fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Switch naar Suzuki en het vertrouwde onderhoud van Ford

Zeeuw & Zeeuw in Nieuwegein maakte begin dit jaar de switch van Ford naar Suzuki, al bedienen ze nog beide merken. Onder leiding van de nieuwe vestigingsmanager Wouter Slob onderging het autobedrijf een metamorfose en is het personeel het fundament onder het succes. ‘Op vrijdagmiddag gaat de frituur aan.’

Wie de knusse, maar overzichtelijke showroom van Zeeuw & Zeeuw Suzuki Nieuwegein binnenloopt, kan er niet omheen. De green wall prijkt als een paradepaardje op de muur van het autobedrijf. Er zijn planten aangebracht waar je oog direct op valt. Even verderop hangt een Engelse uitspraak van Michio Suzuki. ‘If the customer needs something, do whatever we can to respond. We can do anything if we work hard’. Wouter Slob knikt instemmend: ‘We doen er altijd alles aan. Dat is wel het belangrijkste.’

Bij Wouter loopt het Zeeuw & Zeeuw-bloed door zijn aderen. Acht jaar geleden begon hij bij het bedrijf. Eerst bij de Ford-vestiging in Gouda, daarna groeide hij door naar de rol van verkoopleider in De Meern. Twee jaar geleden werden de Suzuki-activiteiten toegevoegd en startte hij als brandmanager Suzuki. Wat nu sinds januari is uitgebreid tot vier vestigingen; in Nieuwegein, De Meern, Utrecht-Noord en Woerden. ‘In januari zijn we hier in Nieuwegein geswitcht van Ford naar Suzuki. Ik ben nu veel hier, omdat we een verkoopteam opbouwen, maar ga ook regelmatig naar de andere vestigingen.’

Met zijn 31 lentes is de rol van brandmanager er één met een grote verantwoordelijkheid. Toch schuilt daar ook de filosofie in van Zeeuw & Zeeuw. Jonge, talentvolle mensen krijgen de kans om door te groeien. ‘Als je het dan toch over fundament hebt, kun je er beter voor zorgen dat je eigen personeel wordt gestimuleerd en doorgroeit, dan dat je iemand van buiten aanneemt om functies in te vullen’, zegt Wouter. ‘Voor vestigingsmanagers van Zeeuw & Zeeuw ligt de gemiddelde leeftijd in de dertig. Het gaat niet om leeftijd, maar vooral om de juiste inzet en instelling.’

‘Onze klanten blijven gewoon de vaste gezichten zien, zowel bij de receptie als in de werkplaats’

Stimuleren

Verantwoordelijkheid zorgt bij Wouter niet voor de bibbers. Zijn personeel is het fundament onder een succesvol bedrijf. ‘Je doet het met elkaar door iedereen op een zo goed mogelijke manier te stimuleren. We kijken waar ieders kracht ligt. Als je zorgt dat mensen met plezier naar hun werk gaan, merkt de klant dat ook en gaat alles makkelijk. Ik ben redelijk van het aanpakken en als er iets is, probeer ik zo veel mogelijk te helpen. Je krijgt alle handvatten om het makkelijker te maken voor jezelf, maar je moet het dan wel laten zien. Het is een beetje geven en nemen. De kunst is om daar op een leuke manier de balans in te vinden.’

Uitdagingen zijn er bij Zeeuw & Zeeuw in Nieuwegein sowieso. Begin dit jaar maakte de vestiging de switch van Ford naar Suzuki. In september kwam de Ford-vestiging in Houten erbij, nog geen tien minuten van Nieuwegein. De snelle veranderingen in autoland, onder meer dankzij het elektrische rijden en het bedrijfswagenaanbod, noopten tot een nieuwe aanpak. ‘De vestiging in Nieuwegein is voor het aanbod van Ford aan de kleine kant, maar van Suzuki past alles in de showroom. In Houten kunnen we de klanten van Ford veel beter bedienen bij de aanschaf van een nieuwe auto, voor Suzuki is deze vestiging goed. We blijven wel erkend Ford servicepartner, wat betekent dat we voor alle Ford-rijders het vertrouwde adres blijven. Ook jong gebruikte auto’s van Ford blijven hier staan.’

De werkplaats aan de Ambachtsweg kan veel aan. De zeven bruggen worden bediend door zeven fulltimers. ‘In januari hebben we het personeel van autobedrijf Reef dat is gestopt, ingelijfd. De nieuwe collega’s moesten even schakelen naar een nieuw systeem. Binnen Zeeuw & Zeeuw werken we veel digitaal, om zo transparant mogelijk te zijn. Zo ontvangt iedere klant een filmpje met de diagnose van zijn of haar auto. Onze klanten blijven ook gewoon de vaste gezichten zien, zowel bij de receptie als in de werkplaats. Zo hebben we nu twee monteurs in dienst die beiden al meer dan veertig jaar voor de merken werken en zijn hiermee een vast gezicht voor de vestiging.’

Na meer dan veertig jaar lonkt het pensioen dan ook, maar sommigen gaven al aan dat ze ook daarna twee dagen in de week aan auto’s willen blijven sleutelen. Dat stevige fundament stelt Wouter gerust. ‘Het is al een heel goed teken als iemand dat zelf aangeeft. Belangrijk en fijn om te zien. Oudere collega’s met veel ervaring zijn enorm belangrijk om jonge mensen op te leiden. Die moet je zien te behouden.’

Om die chemie te vergroten, zijn bepaalde gewoontes van het nieuwe personeel ingelijfd. ‘Dat hebben ze overgenomen van Reef. Daar ging op vrijdagmiddag de frituurpan aan en dronken ze een biertje om de week af te sluiten. Hier deden we dat weinig, dus dat hebben we gelijk veranderd. Sinds 1 januari staan er niet één, maar twee frituurpannen. De ene is voor de frikandellen, de ander voor de halal snack. Ieders normen en waarden worden gerespecteerd.’

 

www.zeeuwenzeeuw.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroom