Waar passie en ondernemen samenkomen
Mocht je aanwezig zijn geweest bij de Opening van het Zakenseizoen op 11 september in Nijkerk, dan kan de grote groene boog boven de logowall je haast niet ontgaan zijn. En wellicht heb je ook de prachtige bloemenboog op het podium gezien. Ze waren van de hand van Malou van der Burg van Blouming floral art. Deze jonge, ondernemende dame drukt een geheel eigen stempel op de bloemsierkunst en dat maakt haar een talent om in de gaten te houden.
Wie haar Instagram-account, @blouming_floral_art, bekijkt, ziet naast foto’s van haar mooie creaties, sinds kort ook steeds vaker een foto van Malou zelf en zelfs een persoonlijke introductievideo. ‘Hoewel ik daarin altijd een beetje terughoudend was, merk ik steeds vaker dat mensen het leuk vinden om het gezicht achter het bedrijf te zien’, vertelt ze. We zitten op haar bedrijfslocatie, die op zijn minst bijzonder te noemen is. Ze huurt een schuur op het boerenerf van particulieren op het achterterrein van hun huis aan de Rietveldweg in Woerden. Al snel kwam ook de naastgelegen schuur vrij, die Malou erbij nam en opknapte. Het geeft haar inmiddels voldoende ruimte voor een klein kantoor en een ruime werkplaats.
Droom
Voor Malou staat ondernemen vrijwel gelijk aan passie. ‘Als klein kind mocht ik ooit bloemen kopen voor mijn oma’, vertelt ze. ‘Ik vond het samenstellen van het boeket zo leuk, dat ik sindsdien riep dat ik bloemist wilde worden. Na de basisschool ging ik naar het Wellantcollege, waar ik al regelmatig in aanraking kwam met bloemen en daarna heb ik een mbo-opleiding gevolgd en een verdiepende associate degree op het hbo gedaan. Ik heb in het Italiaanse San Remo stage gelopen, waar we alleen maar bruiloften deden. Dat trok me heel erg. Uiteindelijk heeft dat me doen besluiten om voor mezelf te beginnen én om geen winkel te openen, maar projectmatig te werken.’
Dat betekent dat Malou met name veel bruiloften en evenementen doet. ‘Het gaat daarbij meer om maatwerk en dat vind ik heel mooi om te doen. Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en ik probeer dat te vertalen in de bloemen. Hoe mooi de locatie ook is, met onder andere bloemen aankleding kun je het persoonlijker en uniek maken.’ Kortom: het gesprek met klanten is minstens zo belangrijk als de bloemen en het schikken zelf. ‘Ik ga altijd eerst vrijblijvend een gesprek aan, om wat meer informatie te krijgen. Wat past bij de klant, wat willen we bereiken qua sfeer, hoe ziet de locatie eruit? Allemaal zaken waar ik rekening mee hou bij het maken van een concept. Als alles akkoord is, zet ik het op papier. Twee maanden voor het evenement of de bruiloft spreek ik ze dan kort weer. Ik bestel de bloemen en materialen, maak ze schoon en verzorg ze en laat ze open komen in de werkplaats. Het kleinere bloemwerk maak ik een dag van tevoren, groter bloemwerk doe ik op de locatie zelf.’
Vernieuwende stijl
De stijl van Malou is uitgesproken, maar moeilijk in één woord te vangen. ‘Ik hou van diepte en maak geen superstrakke, klassieke bloemwerken. Ik vind het leuk om vernieuwend bezig te zijn en de vrije hand te krijgen. Ik hou van een mooi kleurenverloop in de bloemen. Stel, je wil blauwe en roze bloemen, dan zoek ik nog een tussenkleur die daarbij past. Ik hou van diversiteit, maar ook van rust. Het ligt er natuurlijk ook aan wat de klant wil. Soms zijn ze op zoek naar een chique uitstraling, dan gebruik je grote, duidelijke bloemen. Soms denken ze bijvoorbeeld aan een informelere stijl, dan gebruik ik weer meer verschillende bloemsoorten. Ik maak elke keer iets anders en dat maakt het werk ook zo leuk.’
Malou is nu vier jaar onderweg met haar bedrijf en heeft de smaak van het ondernemen te pakken. ‘In het begin heb ik wel moeten wennen, hoor. Kijk, ik heb inmiddels zoveel geleerd over bloemen dat ik wel weet dat ik dat kan, maar ondernemen was nieuw. Ik kom ook niet uit een ondernemersfamilie, dus moest echt uitzoeken hoe het in de praktijk werkt. Zo heb ik mijn bedrijf ook door een extern iemand onder de loep laten nemen. Dat was leerzaam. Diegene gaf me dus ook de tip om meer van mezelf te laten zien online. Ik heb verder geleerd dat ik klantrelaties belangrijk vind. Ik investeer graag in een vertrouwensband en spar graag met anderen – ook over mijn onderneming. Het mooiste compliment wat ik van klanten kan krijgen, is als ze zeggen dat ze het mooier vinden dan ze hadden gehoopt, dus dat je boven verwachting hebt gepresteerd. Want natuurlijk leg ik dingen uit en heb ik veel foto’s om te laten zien, maar het eindresultaat is het enige dat telt.’