Zoeken

Groene onderneming midden in de polder

Het is een unieke locatie, die van Boerderij De Boerinn in Kamerik, met meer dan voldoende ruimte voor een vergadering, (sportieve) teamactiviteit of beregezellige fuif. Het succes van de onderneming zit ‘m deels in de scenerie, maar net zo goed in het team. Bij Boerderij De Boerinn werkt een betrokken club mensen, die ook inhoudelijk input levert over de te benutten kansen. Het is een platte organisatie met een informele sfeer en dat vóél je. Samen met de duurzame filosofie heeft de organisatie een winnende formule in handen. Letterlijk zelfs, want ze wonnen vorig jaar de Gouden Parel.

Een bezoek aan Boerderij De Boerinn in Kamerik is altijd fijn. Als je nog niet rustig was, dan word je het vanzelf wel door de polderse vergezichten en alle boerderijbeestjes. Het gaat zichtbaar goed bij Boerderij De Boerinn. Nieuwe projecten doemen op zoals de kersverse, traditionele windmolen en de parkeerplaats met veertien laadpunten, die zijn verspreid over het terrein. Een deel daarvan is aangesloten op de windmolen en een deel op zonnepanelen. Bewust natuurlijk, om ook tijdens de seizoenswisselingen in charge te blijven. Het past allemaal bij de groene ambitie van De Boerinn, om honderd procent zelfvoorzienend te worden. ‘We zijn al goed op weg! Voor tweederde. Dat betekent dat we moeten blijven investeren’, zegt eigenaar Hans van der Stok. ‘We zijn daarnaast bezig om ook warmte uit compostering te halen. Dat is een beproefd concept.’

Mogelijkheden

Boerderij De Boerinn is een bron van mogelijkheden met twee boerderijen, elf verschillende ruimtes, een café-restaurant én bar. En de polder natuurlijk! De boerderij wordt omgeven door dertig hectare weiland; genoeg mooie wandelroutes, als je het vergaderen even niet meer ziet zitten. Hetgeen waar Boerderij De Boerinn zo om bekendstaat is het faciliteren van (zakelijke) evenementen in alle soorten en maten: van een vergadering tot een teamuitje en een knalfeest. Vorig jaar mocht de organisatie 50.000 gasten ontvangen, waarvan zeventig procent tot de zakelijke markt behoorde. ‘Dat is een hoop’, beaamt Hugo Oudejans, commercieel directeur. ‘We zetten doelgericht in op het organiseren van events voor de zakelijke markt. We blijven innoveren en zijn actief in de media om te laten zien dat we bezig blijven.’

De formule is met name meedenken, aangevuld door het enthousiasme van het team. ‘We trekken er jaarlijks een aantal keer op uit met z’n allen en dan bespreken we ook inhoudelijke zaken. Zo hebben we onze poldersport geïnnoveerd en dankzij medewerkers ook nieuwe dingen geïntroduceerd, zoals boerenlasergame (in een omgebouwde stal) en geitenyoga.’ Dat laatste is zeer populair, helemaal sinds influencer Bas Smit er in 2021 speciaal voor naar Boerderij De Boerinn kwam. ‘De kracht van sociale media’, beaamt Hugo. ‘Ik vind het schitterend om het enthousiasme van het team te zien. En ook dat die houding wordt opgemerkt door onze gasten. Het is hier soms hard werken, met name als we meerdere groepen tegelijk hosten. Maar het lukt altijd.’

‘We zitten dicht op het eindresultaat, dus we merken heel snel het effect van ons doen en laten en passen daar onze strategie op aan’

Informeel

Boerderij De Boerinn is een organisatie die wil groeien. En die al flink ís gegroeid, sinds het aantreden van Hans en Hugo, nu ruim vijf jaar geleden. Hun team aan vaste krachten is steady: zo’n twintig man. In totaal telt de organisatie 75 mensen, de flexibele medewerkers meegerekend. Op de werkvloer hangt een informele, gezellige sfeer. ‘Plezier in je werk heeft alles met intrinsieke motivatie te maken. Daar ben ik in de praktijk achter gekomen’, vertelt Hugo, die van een corporate omgeving met vergaderingen en hiërarchie naar een platte organisatie is gegaan. ‘We zitten dicht op het eindresultaat, dus we merken heel snel het effect van ons doen en laten en passen daar onze strategie op aan’, vult Natalie Kwakkenbos, coördinator verkoop, aan.

Anticiperen is key. ‘Als een klant tóch niet boekt of een medewerker niet lekker in zijn vel zit, dan gaan we oplossingsgericht te werk met zijn allen: “wat kunnen we doen?” Een klant die liever een luxe hotel als setting heeft, past hier simpelweg niet. We zijn een agrarische  eventlocatie; we hebben dieren op ons terrein en onze parkeerplaats heeft wat kuilen en plassen. Maar in andere gevallen is het fijn om te reflecteren. We zijn goed te bereiken met de auto, maar bieden ook transfermogelijkheden van en naar NS Woerden, zoals met onze huifkar achter de trekker.’

Logistiek

Natuurlijk gaan dingen ook weleens minder goed. ‘We hebben dagen waarin we zevenhonderd gasten tegelijk mogen ontvangen. Als mensen naderhand zeggen dat ze niets hebben gemerkt van de drukte en andere groepen, zijn we blij’, aldus Nado Gangemi, bedrijfsleider. Het hosten van events is een logistieke operatie, waar bij Boerderij De Boerinn veelvuldig over wordt nagedacht. ‘Mensen komen hier om te ontspannen en dat is de sfeer die we nastreven. Dus we blijven leren en een goede voorbereiding is alles.’

Vorig jaar was een goed jaar. Boerderij De Boerinn won de Gouden Parel, de ondernemersprijs van het jaar, en investeerde volop ten gunste van hun duurzaamheidsfilosofie. Zonnepanelen op het dak én in het water. Drijvende zonnepanelen hebben als voordeel dat ze nog meer energie genereren. De nieuwe elektrische bus en de eigen groentetuin dragen bij aan de groene vibe die het bedrijf in huis wil halen. In het restaurant en in de shop gebruiken ze producten van eigen land, maar ook van boeren uit de omgeving. In het café-restaurant, met uitzicht op de polder, kun je daarom ook gerust spontaan langskomen. Kinderen in de speeltuin, jij in de natuur: dát is pas opladen.