Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘We groeiden zo snel, dat het aan alle kanten knarste’

Land Rover bracht dit jaar de nieuwe Range Rover op de Nederlandse markt. De tijdloze, vaste lijn van het merk is stoer als altijd, maar cleaner dan ooit in zijn strak belijnde design. Wij zagen de introductie als een mooie gelegenheid om eens bij te praten met Geert-Jan Tax van Land Rover en Jaguar dealer Broekhuis in Utrecht. In de prachtige showroom langs de A2, spraken we hem over de enorme groeispurt van zijn onderneming en de groeipijnen die daarbij kwamen kijken.

Zijn liefde voor auto’s werd hem met de paplepel ingegoten. Tussen de volbloed klassiekers en youngtimers in de showroom – waarover later meer – vindt de oplettende bezoeker foto’s van Geert-Jan met zijn vader tussen de auto’s. Zijn passie zette hij in 2016 om in daden, toen hij in Houten begon met het Land Rover en Jaguar dealerschap bij Broekhuis. ‘We startten het eerste jaar eigenlijk gelijk met een goede omzet’, vertelt Geert-Jan. ‘Het jaar erop verdrievoudigden we en na de verhuizing naar Utrecht verdubbelden we nog eens. Land Rover had nooit echt voet aan de grond gekregen in Utrecht, wat denk ik te wijten is aan de locatie van de vorige dealervestiging. Wij hebben de laatste jaren echter ook enorm geprofiteerd van de ontwikkelingen van Utrecht als stad, met de daarbij horende periferie. De groei van Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern dragen daar flink aan bij.’

Zichtlocatie
‘We begonnen op een tijdelijke locatie, omdat we de plannen voor ons huidige pand nog moesten ontwikkelen’, vertelt Geert-Jan. ‘Bij een dealerschap van Jaguar en Land Rover ben je verplicht te investeren in een showroom die voldoet aan de huisstijl van de merken. Iedere showroom in de hele wereld moet in principe direct herkenbaar zijn als showroom van Land Rover en Jaguar. Dat we hiervoor iets nieuws wilden neerzetten stond vast. Daarbij vond ik een goede zichtlocatie heel belangrijk, essentieel zelfs. Naast alle online ontwikkelingen blijft een aantrekkelijke en uitnodigende fysieke locatie in mijn ogen toch belangrijk. Hier, langs de A2, rijden duizenden automobilisten per dag. Die zien ons iedere dag opnieuw en bedenken vanzelf dat ze hier eens binnen willen kijken. Toen we in 2018 dit pand openden, bleek al snel dat we uitbreiding nodig hadden. We konden de kavel hiernaast bemachtigen, waardoor we in 2020 zestig procent meer bedrijfsruimte kregen. Werkplaatsen en stalling bevinden zich voornamelijk daar, waardoor we hier alle ruimte houden voor de showroom.’

‘Dat we die dromen allemaal onder één dak aan kunnen bieden is prachtig, zelfs uniek’

Tegenslagen
Niet alles in de afgelopen jaren ging van een leien dakje, vertelt Geert-Jan ons. ‘Op de dag dat we onze uitbreiding openden, werd de eerste lockdown aangekondigd. Dat was enorm spannend. We hadden een flinke investering gedaan met het nieuwe pand en dan gaat ineens iedereen thuiswerken. Achteraf gezien bleek het gelukkig toch een goede investering, want ons werk in de werkplaats groeide in de coronajaren gestaag door. Dit was niet mogelijk geweest zonder deze uitbreiding. De afgelopen jaren hebben we, zonder NOW-steun, alsnog met een prima resultaat af kunnen sluiten.’ De snelle groei van zijn zaak, kende nóg een pijnpunt. Een pijn die we dit kwartaal bij meer OnderNamen-leden terughoren. ‘Goed, toegewijd personeel vinden was én is bijzonder lastig. Zeker het specialistische technische personeel dat wij nodig hebben in de werkplaats en bij de receptie. Dat heeft wel eens geschuurd in die eerste jaren. Je wilt uitmuntende service leveren, maar op een gegeven moment groeiden we zo snel, dat het aan alle kanten knarste. De meeste collega’s komen hier via andere collega’s. We hebben een beloningssysteem voor wie mensen aandraagt. Dat werkt momenteel het best. Gelukkig krijgen we inmiddels de planning redelijk rond, al kan ik per direct nog wel drie monteurs plaatsen, als ze zich zouden aandienen.’

Échte klassiekers
Naast de hedendaagse modellen, heeft de Broekhuis vestiging in Utrecht ook een afdeling die volledig gericht is op klassiekers en youngtimers uit het hogere segment: Brooks Classics. Geert-Jan: ‘Klassiekers is echt een vak apart. Er zijn veel specialistische garages die alleen maar klassiekers onderhouden en verkopen, maar deze ondernemende monteurs zijn vaak rond de pensioenleeftijd, waardoor het vakmanschap langzaam verdwijnt. Daarom ben ik hier met Brooks Classics gestart. We hebben hier doorlopend een aanbod van prachtige klassiekers en youngtimers. Voorwaarde is dat ze in excellente staat verkeren en de historie bekend is. Elke auto wordt hier vooraf volledig gecheckt door twee monteurs die fulltime aan klassiekers werken. Zij weten écht alles van mechanische auto’s, want alles in en aan deze auto’s is analoog, in sommige gevallen zelfs ook nog handgebouwd. Zij onderhouden de klassiekers van onze klanten en we hebben zelfs een klein atelier waar we kleine restauraties kunnen uitvoeren. Al met al is dit slechts een klein percentage van het werk dat we doen, maar het past wel goed bij de filosofie en het DNA van ons bedrijf. Klassiekers zijn, net als Jaguar en Land Rover, échte gevoelsauto’s. Veel mensen dromen ervan om ooit in één van onze modellen te mogen rijden. Dat we die dromen allemaal onder één dak aan kunnen bieden is prachtig, zelfs uniek. Of het nu die klassieker is die iemand al jaren zoekt, of die nieuwe, strakke Range Rover.’

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroomUtrecht