‘Onze kern is en blijft: leuke jobs vinden voor leuke mensen’
Over groei kan UBN Uitzendbureau geanimeerd meepraten. In dertig jaar ontwikkelde het van origine Utrechtse bedrijf zich met flinke stappen. Anno nu is het een gerenommeerde speler in de uitzendbranche, die werkend Nederland blij maakt door met succes te bemiddelen in logistieke en industriële banen. In gesprek met commercieel directeur Harry Noorlander over successen, groeipijn en het dertigjarig jubileum. ‘Dat hebben we toch maar mooi gedaan.’
Nog gefeliciteerd met jullie jubileum! Hebben jullie het een beetje kunnen vieren?
‘Nauwelijks, helaas. Het jaar 2021 zou in het teken staan van ons dertigjarig bestaan, maar veel festiviteiten konden niet doorgaan vanwege de
coronamaatregelen. Zo zouden we flink uitpakken met een groot feest bij Fort bij Vechten, een relatief nieuwe locatie van BHG. Het mocht niet zo zijn, dat is heel erg jammer. We hebben het wel veelvuldig online gevierd en gedeeld, maar dat haalt het natuurlijk niet bij het echte werk. Heel leuk is wel dat we als directie van onze medewerkers een mooi beeld hebben gekregen dat ons motto uitdraagt: UBN maakt werkend Nederland blij. Dat is gemaakt door de meesterlijke Tilburgse kunstenaar Rob van Trier. Het staat erg mooi in de voortuin van ons hoofdkantoor. Dertig jaar, dat is bijzonder. Mijn goede vriend en compagnon Willem de Groot, algemeen directeur, heeft destijds zijn nek uitgestoken om UBN Uitzendbureau op te richten. Het is een ongelooflijk mooi bedrijf geworden, met nog altijd klanten van het eerste uur en heel veel andere gewaardeerde opdrachtgevers. Dat hebben we toch maar mooi gedaan met z’n allen.’
Dertig jaar UBN Uitzendbureau, kun je de groei in die periode in vogelvlucht schetsen?
‘Ik maak het zelf als aandeelhouder tien jaar mee, ook toen was het al een heel solide bedrijf met een nadrukkelijke focus op logistiek en industrie. Dat heeft het bedrijf veel goeds gebracht. Als je kijkt naar de successen van de laatste jaren, dan hebben we de samenwerkingen met bedrijven die we al hadden nog succesvoller gemaakt en zijn we vruchtbare samenwerkingen aangegaan met nieuwe bedrijven. We zijn in tien jaar drie, vier keer groter geworden. Dat heeft uiteraard niet alleen met mij te maken, maar met name met onze mensen in de vestigingen die met z’n allen onze groeiambities hebben omarmd. En we hebben enorm veel geïnvesteerd in online zicht- en vindbaarheid. Google, social media, etcetera. Daarin hebben we flinke stappen gezet. We zijn in vijf jaar van één naar vier marketingmedewerkers gegaan, dit geeft perfect aan wat voor ons strategisch is. In het verleden gingen onze centen onder andere naar stoepborden, met daarop ‘de aanbieding van de dag’. Maar in deze tijd moet je ervoor zorgen dat mensen je online weten te vinden en omgekeerd, zeker met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt.’
Hoe ziet jullie bedrijf er vandaag de dag in cijfers uit?
‘Toen ik kwam werkten wij met een dertigtal mensen, nu bijna zeventig. Deze collega’s werken verspreid over achttien vestigingen: het hoofdkantoor, onze regionale vestigingskantoren en onze inhouse/semi inhouse-vestigingen bij relaties, zoals Remia, Ameco, Pally, Santrade en Nedal. Onze regionale kantoren kun je zien als servicevestigingen voor onze klanten en kandidaten; hier wordt het dagelijkse beheer verzorgd. Dagelijks hebben we voor onze opdrachtgevers tussen de 1.000 en 1.500 professionals aan het werk.’
Waarom bellen opdrachtgevers juist UBN en blijven ze hangen?
‘Duidelijke focus. Wij zijn dé professional op het gebied van logistiek en industrie, kennen de branche op ons duimpje. Om een voorbeeld te geven: onze consultants in de vestigingen, en zeker ook onze uitzendkrachten, weten waarover ze praten als het gaat om veiligheid en hygiene in de maakindustrie. Dat combineren ze met echt goed hun werk doen in een rol die bij ze past, maar die ze ook leuk vinden. Wij vinden het oprecht leuk om die match te maken, kijken de man of vrouw in de ogen en vragen: waarom moeten we jou nou bij deze opdrachtgever aanbieden? Bemiddelen doen we dus op de ouderwetse manier, maar met gebruik van nieuwerwetse technieken. Online zijn wij hartstikke hip, maar tegelijk blijven we bij de basis. Dat we werkend Nederland blij maken is echt geen cliché. We voelen aan welk type werknemer een klant nodig heeft, en dat type gaan we vinden. Daar krijgt de opdrachtgever plezier van, maar de kandidaat ook. Leuke jobs vinden voor leuke mensen, dat is en blijft de kern.’
Ga er maar aan staan, met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Is dat jullie groeipijn?
‘Dat kun je zeker zo stellen. Het is een grote uitdaging om de groei te kunnen blijven invullen. Onze klanten willen graag door en vragen vaak meer mensen dan een paar jaar geleden. Toen konden we nog zeggen: kom maar op, maar die tijd is voorbij. Dat heeft onder andere te maken met het lage aantal werkloze mensen in Nederland. Het is dus belangrijk om de verwachtingen van de klant heel goed te managen. Het vrije aanbod groter maken kunnen we niet. De oplossing voor veel nieuwe relaties zit momenteel bij bestaande pools die we vaak al goed kennen. Ook leiden we in samenwerking met de klant steeds meer medewerkers op en enthousiasmeren we mensen om een opleiding te volgen. Daar zit onder andere een sleutel tot succes. Daarnaast moeten we heel creatief zijn om mensen te vinden, vooral online. Wij zoeken het succes niet in het buitenland. Deze uitdaging houdt me elke dag bezig. De afgelopen twee jaar waren onze beste jaren ooit, maar niet zonder pijn aan de organisatorische kant. Zelf hebben we er ook mee te maken. Dan gaat er een getalenteerde medewerker weg, mensen doen dat nou eenmaal weleens. Maar die moet je wel zien te vervangen. Ook professionals in deze categorie liggen niet voor het oprapen.’
Hoe gaat UBN de toekomst tegemoet?
‘Twee jaar geleden hebben we een managementteam geïnstalleerd. Deze move is een resultaat van een uitgebreid intern onderzoek naar de vraag: hoe maken we UBN Uitzendbureau futureproof? Dit managementteam wordt gevormd door collega’s met veel ervaring en verstand van zaken, opgedaan binnen de UBN-gelederen: regiomanager Roxanne an Haack, regiomanager Kathelijne Merks en operationeel manager inhouses Robert Klaassen. Ook hebben we onlangs een talentmanager aangesteld. Als voormalig senior vestigingsmanager Rotterdam scout en begeleidt Rosan de Jong talenten binnen onze organisatie. Boeien en binden, daar gaat het om in deze tijd. Zulke veranderingen geven ons als directie de ruimte om veel meer strategisch na te denken over de toekomst. Wat ons betreft een heel goede zet.’