VERHEUL & VAN DIJK ONDERSTEUNT MKB BIJ UITDAGINGEN VAN DEZE TIJD
Je hoeft Bianca van Dijk en Janine Verheul van Verheul & Van Dijk niet te vertellen dat de arbeidsmarkt constant aan verandering onderhevig is. Al erkennen zij wel dat corona de ontwikkelingen alleen nog maar meer heeft versneld én de uitdagingen groter heeft gemaakt. Hun veelomvattende HR-dienstverlening komt daardoor nu misschien wel beter tot uiting dan ooit.
‘In het mkb spelen momenteel twee dingen’, begint Janine. ‘Eén daarvan is de krapte op de arbeidsmarkt, die nog veel erger is dan een paar jaar geleden. In Utrecht zijn de cijfers zo ongeveer het slechtst van heel Nederland. Er zijn “as we speak” in Utrecht 130 vacatures ten opzichte van honderd werkzoekenden. Dat tekort speelt niet alleen in de horeca, maar bijvoorbeeld ook in de handel en de logistiek. Dat zorgt voor kopzorgen. Want wat doet het met een organisatie als je geen mensen hebt om het werk te doen en de beoogde groei in te kunnen zetten?’
NIEUWE MANIER VAN WERKEN
‘Anderzijds merken we ook dat de nieuwe manier van werken, die gepaard gaat met verregaande digitalisering, een rol speelt in het mkb. Leidinggevenden hebben het thuiswerken, al dan niet met tegenzin, het afgelopen jaar moeten omarmen. Maar dat brengt wel een heel andere dynamiek met zich mee. Je moet onder andere nadenken over hoe je doelstellingen gaat meten, maar ook hoe je mensen betrokken houdt. Ook het werven van personeel en solliciteren gebeurt steeds meer digitaal. Daarom is het juist nu van groot belang om ervoor te zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Dat gaat over veel meer aspecten dan salaris. Mensen aan je binden doe je door naar ze te luisteren. De één vindt het fijn om bij een sportclubje te kunnen gaan, de ander waardeert de vrijdagmiddagborrel en weer een ander vindt quality time met de kinderen belangrijk. Ook zijn de behoeftes verschillend wat betreft thuiswerken of op kantoor zijn. Straks zal bij sommige bedrijven misschien ook nog wel de discussie over gevaccineerden en niet-gevaccineerden gaan spelen. Dat zijn allemaal zaken waar je in je beleid rekening mee moet houden.’
HR BUSINESS PARTNER
Iedere mkb-er die daar ondersteuning bij wilt, kan terecht bij Bianca en Janine. Of je nu de “simpele” vraag hebt naar personeel óf dat je op meerdere vlakken advies en ondersteuning wilt, het dienstenpakket van Verheul & Van Dijk is zo in elkaar gezet dat alles mogelijk is. Een bewuste keuze die ze 4,5 jaar geleden – volgend jaar wordt het jubileum gevierd – maakten toen ze met hun bedrijf begonnen. Bianca: ‘Vanaf het begin af aan hebben wij voor ogen gehad dat we een volwaardige HR Business Partner willen zijn voor onze klanten. We richten ons daarbij op drie onderdelen: werving & selectie, coaching & training en HR-advies. Je kunt bij ons terecht met de vraag of we personeel voor je kunnen vinden, we kunnen je advies geven over je HR-beleid maar ook trainingen geven, bijvoorbeeld op het gebied van sales, Boolean Search of het schrijven van een recruitmentplan. Het is HR-ondersteuning in de breedste zin van het woord. Puur maatwerk.’
TWEE KLANTEN VAN VERHEUL & VAN DIJK AAN HET WOORD:
CLUB LOGISTICS SERVICES
Bert Stellinga, directeur van CLS, de logistieke partner voor het bevoorraden van autoaccu’s voor de ANWB, maakt al jaren naar volle tevredenheid gebruik van het HR-abonnement van Verheul & Van Dijk. ‘We vonden dat een bedrijf van onze omvang, met twintig man personeel, niet een speciale HR-medewerker nodig had. Daarom doen we de basiszaken zelf en huren we de expertise van Bianca en Janine in voor de specifiekere HR-zaken die niet dagelijks voorkomen. Denk daarbij aan advies bij een langdurig zieke medewerker of onderzoek naar onze beloningsstructuur. Het is heel fijn om in zulke gevallen de deskundigheid van Verheul & Van Dijk in te kunnen schakelen. Bovendien kennen ze ons bedrijf goed, hebben ze zich goed in de materie verdiept, weten ze wat onze cultuur is en staan ze echt tussen onze men- sen in. Daarom hebben we ze ook de functie gegeven als vertrouwenspersoon voor onze medewerkers. Ze zijn altijd bereikbaar en staan altijd voor ons klaar.’
GIMEG
Gimeg, groothandel in camping & cara- van accessoires en sfeerverwarmingsproducten, maakt met name gebruik van training en coaching door Verheul & Van Dijk. Dat wordt ingezet op de salesafdeling van het bedrijf. ‘Van origine zijn wij een groothandel en hadden onze sales-medewerkers met name contact met leveranciers’, zegt commercieel directeur Peter Jonkman. ‘Inmiddels weten consumenten ons echter ook steeds vaker direct te vinden. Je hebt daardoor niet alleen meer contact, maar ook ander contact. Daarnaast hebben we nu veel internationale contacten, omdat we ons steeds meer richten op de rest van Europa. Bianca traint ons salesteam daarin; hoe kunnen we het klantcontact verbeteren, hoe gaan we om met nieuwe situaties en hoe zorgen we ervoor dat we als team blijven fungeren? Dat bevalt heel goed, want we boeken zichtbaar resultaat en het team is er heel enthousiast over. En dat is tenslotte het belangrijkste.’