fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Volvo Verkerk wordt Broekhuis

‘Als familiebedrijven passen we heel goed bij elkaar’ 

Volvo Verkerk en Broekhuis Groep kennen beide een rijke geschiedenis. De heer Verkerk senior startte in de jaren zestig in Utrecht met het opknappen en doorverkopen van brommers. Al snel breidde hij uit met de in- en verkoop van auto’s. Nu, zestig jaar later, worden de vier vestigingen van Verkerk onderdeel van Broekhuis Groep, een ander familiebedrijf met een nóg rijkere geschiedenis.

Broekhuis Groep nam in juli de vier vestigingen van Volvo Verkerk over. ‘De twee bedrijven passen perfect bij elkaar’, aldus Brand & PR manager Gerhard van de Pol van Broekhuis Groep. ‘Het ene mooie familiebedrijf gaat op in het andere mooie familiebedrijf. Waar de geschiedenis van Verkerk tot 1960 teruggaat, startte onze oprichter Hendrikus Broekhuis in 1932 in Barneveld. Inmiddels is Barneveld slechts één van de 53 vestigingen, verspreid over het midden, oosten en noorden van Nederland. De vier vestigingen van Volvo Verkerk in Bilthoven, Houten, Leidsche Rijn en Utrecht sluiten goed aan op de huidige vestigingen van Broekhuis in Zeist, de Bilt en Utrecht. De aansluiting zit echter niet alleen op locatie. De bedrijven passen qua cultuur ook goed bij elkaar.’

Mensen bewegen
‘Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het bij ons om auto’s draait’, vertelt Gerhard. ‘Wij zien dat toch een beetje anders. Wij houden ons bezig met mobiliteit en dat is en blijft mensenwerk. Daarom staat achter de naam Broekhuis, “beweegt mensen”. Ons doel is om klanten enthousiast te maken over onze dienstverlening. Dat hebben we intern doorvertaald naar concrete klantbeloften. Zo’n doorvertaling is ook wel nodig, want we zijn inmiddels met vijftienhonderd collega’s bij Broekhuis. Om allemaal hetzelfde doel na te streven is het belangrijk om die doelen duidelijk te verwoorden: “Wij beloven u hoe dan ook te helpen, u recht in de ogen te kijken, u thuis te laten komen en altijd in uw buurt te zijn.” In die zin zitten alle vier de klantbeloften, van waaruit we steeds verderbouwen aan onze organisatie.’

Herro te Pas (directeur Broekhuis Utrecht Overvecht), Gerrit Kroon (directeur Broekhuis Bilthoven), Robert Kranenburg (directeur Broekhuis Houten), Gerhard van de Pol (Brand & PR manager Broekhuis Groep), Rick Jansen (directeur Broekhuis Utrecht Leidsche Rijn), Erik Driebergen (directeur Broekhuis Zeist)

Bewust ondernemen
Bij familiebedrijven zie je vaak een grote maatschappelijke betrokkenheid. Bij
Broekhuis is dat niet anders. Gerhard: ‘We geloven dat we rentmeesters zijn van deze wereld. We hebben de verantwoordelijkheid om bewust te ondernemen. Daar maken we heel gericht keuzes in. Grofweg zijn onze inspanningen in te delen in drie categorieën: milieu, medewerkers en maatschappij. Op gebied van milieu beschikken we over het certificaat “Erkend Duurzaam” van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. We scheiden bijvoorbeeld afvalstromen, beperken onnodige kilometers met slimme distributiemodellen voor onze onderdelenvoorraad en gaan zuinig om met energie. Waar dat kan, wekken we de energie zelf op met zonnepanelen. Qua medewerkers hebben we aandacht voor vitaliteit. Denk hierbij aan opleidingen en trainingen, om medewerkers te motiveren zichzelf te blijven ontwikkelen. Zo gaan we voor duurzame inzetbaarheid van gezonde en gemotiveerde collega’s. We geven daarnaast ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We werken hiervoor onder andere samen met Inclusief Groep en het Leger des Heils. De laatste categorie binnen ons bewust ondernemerschap is onze inzet voor de maatschappij. Onder de noemer Broekhuis Helpt sponsoren we sportverenigingen in ons verzorgingsgebied en helpen we nieuwe initiatieven op gebied van sport en beweging mogelijk te maken. Zo brengen we niet alleen met onze auto’s, maar ook fysiek mensen in beweging!’

De Broekhuis familie
De naam Verkerk zal nog dit jaar helemaal overgaan in Broekhuis. ‘Op die manier zijn ze helemaal onderdeel van de Broekhuis familie’, aldus Gerhard. ‘Die familie bestaat overigens uit veel meer dan de dealervestigingen. Er rijden bijvoorbeeld jaarlijks ook ruim achttienduizend lease-auto’s van ons rond. In die markt verandert er veel. Waar klanten vroeger een leasecontract afsloten, zoeken ze nu een flexibele mobiliteitsoplossing. Voordeel voor ons is dat we van oorsprong een autobedrijf zijn en niet een bancaire organisatie. Onze kennis van auto’s, mobiliteit en autoregelingen geeft ons daardoor een voorsprong. We kunnen veel makkelijker met klanten meedenken en creatieve oplossingen bedenken. Daar profiteren onze leaserijders direct van mee, of het nu gaat om het leasen van één auto of een compleet wagenpark. Uiteindelijk willen wij flexibiliteit bieden waar je als ondernemer iets aan hebt. Want dan kom ik weer terug bij ons uitgangspunt: wij doen uiteindelijk alles voor een enthousiaste klant. Als we met de Broekhuis-familie kunnen zorgen dat onze klant mobiel blijft, zijn we geslaagd in onze missie!’

InterviewOntwikkelingenSamenwerkingTransport & AutobrancheAutodealerOvernameLekstroomUtrecht