Zoeken

Technologie voor je laten werken

Met groene vingers en de “poten” in de klei duikt Edo Post Uiterweer van De Aar Hoveniers in zijn Google-agenda om ons gesprek in te plannen. Snel en effectief. Ook in zijn bedrijfsprocessen zet hij digitalisering in om het werk zowel binnen als buiten makkelijker te maken.

Al tien jaar staat hij aan het roer van het bedrijf dat ooit door zijn ouders werd gestart in twee garageboxen aan de Akkerwindeveld. Nu vertelt hij met passie over hoe hij het verkregen vertrouwen van zijn ouders dagelijks waarmaakt. ‘Plezier in het werk is belangrijk’, zegt Edo. ‘Elkaar scherp houden, naar elkaar omkijken en het ook gezellig hebben. Tuinieren is fysiek zwaar werk en we worden er allemaal niet jonger op. Daarom zijn we zuinig op elkaar en sta ik altijd open voor manieren om ons werk makkelijker en efficiënter uit te voeren’.

Prettiger dan de rolmaat

Het digitale meetinstrument dat ze gebruiken is daar een goed voorbeeld van. ‘Dit werkt ideaal bij het inmeten van tuinen. De sensor meet afstanden op basis van beweging en is gekoppeld aan mijn smartphone’, aldus Edo. ‘Via een app worden de meetgegevens ingelezen en rechtstreeks verzonden naar het tekenprogramma. Hij meet in 3D, dus ook de hoogtelijnen die wij vaak nodig hebben in een tuinontwerp zijn een fluitje van een cent.’ De innovatie is fysiek minder belastend, bespaart tijd, voorkomt fouten en scheelt materiaalverlies.

Vertrouwen scheppen

De Excel-lijsten met de planning gaan binnenkort op de schop. Edo: ‘Ons softwarepakket wordt uitgebreid met een urenregistratie, waardoor ook de planning in is te zien door alle medewerkers. Er staat een plantenlijst in, we kunnen alle materialen inboeken en de facturatie verzorgen.’ Alle contactmomenten worden al vastgelegd in het klantrelatiesysteem. ‘Dat vraagt zeker iets van iedereen die ermee werkt. Tegelijk is het de ruggengraat van je bedrijf als het gaat om relatiemanagement. Het schept vertrouwen naar de klant.’

Hechte sfeer

Dat het soms een uitdaging is om iedereen mee te krijgen in zijn digitale plannen, geeft Edo direct toe. Toch weerhoudt het hem er niet van het goede voorbeeld te geven en kaders te scheppen. ‘Zo zijn we pas met takenlijstjes gestart. Wanneer ik een groter belang zie waar we als team beter van worden, dan ben ik bereid dat een kans te geven.’ Het team is hecht. Iedere ochtend wordt gezamenlijk opgestart en er zijn twee wekelijkse borrelmomenten, zodat de parttimers niet buiten de boot vallen. ‘Onze medewerkers zie ik meer dan mijn eigen vrouw’, lacht Edo. ‘Dan kunnen we het maar beter fijn hebben met elkaar!’

Stappen zetten

Met een businesscoachingstraject maakt Edo ruimte om naast “in” ook “aan” zijn bedrijf te werken: ‘Om de week hebben we een call via Teams en elk kwartaal een fysieke meeting waarin we plannen uitwerken naar weekdoelen. Zoals het aantrekken van twee nieuwe medewerkers. We blijven bouwen aan vertrouwen: zo kom je waar je heen wilt!’

 

www.aarhoveniers.nl