Jaarlijks zijn er meer dan 300.000 mensen die bloed of plasma nodig hebben. Dat is een grotere vraag dan dat er aanbod is. Met dit initiatief wordt het werknemers van een bedrijf makkelijker gemaakt – zij hoeven er immers geen vrije tijd voor in te leveren – om iets voor deze mensen te betekenen. Het heeft volgens de initiatiefnemers ook voordelen voor werkgevers. Zo worden medewerkers niet alleen gestimuleerd om bloeddonor te worden, als werkgever lever je ook een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Bovendien houd je rekening met de work-/life-balans van je medewerkers en zorgt het voor verbinding onderling. Ook in de werving van nieuw talent kunnen werkgevers hiermee hun maatschappelijke betrokkenheid bewijzen.
Organisaties die zich aanmelden, krijgen voor het opzetten van een interne wervingscampagne input voor hun communicatiekanalen, waaronder een Sanquin at Work Quiz, een artikel over het belang van bloed geven en mooie visuals. Donors worden gemiddeld vier keer per jaar opgeroepen voor donatie. Een bloeddonatie duurt gemiddeld één uur, inclusief invullen vragenlijst en medische keuring. Het bloed geven zelf duurt tien minuten. De werkgever kan zelf bepalen welk deel van deze tijd onder werktijd mag plaatsvinden.
Iets voor jouw bedrijf? Kijk voor meer informatie en mogelijkheden op maat op de website.