fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Oog voor personeel

Volgens Jeroen de Pater, vestigingsmanager van Zeeuw & Zeeuw Ford in Schoonhoven, heeft investeren in je medewerkers veel voordelen. Toch zit er ook een keerzijde aan: de kans bestaat dat (te) goed personeel het elders hogerop zoekt. Of nog erger: ze worden “gescout” door andere autobedrijven. Toch maakt hij zich daar minder zorgen om: ‘Zolang iedereen maar de waardering krijgt die hij of zij verdient.’

Het familiebedrijf Zeeuw & Zeeuw is een mobiliteitsprovider die de automerken Renault, Dacia, Kia, Ford, Mitsubishi, Nissan, Hyundai en Suzuki vertegenwoordigt. Met zeshonderd medewerkers en 36 vestigingen behoren ze tot de top tien Nederlandse automotive dealerbedrijven. Na honderden auto’s poetsen, meewerken in de vakantie en het behalen van zijn hbo startte Jeroen zijn loopbaan bij de landelijk bekende dealer en hij ging er nooit meer weg. ‘Het leuke aan de kleine locatie in Schoonhoven zijn de korte lijnen. Ons kent ons en je kent je klant. Anderzijds profiteren we als landelijke speler van een breed pakket aan diensten. Zo hebben we schade-herstelbedrijven, eigen verzekeringen, een leasemaatschappij en leveren we laadpalen, indien nodig zelfs met een energiecontract. Zo zijn we lokaal aanwezig en van alle markten thuis.’

Als vestigingsmanager is Jeroen verantwoordelijk voor de locatie in Schoonhoven: ‘Het is mijn taak om te zorgen voor resultaat, dat de locatie in zijn geheel aan de praat blijft en het team voldoende gemotiveerd blijft. Dat team bestaat onder andere uit mijn collega Wouter, samen doen we de verkoop. Daarnaast zit er een aftersalesmanager en werken er vier monteurs. We hebben een receptie die wordt ondersteund met een backoffice, wat allemaal gebeurt op afstand, in Utrecht. De backoffice maakt alle afspraken met onze klanten, bijvoorbeeld voor een onderhoudsbeurt. Ze kijken of er ruimte is, leggen de afspraak vast en regelen op die manier de complete werkplaatsplanning.’

‘Zeeuw & Zeeuw maakt je blij. Dat geldt voor onze klanten, maar zeker ook voor ons personeel’

Top Academy

De grootste impact op de organisatie?
Volgens Jeroen komt dat voort uit zijn personeel. Hij legt uit: ‘Het is belangrijk om je personeel bij te spijkeren en op te leiden. Iedere klant mag van ons deskundigheid verwachten. Om daar te komen hebben we onze eigen Zeeuw & Zeeuw Top Academy, waarmee collega’s meegroeien met nieuwe ontwikkelingen en zo continu deskundig en up-to-date zijn. Nieuwe collega’s vinden op de Academy alle bestaande bedrijfsprocedures. Het leuke is: alle content schieten we op onze eigen werkvloer, zo zie je ook nog eens hoe het er op een andere vestiging aan toe gaat. Dat is mooi, leerzaam en het werkt hartstikke goed. Onze Renault-vestigingen wonnen er zelfs een award mee van de GCRE – Groupement des Concessionnaires Renault Europe – die onze Academy verkoos tot Best Practice. Het feit dat het echt aansluit op de praktijk en daarmee een verrijking is voor collega’s, met als doel de optimale klantbeleving te trainen, sprak de GCRE enorm aan. Ook waren er bewonderende woorden voor het feit dat we het programma geheel “in house” vervaardigen, van inhoud tot video’s en alles daartussenin.’

Hoe goed je interne opleiding ook is, ook Jeroen kan niet om de arbeidskrapte heen. Zijn vestiging staat te springen om personeel. Jeroen: ‘Tuurlijk, ook wij zitten om handjes verlegen. Het ene moment heb je het team goed op orde, het andere moment is dat volledig anders. Soms zijn er jonge mensen die de wereld of een ander vak willen ontdekken en hun baan opzeggen, of personeel dat zo getalenteerd is, dat andere autobedrijven ze wegkapen. Dat geeft aan dat je goed personeel in dienst hebt, maar ook dat je het zo kwijt bent. Valt iemand op door zijn prestaties, dan wordt er aan hem of haar getrokken. Die handjes zijn overigens vooral nodig in de werkplaats. Die zijn lastig te vinden, zeker in deze dorpsregio. We zitten in het platteland en dat maakt het lastig. Natuurlijk kun je af en toe een stap extra zetten, maar als je te weinig monteurs hebt, krijg je een lange werkplaatsplanning. Als je een klant vertelt dat er pas over twee maanden tijd is, raak je klanten kwijt. Dan heb je écht een probleem.’

Ontwikkelen

De persoonlijke ontwikkeling en waardering van het personeel staan bij Zeeuw & Zeeuw daarom hoog op de agenda. Jeroen: ‘Dat gaat om twee dingen: goede arbeidsvoorwaarden en doorstroommogelijkheden. Ik kwam binnen als junior verkoopadviseur en groeide in een tijdsbestek van zeven jaar door naar vestigingsmanager. Je kunt je ontwikkelen van leerling monteur tot tweede en eerste monteur, maar ook tot technisch specialist, diagnose specialist of ev-specialist. Het gaat tegenwoordig om zoveel meer dan de olie verversen, een auto is veel complexer dan dat. Met alle elektronica en elektrische voertuigen heb je kundige medewerkers nodig. Die wil je begeleiden en naar het allerhoogste niveau brengen. Of we daarin willen investeren? Absoluut. Heb je andere ambities? Wil je van monteur naar sales of van sales naar marketing? Dan kan dat ook. Onze slogan is niet voor niets “Zeeuw & Zeeuw maakt je blij”. Dat geldt voor onze klanten, maar zeker ook voor ons personeel. Je moet je welkom voelen en een goed gevoel hebben als je hier de deur uit stapt, of dat nu met een nieuwe auto is, of aan het einde van je werkdag.’

 

www.zeeuwenzeeuw.nl/vestigingen/ford-schoonhoven

InterviewTransport & AutobrancheAutodealerLopikerwaard