, want mensen geloven me altijd’, voegt hij daar licht geamuseerd aan toe.

Corona
Dit jaar stonden weer voldoende nieuwswaardige evenementen op de planning. ‘Denk aan de Woerdense VakantieWeek, het Akoestival en de Havendagen’, vertelt Ton. ‘Ook van de uitreiking van de Gouden Parel zou de filmploeg uitgebreid verslag doen. Allemaal leuke dingen, maar helaas gooide corona roet in het eten.’ Momenteel maakt het team onder meer diverse items over de coronacrisis: radio- en tv-uitzendingen, ondersteunt door nieuwsberichten op de website en in de kabelkrant. De omroep wil achtergrondinformatie verstrekken, ook over de ondernemers van Woerden en hun aanpassingsvermogen in tijden van crisis. ‘Want dat is precies waar de regionale omroep om draait’, vertelt Mees. ‘Dat je van elkaar weet wat er speelt.’

Onze behoefte aan informatie is sinds de crisis nóg groter dan voorheen, bemerken de bestuursleden. Zo trok de eerste persconferentie van Rutte maar liefst zeven miljoen kijkers. Een bijwerking daarvan is dat óók nepnieuws zich op grote schaal kan verspreiden en dat vindt Mees alarmerend. ‘Sinds de opkomst van sociale media kan iedereen, maar dan ook iedereen iets plaatsen, wat zich razendsnel kan verspreiden onder een groot publiek. Dat is prima, zolang mensen doorhebben dat niet alles wat ze lezen, ook per se waar is.’

Nepnieuws
Toch geloven een hoop mensen in complottheorieën, zo bleek de afgelopen maanden. ‘Ik verbaas me erover hoeveel mensen denken dat de coronacrisis een of ander sinister plan is. Dat beperkt zich zeker niet tot het groepje mensen in Den Haag, wat loopt te schreeuwen tegen langslopende politici, maar ook partijleden, of BN’ ers, zoals Lange Frans, doen eraan mee. Die laatste werd zelfs van YouTube af “gegooid”, vanwege zijn ideeën.’

Dat is volgens Mees en Ton zo’n beetje de toekomst. ‘Ik denk dat het niveau van nieuwskanalen uiteindelijk daalt tot Twitter en Facebook’, vertelt Ton. ‘Daarmee zal ook de persvrijheid sterk ingebonden worden. Ik denk dat over een jaar of twintig iedereen met radicale ideeën “aan de poort” geweigerd wordt. Dat betekent dat berichten standaard door een algoritme gefilterd worden, voor ze überhaupt online mogen. Enerzijds komt dat de kwaliteit van informatie ten goede, anderzijds neigt dat sterk naar censuur. Want wie bepaalt wat wel of niet mag?’

‘Onze doelgroep is de regio, hetzelfde geldt voor veel Woerdense ondernemers’
Kwaliteit
Juist in deze tijden realiseren Ton en Mees zich hoe belangrijk de professionele nieuwsmedia is. ‘Zodat de kwaliteit van de nieuwsberichtgeving niet daalt tot het nulpunt’, vertelt Mees. ‘Bovendien verbindt een lokale partij mensen in de regio. Helaas zijn de tijden voor lokale media wel veranderd. Mensen volgen eerder het landelijke nieuws dan de regionale kanalen. Sinds een een aantal jaar werkt RPL daarom samen met andere regionale nieuwszenders, waaronder Gouda, Bodegraven, Waddinxveen, Montfoort en Reeuwijk. Die samenwerking met partijen in het Groene Hart wordt steeds belangrijker. Het werkt namelijk kostenbesparend, zodat de omroep kan investeren in betere hulpmiddelen. En het vergroot ons bereik. We zitten nu minimaal op 300.000 luisteraars per week, zo berekende het commissariaat van de media onlangs.’

Lokaal sterk
De zender communiceert met luisteraars uit het Groene Hart, wat zorgt voor betrokkenheid in de regio. ‘Dat is wat deze omroep en ondernemers gemeen hebben’, vertelt Mees. ‘Onze doelgroep is hetzelfde. Daarom denk ik dat RPL voor zakenmensen uit de regio best interessant kan zijn. Interessant om te adverteren, maar ook om nieuws te melden. Volgend jaar willen wij ons vijftig jarig bestaan vieren, waarvoor we ondernemers willen benaderen. Onder andere om te laten zien wat we doen. Dat kan ook eerder. De studio is net gerenoveerd. Dus kom gezellig langs.’

DubbelinterviewCommunicatie & MediaDienstverleningVideocommunicatieWoerden