Wij stimuleren duurzaamheid en sociaal ondernemerschap
Een persoonlijke klik en een hart voor duurzaam en sociaal ondernemen. Volgens Ton Kock, fiscalist bij Alfa Accountants en Adviseurs, regio Holland-Midden, zijn het twee belangrijke redenen voor de gunfactor. We bezoeken hem om te praten over het thema van deze OnderNamen-editie. Wat volgt is een passievol gesprek over de toekomst, inclusief zijn visie op alternatieve methodes om je winst te meten.
‘Wat is eigenlijk een gunfactor?’ Met deze vraag begint Ton Kock ons gesprek. ‘Gunnen gaat over iets toevertrouwen, verlenen of schenken. Het is een vrij abstract begrip, maar we hebben er in ons vak wel veel mee te maken. Zeker in het segment waar wij als Alfa Accountants en Adviseurs veel in werken, namelijk het mkb. We zitten met eigenaren aan tafel en dan moet er een bepaalde klik zijn. Zakelijk, maar ook persoonlijk. Er zijn genoeg partijen die hetzelfde werk doen als wij. De persoonlijke en zakelijke klik maakt dat ondernemers het ons gunnen. Als Alfa Accountants en Adviseurs staan we voor een aantal zaken. Duurzaamheid en sociale impact staan daarbij bovenaan, los van randvoorwaarden als kwaliteit en kennis uiteraard. Maar dat is vanzelfsprekend.’
Balans
‘Om een persoonlijke klik te krijgen moet je wel aan randvoorwaarden voldoen’, vertelt Ton verder. ‘Daarom richten wij ons op een goede werk-privébalans voor collega’s. De gedachte daarachter is dat wanneer iemand goed in zijn vel zit, hij of zij ook vrolijker, energieker en enthousiaster is op de werkvloer. Dat is belangrijk in alle contacten die je hebt. Wanneer je prospects benadert of afspraken hebt met bestaande klanten straal je die vrolijkheid en energie uit. Je toont meer interesse in de persoon tegenover je en dat is de basis voor de klik, oftewel de gunfactor. Hoe beter de persoonlijke balans, hoe beter we onszelf kunnen zijn. En dat is naar mijn mening essentieel. Het kost als het goed is geen moeite, want je bent zoals je bent en neemt jezelf altijd mee. Als je matchende karakters tegenover elkaar zet, werkt dat altijd fijner, zowel met klanten als collega’s.’
Duurzaamheid en sociale impact
‘Naast de persoonlijke klik die er tussen een adviseur en klant moet zijn, onderscheiden wij onszelf ook als maatschappelijk accountants- en adviesbureau’, stelt Ton. ‘Duurzaamheid en sociale impact zitten echt in ons DNA verweven. Wij nemen die thema’s mee in elk gesprek dat we voeren met onze klanten. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de wereld waarin we leven en hebben allemaal een kans om een steentje bij te dragen aan een verbetering ervan. Het klinkt misschien wat cliché, maar de campagne “iedereen doet wat” van de overheid heeft echt een kern van waarheid. We kijken snel hoe een ander het slechter doet dan wij en we gebruiken dat als excuus voor ons eigen handelen. Maar we hebben enkel invloed op onze eigen acties. Als je daar een kleine verandering in aan kan brengen, is dat altijd positief, wat een ander bedrijf of individu ook doet.’
Verdienmodel
‘Dat wij ons hier als accountants- en adviseursbureau zo mee bezig houden, heeft denk ik te maken met onze geschiedenis. We hebben een agrarische, coöperatieve achtergrond. Die zie je nog steeds terug in het feit dat alle elfhonderd collega’s voor een deel eigenaar zijn van het bedrijf. We willen de wereld beter achterlaten voor een volgende generatie. Vanuit onze rol zitten we met veel partijen aan tafel en kunnen we deze bedrijven helpen te verduurzamen. Met advies over subsidies, financiering en fiscaliteit. Maar idealiter zouden we het verdienmodel van bedrijven willen veranderen, zodat het niet alleen meer draait om de centen. Kwaliteit van leven moet onderdeel worden van de jaarresultaten. Daarmee bedoel ik dat je in de jaarresultaten niet alleen kijkt naar winst in de zin van geld, maar ook naar andere winsten die je hebt gemaakt. Bijvoorbeeld de impact die je hebt gerealiseerd op één van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. We moeten af van de gedachte dat duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen geld kost. We moeten naar een manier zoeken waarop we kijken naar waarde. Wellicht heb je door bepaalde investeringen wel minder winst gemaakt in geld, maar heb je enorm veel waarde gecreëerd op een ander vlak. Het lastige is alleen nog hoe we die winsten inzichtelijk kunnen maken. Daar is de hele wereld druk mee. Daar hebben wij ook nog geen pasklaar antwoord op. Maar we zijn er wel druk mee bezig en bespreken dit veel met ondernemers. Een groep collega’s krijgt momenteel les in duurzaamheidsadvisering aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Dat is onder andere gericht op dit onderwerp: het veranderen van verdienmodellen. Natuurlijk blijft geld verdienen ook belangrijk, want er moet ook brood op de plank komen. Maar het wordt één van de doelen, in plaats van het enige doel.’
Persoonlijke drijfveer
‘De toekomstvisie die ik zojuist vertelde is twee jaar geleden mijn persoonlijke drijfveer geweest om me aan te sluiten bij Alfa
Accountants en Adviseurs. Ik werkte daarvoor dertien jaar als zelfstandig fiscalist en had eerlijk gezegd gezworen om nooit meer bij een organisatie te gaan werken vanwege de vrijheid en snelheid die je als zelfstandige hebt. Ik zocht echter wel een partner om mee samen te werken en in die zoektocht raakte ik in IJsselstein aan de praat met twee mensen van Alfa. Het mooie aan het gesprek was dat het helemaal niet ging over ons vak zelf. We spraken vooral over de toekomst en waar we ons als mensen mee bezig zouden moeten houden. We hadden op dat gebied een enorme klik en zo ben ik twee jaar geleden over mijn principes heen gestapt en hier gaan werken. Nu ben ik binnen het cluster Holland-Midden één van de kartrekkers op het gebied van dit thema. In ieder cluster zijn daar een paar van, die actief bezig zijn om collega’s te enthousiasmeren om zich in te zetten voor een duurzame kijk op ondernemen. Zo verspreidt het zich als een olievlek. Al is dat misschien niet de juiste term, haha.’
Eigen initiatieven
‘We vinden het belangrijk dat we zelf ook doen wat we verkondigen’, vertelt Ton. ‘De initiatieven wisselen van groot tot klein. Het laaghangend fruit doen we sowieso. Zo zijn wij een paperless office. Alles is digitaal. Dat is niet alleen duurzamer, maar werkt ook nog eens prettiger. Daar proberen we klanten ook altijd van te overtuigen, dus het is mooi om dat zelf te kunnen laten zien. Verder hebben onze panden zonnepanelen, rijden we sinds dit jaar allemaal elektrisch en heeft ieder kantoor een luchtpomp voor de autobanden. Qua sociale impact maken we ook bewuste keuzes. Zo kopen we onze koffie bij duurzame koffieleverancier Gosling Coffee, kopen we chocola van Tony Chocolonely en bestellen we koekjes bij De Koekfabriek, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Door deze bedrijven met een maatschappelijke of duurzame insteek te steunen, dragen we direct een steentje bij.’
Meer dan werk
Wanneer we aan het einde van het gesprek belanden, constateren we dat we weinig over fiscaliteit hebben gepraat. ‘Dat is ook helemaal niet belangrijk’, stelt Ton. ‘Natuurlijk kan ik vertellen dat je als ondernemer belasting moet betalen, maar het liefst niet te veel. Dat wij de grenzen van het mogelijke opzoeken, zonder eroverheen te gaan en dat we alle kennis in huis hebben om bedrijven hiermee te helpen. Maar daar zit niemand op te wachten. Het is de basis die je mag verwachten van een bureau. Maar het maakt ons niet onderscheidend. Dat we de duurzaamste zijn wel. Dat ik persoonlijk streef naar gelijkheid en vrijheid voor iedereen ook. Dat zijn de punten die ons anders maken en waarmee we ondernemers willen informeren, prikkelen en inspireren. De punten waarmee we de gunfactor van onze klanten krijgen.’