Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Tech Campus ROCMN in balans

Op de Tech Campus is het onderwijs sterk in ontwikkeling. Al meer dan acht jaar houdt OnderNamen je er ieder kwartaal van op de hoogte. Studenten, docenten, managers en samenwerkingspartners worden geïnterviewd. Veel verschillende thema’s passeren de revue. Altijd inspirerend, steeds dezelfde boodschap, dezelfde (werk)houding, betrokkenheid en inzet. Hoe is dat te verklaren in zo’n grote organisatie? 

‘Het zit in ons DNA.’ Aan het woord is Ratna van der Pal, manager ondersteuning Tech Campus. Het is donderdagmorgen, de vaste vergaderochtend van het Management Team (MT) van de Tech Campus, de zomervakantie is net voorbij. Aan tafel zitten behalve Ratna, zes afdelingsmanagers en twee directeuren, een opleidingsmanager/afdelingsmanager neemt online deel. ‘We zijn een samenraapsel’, zegt Tessa Quakernaat. ‘Het waren vier technische colleges, vier winkels, we zitten nu minder in een koker.’ Tom van den Hoek: ‘We spreken heel veel over de Tech Campus.’ Tech Campus-directeur Mirjam Bosch: ‘Er zit een laag onder, er is een heel grote betrokkenheid met de student. Dat is een grote gemene deler die je binnen de Tech Campus ervaart. Gecombineerd met trots op het vakmanschap en de combinatie van achtergronden van collega’s, deels echte vakmensen en deels echte onderwijsmensen.’ ‘En de passie voor techniek, in gezamenlijkheid binnen de Tech Campus’, vult Margret te Stroete aan.

balans

De Tech Campus telt dit collegejaar 276 medewerkers en 4068 studenten, waarvan 1303 BOL-studenten zijn. Daarnaast volgen vmbo-leerlingen technieklessen op de Tech Campus, waarover straks meer. De jongste leerling is veertien jaar, de oudste student is 63. Mirjam Bosch: ‘We proberen alle onderdelen in balans te houden. Soms is dat lastig, want er worden eisen gesteld aan het onderwijs.’ Joop van den Bosch: ‘Door het type onderwijs hebben we een andere cultuur. Techniek is een vak apart. Er wordt hier vooral aangepakt en niet alleen maar gepraat.’ Tom van den Hoek: ‘Het zit ook in onze opleidingen, we hebben een duidelijke binding met het bedrijfsleven.’ René van Mourik: ‘Over wat je met je onderwijs doet, hoe je het invult, hebben we boeiende discussies binnen het MT. We zijn flexibel en kunnen op wens van het bedrijfsleven snel bepaalde specialisaties aanbieden.’ 

‘Er zit een laag onder, er is een heel grote betrokkenheid met de student’

hands-on

‘Er heerst hier een hands-on mentaliteit.’ Aan het woord is afdelingsmanager Bouw, Interieur en Engineering Tjeerd Muller. Hij is dit collegejaar begonnen op de Tech Campus. ‘Ik kom van een andere school en daar was het veel wachten en praten. Hier lopen veel oplossingsgerichte mensen rond. Teams hebben een behoorlijke mate van zelfstandigheid. Ik hoef ze alleen te faciliteren. Ik omarm het! Ik herken het vakmanschap en de Begeisterung daarvoor. Dan is het aan mij om uit te zoomen, naar de student te kijken die nog niets kan en de juiste balans te vinden.’

verschillen accepteren 

Joop van den Bosch: ‘We begonnen met vier colleges. Er waren veel schotten, het idee was toen om er eenheidsworst van te maken. Toen bleek dat dat niet helemaal kon, zijn we de verschillen gaan accepteren en dan kom je weer in een soort balans.’ Tessa Quakernaat: ‘Verschillen zijn prima, als we de student er beter mee kunnen bedienen.’ Ilonka Mekes: ‘Ook op het niveau van de docenten zetten we steeds meer het vizier open naar een brede aanpak, omdat er innovatietrajecten liggen.’ ‘In het onderwijs projectmatig de verbinding zoeken, betekent dat docenten elkaar vinden en studenten ook’, vult Tjeerd Muller aan. ‘Wat ook bijdraagt’, zegt Ilonka Mekes, ‘is dat studenten niet in kokers, maar juist in de breedte worden begeleid.’

‘In het onderwijs projectmatig de verbinding zoeken, betekent dat docenten elkaar vinden en studenten ook’

van elkaar leren

Margret te Stroete: ‘Als MT zitten we ook steeds meer in een andere balans, zowel qua samenstelling als qua functionaliteit. We willen van elkaar leren, elkaars sterke punten benutten. Dat gaat zijn weerslag hebben op teams, studenten en docenten. Dat zijn parallelle processen.’

Externe relaties

‘Het Relatie Beheer Bureau van de Tech Campus is het centrale aanspreekpunt voor studenten, docenten, bedrijfsleven en vmbo, evenementen en studiedagen’, vertelt Ratna van der Pal. Tech Campus-directeur Robert Koch: ‘Vandaag waren er zestien leerlingen van het Globe College Utrecht op de Tech Campus. Door vmbo-leerlingen binnen de muren van ROCMN te laten komen, maken ze kennis met techniek en hopen we dat ze de juiste keuze voor hun vervolgstudie kunnen maken.’ Het gebouw leren ze zo ook kennen. Tessa Quakernaat: ‘Volgens mij is het ook het gebouw, die openheid, je ziet overal techniek. Het doet iets voor de cultuur, we doen het samen.’ René van Mourik: ‘Het gebouw is voor studenten en medewerkers prettig qua indeling. Door de vorm en omdat er twee bouwlagen zijn, ontmoet je elkaar snel.’ Joop van den Bosch: ‘Het gebouw ademt een prima sfeer.’ Bij dat laatste sluit OnderNamen zich aan het einde van het interview graag aan. De sfeer op de Tech Campus is prima, niet in de minste plaats door de betrokkenheid van de medewerkers.

 

Website

www.rocmn.nl

InterviewOntwikkelingenOnderwijs & CultuurOnderwijsinstellingLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden