fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Op weg naar duurzame grond-, weg- en waterbouw

Bij grond-, weg- en waterbouwer Peter van Schaik, eigenaar van Van Schaik Grondverzet, word je ontvangen met een grote glimlach. Zodra hij begint te vertellen over de projecten en het team komt daar een twinkeling in de ogen bij. Een rasechte ondernemer met passie voor zijn bedrijf en de GWW-branche waarin ze werken. Het is een sector waarin ze aan de vooravond staan van een duurzame transitie. Ook daar gaat zijn hart sneller van kloppen.

Peter houdt van afwisseling. Niet alleen in het type projecten, maar ook in zijn eigen werkzaamheden. Het ene moment reist hij af naar Japan om machineproducent Caterpillar te adviseren over hun nieuwste innovaties. Het andere moment bezoekt hij bijeenkomsten in de regio om de duurzame ontwikkelingen te volgen. Een volgende dag zit hij weer met zijn medewerkers om tafel om hun persoonlijke ambities te bespreken. Peter: ‘Ik houd mezelf zoveel mogelijk vrij van de dagelijkse operatie. De dagen vullen zich als vanzelf. Maar als we een zieke hebben, vind ik het ook mooi als ik zelf een dag op een machine kan werken.’ Alles om voorop te blijven lopen als innovatief en duurzaam GWW-bedrijf waar met veel plezier aan mooie projecten gewerkt wordt.

Grote en kleine projecten

Van Schaik Grondverzet heeft met een team van gemiddeld dertig medewerkers en dertig zelfstandigen zo’n twintig projecten tegelijk lopen in een straal van ongeveer tachtig kilometer rondom Harmelen. Peter: ‘We werken voor een aantal van de grootste infrabedrijven van Nederland. Bij de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp lopen nu de meeste collega’s. Hier zijn we bezig met riool- en dieprioolwerk voor de verbreding én verdieping van de snelweg. Op de Tweede Maasvlakte zijn we bijvoorbeeld volop bezig met onder andere het aanbrengen van de waterhuishouding door buizen te plaatsen met een doorsnee van 1,6 meter. Voor dat soort projecten lopen we echt warm. Maar ook een tuintje bij iemand thuis vinden we mooi om te doen. De afwisseling in het werk houdt het interessant.’

Innoveren en investeren

Bij Van Schaik werken ze graag met het nieuwste van het nieuwste als het gaat om software en materieel. Peter: ‘Door te blijven innoveren en investeren, beschikken we over moderne machines waarmee we zo efficiënt mogelijk het werk uitvoeren. Zo hebben we bijvoorbeeld op alle machines gps. Op kantoor wordt een werktekening gemaakt en in de kraan ziet men in 3D op een scherm exact wat ze waar moeten doen. Door ook voorafgaand aan het project goed mee te denken met de klant, kun je de klus sneller en met een hoge kwaliteit klaren. Soms zijn we zelfs in de helft van de tijd klaar door werk slim aan te pakken. Daar verdienen onze klanten tijd en geld mee. Tegelijkertijd is het een duurzame manier van werken: als je efficiënter werkt, is ook de stikstofuitstoot op het project lager.’

‘We werken veel met jongens uit de regio die met hart en ziel met hun werk bezig zijn’

Aanschaf elektrische machines

De ontwikkelingen op het gebied van materieel gaan al jaren razendsnel. Peter vervolgt: ‘Door continu te investeren in nieuwe machines en daarbij bijvoorbeeld te kiezen voor de schoonste dieselmotoren die er beschikbaar zijn in de markt, verklein je ook je “footprint”. Maar de ontwikkelingen in de markt gaan sneller dan je bij kunt benen. Machines worden gemiddeld in zeven jaar afgeschreven, maar als je nu een machine koopt, is deze over twee jaar alweer verouderd.’

De bouwsector moet binnen tien tot vijftien jaar alle 100.000 grondverzetmachines elektrificeren, maar op dit moment zijn het er pas 200 (bron: BNR). Is dit doel haalbaar? Peter denkt van wel, maar makkelijk wordt het niet. Hij wijst naar een grote foto van een graafmachine op de wand en legt uit: ‘Dit is een kraan ter waarde van zo’n 300.000 euro. Deze komt nu ook elektrisch op de markt en kost zo’n 850.000 euro. Dan heb je er nog wat opties bij nodig en ga je dus richting een investering van een miljoen voor één machine. Om je hele machinepark te elektrificeren, heb je dus een gigantisch kapitaal nodig. En dan hebben
we het nog niet eens over de uitdagingen met het elektriciteitsnet. Wij moeten dan minimaal vier à vijf machines tegelijk kunnen laden op ons terrein, maar daar is onvoldoende capaciteit voor beschikbaar. “Zero emissie” is geen eenvoudige opgave, maar we blijven de ontwikkelingen volgen en werken aan duurzame oplossingen. We hebben al diverse elektrische auto’s en een elektrische graafmachine rijden.
En ik verwacht dat we volgend jaar meer elektrische machines
aanschaffen.’

Met hart en ziel

Als één grote familie wordt er elke dag hard gewerkt aan een zo duurzaam mogelijke uitvoering van grond-, weg- en waterbouwprojecten. Peter: ‘We hebben een hele platte organisatie: bij ons is iedereen gelijk. We werken veel met jongens uit de regio die met hart en ziel met hun werk bezig zijn. We zijn enthousiast over het werk dat we doen en doen het echt met elkaar.’ Op de afsluitende vraag of Peter onderneemt vanuit zijn hart of hoofd, was het antwoord net zo voorspelbaar als kort en krachtig: ‘Het gaat allemaal vanuit het hart.’

 

www.vanschaikgrondverzet.nl

OntwikkelingenMachines en apparatenIndustrieKraanbedrijfWoerden