Waarom sociale bruggen zo belangrijk zijn voor creatief ondernemen
Mensen, en ondernemers dus ook, leven in vrij hechte, relatief kleine groepen. Er is ooit door een evolutionair antropoloog aangetoond dat een mens relaties onderhoudt met maximaal ongeveer 150 andere mensen (ook wel bekend als Dunbars nummer). Misschien kijk je op van dit relatief kleine getal, want op de “sociale media” zoals LinkedIn heb je misschien wel meer dan zevenhonderd contacten. Maar toch beweeg je jezelf, buiten het internet, vooral in een kleine sociale cirkel. Mensen leven in hechte groepen (“klieken”) waarin de meeste mensen elkaar goed kennen.
De kliekachtige groepen waarin we leven worden verbonden door bruggen. Volgens sociologische theorieën zijn deze overbruggende vrienden en kennissen heel belangrijk voor de verspreiding van nieuwtjes en daarmee cruciaal voor het functioneren van samenlevingen en ondernemingen. Als we allemaal als holbewoners in geïsoleerde hechte groepjes zouden leven, dan komt vernieuwing en creativiteit stil te staan. Om bij het beeld van de holbewoner te blijven; elk groepje zou op zichzelf het vuur moeten uitvinden. Zo was het trouwens niet. Het beeld van de statische, geïsoleerde holbewoner is achterhaald, mensen zwierven in groepen (“bands”) van 50 tot 150, en stonden met elkaar in contact. Daardoor verspreidde het “vuur“ snel. Wat gold voor de wereld lang geleden, geldt nog steeds, in het bijzonder voor ondernemers. Ondernemers die bruggen slaan naar ondernemers van ander “pluimage” zijn vaak creatiever.
Een hecht netwerk
Dit wil trouwens niet zeggen dat je als ondernemer alleen maar bruggen moet slaan. Het goed ingebed zijn in een hecht, vaak lokaal, bedrijfsnetwerk blijkt steeds weer een uitstekende basis voor een succesvolle onderneming. Het grote voordeel van een hecht netwerk, zowel voor bedrijven als mensen, is dat ze vertrouwen genereren. Doordat ondernemers vaak op verschillende manieren relaties met elkaar onderhouden, zowel persoonlijk als zakelijk, stroomt allerlei informatie makkelijk door het netwerk. Informatie over ongewenst en onbetrouwbaar gedrag kan zo via de koffietafel verspreid worden. Omdat je vaak niet beter wordt van een slechte reputatie, komt onbetrouwbaar gedrag minder vaak voor in hechte bedrijfsnetwerken. Een hecht netwerk vormt zo de basis van efficiënte samenwerking. Ondernemers, werknemers en dienstverleners weten elkaar te vinden, hebben aan een half woord genoeg, en hoeven niet voor elk akkefietje een dik contract op te stellen.
Er is echter een keerzijde aan het comfort van het hechte netwerk. Denk terug aan de holbewoner. Het netwerk kan een comfortabel, sociaal geïsoleerd hol worden, waardoor je de ontwikkeling van vuur elders kan missen. Een bedrijfsnetwerk met relatief weinig “kennissen” en vooral hechte relaties, loopt een dergelijk risico. Ontwikkelingen buiten dit lokale netwerk, bereiken bedrijven in de groep minder snel, en soms helemaal niet. Een mooi voorbeeld hiervan is de opkomst van fintechbedrijven een aantal jaren geleden. Deze bedrijven ontwikkelden volledig nieuwe diensten op het moment dat de grootbanken qua innovatie sterk intern georiënteerd waren. Daarnaast is het zo dat bedrijven die een relatief klein, hecht netwerk hebben van klanten en toeleveranciers, minder goed exogene schokken opvangen. Als één van de netwerkleden bijvoorbeeld failliet gaat, kan dat gevolgen hebben voor het hele netwerk.
Balans
De sleutel tot creativiteit is een balans tussen hechtheid en bruggen in je netwerk, zodat je je kunt bewegen in meerdere interessante omgevingen. Die balans hangt uiteraard af van persoonlijke behoeften en de dynamische aard van de bedrijfsomgeving. Het is soms ook niet makkelijk om goede contacten te vinden. Wij krijgen regelmatig de vraag: waar vind ik die bruggen en hoe leg ik contact? Sociale media zijn handig, maar toch ook een onpersoonlijke grabbelton. Het fundament onder je brug is niet altijd even solide na een eerste online contact. Netwerkbijeenkomsten en verenigingen bieden ruimte voor verdieping en het opbouwen van een breed, meer persoonlijk netwerk. De bruggen naar nieuwe ideeën kun je daar aan tafel vinden. Je kunt bijvoorbeeld bruggen vinden door tijdens zo’n netwerkbijeenkomst anderen uit je eigen club te vragen naar interessante contacten. Je netwerk doet dan het werk voor jou. Bovendien is het gewoon gezond en fijn om persoonlijk contact te hebben en zo je bestaande netwerk te onderhouden.
Op zoek naar de holbewoner in jou
In dit korte artikel schetsten we enkele ideeën over ondernemersnetwerken. Het bestek van dit artikel laat niet toe om hier gedetailleerd in te gaan op omstandigheden die natuurlijk heel erg van belang kunnen zijn voor hoe de balans tussen bruggen en hechtheid van een netwerk eruit moet zien. In dynamische kennisintensieve omgevingen is het bijvoorbeeld belangrijker om bruggen te bouwen dan om een hecht netwerk te creëren. Toch willen we afsluiten met een algemene tip: ga bij jezelf na in hoeverre je een holbewoner bent. Leg je nieuwe contacten, of hou je je bij het comfortabele netwerkholletje?
Website