fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Streven naar een duurzamere afvalverwerking

Binnenkort viert Venus Containers in Maarssen het 12,5-jarig bestaan in de huidige vorm. In die tijd heeft eigenaar Robbert Tammer het bedrijf uitgebouwd van een stuk terrein met een sorteerlijn tot een flexibele en betrouwbare partner in afvalinzameling met een werf van 1,5 hectare groot. De feloranje Venus-containers zijn inmiddels een begrip in Midden-Nederland.

Wijzend naar de fotowand aan de muur begint Robbert te vertellen: ‘Mijn vader was de derde generatie in het bedrijf dat in 1916 door de gebroeders Tammer uit Soesterberg werd opgericht. Het begon met zandafgravingen en groeide uit tot het recyclen en verwerken van afval. In 2007 werd het familiebedrijf van de gebroeders Tammer verkocht, maar ik bleef wel als werknemer in dienst. In 2011 nam ik het bedrijf over van de familie Venus, vandaar de naam Venus Containers. Mijn vader is nu 78 jaar en komt hier nog geregeld helpen. Ook mijn zus en neef vonden hun plek binnen het bedrijf.’

Breder getrokken

‘Toen ik het bedrijf overnam bestond het uit een stuk terrein, een sorteerlijn en een milieuvergunning,’ vertelt Robbert. ‘We hebben veel werk gegund gekregen en zijn veel breder de afvalinzameling voor bedrijven ingegaan. Denk aan het ophalen van bedrijfsafval met vuilniswagens, waarvoor volgende maand de vierde vuilniswagen gaat rijden. Daarnaast legen we onder meer ondergrondse afvalcontainers en werken we met rol- en perscontainers. Ons werkgebied ligt in een straal van zo’n veertig kilometer om Utrecht heen.’

Steentje bijdragen

Op de vraag hoe Venus Containers inspringt op verduurzaming, een hot item binnen de branche, antwoordt Robbert: ‘Containers met gemengd afval komen binnen met hout, puin, ijzer, zand, plastic, papier et cetera. De elektrische sorteerkraan haalt de grote stukken eruit en de rest gaat door de zeeftrommel en de sorteerlijn, waarna het afval wordt gesplitst in negen schone, recyclebare reststromen. Een stukje duurzaamheid waarmee er op grondstoffen bespaard wordt, want papier gaat naar de papierboer en baksteen gaat naar een verwerker die er granulaat van maakt waarmee wegen aangelegd worden. Wat ons onderscheidend maakt, is dat wij ons hout leveren bij een verwerker die het afvalhout niet verbrandt, wat tegenwoordig natuurlijk flinke discussies oproept, maar het hout recyclet tot een nieuw product: palletklossen. Zo dragen we ons steentje bij aan een nog betere vorm van recyclen.’

‘Het zijn allemaal aanpakkers die hun hoofd wel boven het maaiveld uitsteken’

Toekomstplannen

‘In oktober gaat ons nieuwe automatiseringssysteem met route-optimalisatiesoftware draaien, waarmee we volledig digitaal rijden, dus papierloos. Ook klanten zelf kunnen via dit systeem meldingen doen en wensen aangeven,’ legt Robbert uit. ‘Wat in de toekomst nog op de planning staat is verduurzaming door het leggen van zonnepanelen op het dak en het aanschaffen van een elektrisch wagenpark. Maar mijn grootste plan is het verder verduurzamen van de sorteerlijn. Op dit moment staat er zeven man aan de huidige sorteerlijn, maar ik wil toewerken naar automatisering van dat proces. Afval scheiden gebeurt dan met robotarmen of luchttechniek, waarmee verschillende materialen met de juiste luchtdruk in de juiste sorteervakken worden geschoten. Het liefst heb ik een duurzaam plug-and-play systeem: één machine waar al het gemengde afval in gaat, waarna het er aan het eind van het proces “schoon” uitkomt. Dit systeem bestaat nog niet, en of de ontwikkeling ervan nog één of vijf jaar duurt is niet te zeggen. In de tussentijd voldoet ons huidige sorteersysteem prima, maar uiteindelijk wil je als bedrijf toch toe naar dat stukje automatisering. We kunnen niet wachten tot de techniek zover is én betaalbaar is natuurlijk!’

Boven het maaiveld

‘Wat wel leuk is om te vertellen,’ laat Robbert lachend weten, ‘is dat we in ruim tien jaar tijd tien keer zo groot zijn geworden, maar nog nooit een vertegenwoordiger hebben gehad. We doen ons werk goed, dat wordt gezien en door klanten doorverteld. We staan onder andere bekend om onze snelle levertijden. We leveren containers binnen een dag en bij spoedgevallen kunnen we zelfs binnen een uur of twee voor de deur staan. Omdat de chauffeurs (“de jongens” noemt Robbert ze) in tijdvakken van een paar uur werken, is er altijd wel ruimte om een hulpvraag die tussendoor komt op te pakken. Daarnaast rijdt iedere chauffeur in een mooie, eigen auto. Dat geeft een prachtig plaatje. Tegelijkertijd trekken we daarmee goede chauffeurs aan die trots zijn op “hun” vrachtwagen en deze netjes houden. Het zijn allemaal aanpakkers die hun hoofd wel boven het maaiveld uitsteken.’

Kopje koffie

‘De jongens hebben een eigen wijk waar ze werken. Onze chauffeur uit Bunnik bijvoorbeeld, heeft zijn eigen klanten in zijn eigen omgeving. Het zorgt voor betrokkenheid en meedenken, ook omdat ze de vrijheid hebben om de ritten zelf in te plannen. Ze weten precies waar ze vroeg in de ochtend terecht kunnen en waar niet. Of ze zeggen dat ze de klant zelf wel even bellen omdat dat makkelijker is. Klanten vinden het prettig om een eigen chauffeur te hebben en voor de jongens geldt dat andersom ook. Je krijgt binding van beide kanten en een prettige werksfeer. Even een praatje maken, een kopje koffie, dat soort dingen.’

Een biertje in de zon

‘Op vrijdagochtend staat er vaak ontzettend veel werk op de planning, met veel venstertijden. Het is super om te zien als dat aan het eind van de dag allemaal gelukt is en de jongens elkaar helpen om de laatste dingen gedaan te krijgen,’ vertelt Robbert met trots. ‘Als we dan met z’n allen buiten in de zon een biertje drinken om de week af te sluiten, ga ik daarna met een voldaan gevoel naar huis.’

www.venuscontainers.nl

OntwikkelingenIndustrieAfvalUtrecht