‘We zijn er op het moment dat de klant ons nodig heeft’
Elk ICT-vraagstuk voor horeca en retail opgelost
Elke branche is tegenwoordig afhankelijk van ICT. Dat geldt ook in zeer toenemende mate voor de retail en horeca. Deze branches hebben niet alleen te maken met veel klantdata, maar ook betaalsystemen die geautomatiseerd zijn. ICT-dienstverlener BizzCon uit De Meern heeft zich volledig toegelegd op deze branches. De grote kracht van het bedrijf? Het probleemoplossend vermogen.
We zitten aan tafel met Dennis Ebbenhorst, mede-oprichter van BizzCon. Zijn compagnon is de aanjager áchter de schermen, Dennis is het gezicht naar buiten. Zijn weg naar ICT-ondernemer is een bijzondere, want hij werkte jarenlang bij Defensie. ‘Ik vind techniek al mijn hele leven leuk’, begint Dennis. ‘Maar het was ook mijn jongensdroom om straaljagerpiloot te worden. Ik deed een aanvraag, maar omdat ik lenzen had en hooikoorts, werd ik direct weer de deur gewezen. Omdat toch ook de ICT me bleef trekken, ben ik bij de verbindingsdienst van de Landmacht gaan kijken. De verbindingsdienst zorgt voor alle verbindingen tussen alle eenheden wereldwijd. Ik werd aangenomen op de Koninklijke Militaire Academie waar ik een verkorte officiersopleiding deed. Na twee jaar was ik operationeel en stuurde ik een peloton van dertig man aan. Vervolgens werd ik gevraagd voor een uitzending naar Afghanistan, waar ik verantwoordelijk werd voor alle verbindingen in en naar het uitzendgebied in Kunduz. Toen ik terugkwam werd ik geplaatst bij de logistieke eenheid. Ik dacht dat dit een wat rustigere baan was, maar dat viel tegen. Ik was week op, week af in het buitenland om oefeningen voor te bereiden en zaken te regelen. Toen ik na twee jaar iets anders moest gaan zoeken, wilde ik dichter bij huis blijven. Daarom ben ik bij Defensie weggegaan en bij een ICT-dienstverlener aan de slag gegaan. Daarnaast ben ik de opleiding hbo Informatica gaan doen en heb ik de opleidingen afgemaakt waar ik mee bezig was. Bij dat bedrijf heb ik het hele ICT-vak geleerd, en dan met name wat ICT inhoudt op netwerkgebied.’
Ondernemersreis
Zijn leidinggevende vroeg op een bepaald moment aan Dennis: waar zie je jezelf over twee jaar? Hij antwoordde brutaal: “Op jouw stoel”. ‘Ik wilde daar mee zeggen dat ik het leidinggeven miste. Ik heb vervolgens gesolliciteerd bij een bedrijf in Nieuwegein dat hosting en connectiviteit deed. Daar is mijn ondernemersreis echt begonnen. Ik ben er anderhalf jaar bezig geweest om de zware verliezen die ze hadden geleden naar nul te brengen. Dat was ook het startpunt om in te stappen in de onderneming. Dat deed ik samen met mijn huidige compagnon. Dat hebben we anderhalf jaar met plezier gedaan, maar we voelden de grote jongens in onze nek hijgen. We wisten dat we niet meer konden concurreren met de cloudoplossingen die bedrijven als Google en Microsoft te bieden hadden. Toen ontstond het idee voor BizzCon.’ In eerste instantie startte het als een bedrijf in “business continuity”, waar de naam ook vandaan komt. Dat wil zeggen: het aanbieden van disaster recovery en business continuity-oplossingen aan grote Enterprise-bedrijven. ‘We hebben negen maanden lang keihard gewerkt om het in de markt te zetten, maar geen euro verdiend’, aldus Dennis. ‘We hebben elkaar toen nog eens goed aangekeken: wat gaan we doen? Want we kwamen gewoon niet binnen bij die bedrijven. We hoorden links en rechts van klanten die we nog hadden uit dat andere bedrijf dat er veel behoefte was aan ontzorging op ICT-gebied. Daar hebben we een heel concept op uitgedacht en aangeboden bij een klant. We zeiden: als deze valt, dan gaan we hiermee door. En dat deed het. De grote kracht ervan is dat we echt samenwerken met onze klanten, we ontwikkelen samen met hen verder. Die persoonlijke aanpak – waarin onze opdrachtgevers meer als collega’s voelen – heeft ons gebracht waar we nu zijn.’
BizzCon maakte de bewuste keuze om in de retail te stappen. ‘Er is vanuit ICT-dienstverleners maar weinig aandacht voor de retail. Dat komt omdat het een risicovolle branche is. De retail merkt het meteen als het met de economie niet goed gaat. De meeste dienstverleners rondom de retail werken met standaardcontracten, die niet passen bij een flexibele retailer. Voor de horeca geldt dat precies zo: er kan van alles gebeuren waardoor een oplossing nodig is. En daar zijn we goed in. Actie ondernemen als het nodig is, oplossingsgericht denken. Aanpakken en doorpakken. De focus op retail en horeca – we hebben nog een uitstapje naar de zorg gemaakt maar dit weer laten vallen – heeft ons absoluut groeikracht gegeven.’
Full service dienstverlening
Het portfolio van opdrachtgevers bij BizzCon bestaat uit ketenwinkels met tien tot tweehonderd vestigingen en restaurants met meerdere locaties. ‘De ICT-afhankelijkheid van dit soort ondernemingen is groot, ze kunnen niet meer zonder. Wij staan paraat voor al die vestigingen met onder andere: internet, telefonie, integratie van systemen, wifi, kassa-ondersteuning en storingen verhelpen. De ondernemer of ICT-manager wil dat de mensen in de winkel of in het restaurant de telefoon kunnen pakken als iets niet werkt, want je wil niet dat op een zonnige dag met een vol terras je handheld uitvalt of dat je op een drukke zaterdag een pinstoring krijgt. Die eerstelijns dienstverlening, daar zorgen wij voor. Wij zeggen tegen die ondernemers: “wij zijn open zolang jullie open zijn”. Dat betekent dus ook dat we in de avonden en in het weekend voor ze klaarstaan. De continuïteit van de bedrijven wordt gewaarborgd en leidinggevenden kunnen ook met een gerust hart op vakantie.’
Hoewel het op het eerste oog simpel lijkt wat BizzCon doet, is het dat zeker niet altijd. ‘De grootste uitdaging voor ons is het werken met een grote diversiteit aan systemen en soorten koppelingen’, zegt Dennis. ‘De ene klant heeft kassamerk A, de ander B en weer een ander C. Wij moeten ze allemaal kennen. Elke keer als er een klant bijkomt, komt er weer een nieuw systeem bij en moeten wij ook weer leren. We moeten daarnaast opletten met koppelingen. Retail- en horecabedrijven zijn tegenwoordig allemaal omnichannel, waardoor er een hele wolk aan andere leveranciers ontstaat waarmee een koppeling moet worden gemaakt. Dat stuk moeten wij nauwkeurig borgen, zodat we weten hoe we de vraag kunnen oplossen. Dat vergt een stuk kennisvergaring, en om die reden houden we ook vast aan onze branches. Anders verliezen we kennis en verdwijnt de focus op ontzorging.’
De medewerkers van BizzCon – waar de kennis zit – zijn als vanzelfsprekend heel belangrijk voor de organisatie. Toch verloopt de zoektocht naar nieuwe talenten heel organisch. ‘In de voorselectie van nieuwe collega’s kijk ik naar drie elementen: intrinsieke motivatie, communicatieve vaardigheden en opleiding en training. Eén van die laatste twee mag wat minder zijn, want daar kunnen we aan werken. Maar die eerste factor is leading. In combinatie met de interesse die zij hebben voor het vak, zie je ze groeien.’
Niet voor, maar mét de klant werken
Dennis is trots op wat hij en zijn compagnon in slechts zes jaar tijd hebben bereikt met BizzCon, maar is met name blij dat ze hun opdrachtgevers écht verder kunnen helpen. ‘En ik vind het prachtige branches. Als je kijkt naar de retail; dat heeft altijd een beetje achtergelopen. Retailers zeggen vaak: we moeten eerst wat verdienen en daarna gaan we wel wat in ICT investeren, de vooruitstrevende ondernemers daargelaten. Maar we merken dat het aan het verschuiven is. Ons advies is dan ook: blijf investeren. Je moet vernieuwen, anders haak je af. Verschillende bekende retailers zijn op die manier onderuit gegaan. En dat stuk aan de achterkant is noodzakelijk om je klantbeleving op het juiste niveau te krijgen. Dat je bijvoorbeeld wat kunt bestellen als de maat waar jouw klant om vraagt, er niet is. Daarin kunnen wij ondersteunen, het liefst in nauwe samenwerking met de klant. Als onze klanten alleen maar klant zijn en wij alleen leverancier, kunnen we geen meerwaarde bieden in de adviserende rol. We kunnen een storing verhelpen en meehelpen een nieuwe winkel te bouwen, maar op het moment dat we betrokken zijn bij vernieuwing, ontstaat er meerwaarde voor de klant omdat wij dan gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven. Met twee keer bellen heb je de kostprijs er dan al uit. Ik vind het mooi om onze klanten in een laagdrempelige en persoonlijke relatie voor te bereiden op de toekomst.’