fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Retail Bouw Management geeft handen en voeten aan circulariteit en duurzaamheid

Circulariteit en duurzaamheid zijn thema’s die niet meer weg te denken zijn uit de bouwwereld. Projectmanagementbureau RBM-Retail in Nieuwegein wist een paar jaar geleden daarom wat haar te doen stond. Om écht duurzaam en circulair te werken, moet je kennis van buiten naar binnen halen en zelf de handschoen oppakken, zo werd beredeneerd. Een bijzondere transitie werd ingezet en Gerard Pruijn werd aan boord gehaald om het circulaire verhaal juist weer naar buiten te brengen. Ronder kan de cirkel niet worden.

Tot de aanstelling van Gerard als Head of Sales & Marketing, had RBM-Retail nog geen YouTube-kanaal. Inmiddels staan er maar liefst dertien video’s op. Video’s waarin Gerard als volwaardige presentator ingaat op allerlei thema’s rondom duurzaamheid en circulair bouwen. Er komen ook diverse opdrachtgevers en samenwerkingspartners van RBM Retail aan het woord, zoals Carrier, Vedis en Jumbo. Het is typerend voor de manier waarop RBM Retail de boodschap over duurzaamheid en circulariteit over wil brengen, helder en zonder poespas. ‘De marketing was bij RBM nog een beetje een ondergeschoven kindje, terwijl het circulaire verhaal het juist heel erg waard is om verteld te worden’, aldus Gerard. ‘We hadden bestaande kanalen om ons verhaal naar buiten te brengen, zoals onze website en LinkedIn-pagina, maar mij leken de video’s een mooie toevoeging.’

Alles onder één dak 

Onder andere aan de hand van de video’s wordt verteld in welke transitie de bouwwereld momenteel zit en hoe RBM Retail daarin het voortouw probeert te nemen. De core business van het Nieuwegeinse bedrijf is het uit handen nemen van alle activiteiten rondom retailbouw, ofwel de bouw van een nieuwe of verbouwing van bestaande winkelvestiging. Alles vindt plaats onder hetzelfde dak: winkelontwerp, 3D-inmetingen, technisch tekenwerk, projectmanagement voor cascobouw, nieuwbouw en verbouw, de aanvraag van vergunningen, visuele merchandise (zoals vlaggen en gevelbelettering) en 24/7 management van storingen en onderhoud. Gerard: ‘Daarvoor hebben we een systeem waar al onze leveranciers aan gekoppeld zitten, dus als er iets is, kan er snel worden gehandeld.’ Ook bij calamiteiten staat RBM-Retail klaar. ‘Weet je nog destijds die rellen in de binnenstad van Den Bosch? Daar was ook een door ons verbouwde vestiging van Jumbo getroffen. Wij gaan daar dan direct op af, timmeren de winkel dicht en zorgen dat alles wordt opgeruimd. Daarna regelen we dat alles weer opgebouwd wordt en het er weer netjes uitziet. Kortom, we pakken in alles de regie.’

‘Wij vinden het belangrijk dat de communicatie over het gebruik van grondstoffen veel duidelijker en transparanter wordt’

Circulariteitsgedachte absorberen

Die regierol wil RBM-Retail ook heel nadrukkelijk op zich nemen in de ontwikkelingen rondom circulariteit. Gerard: ‘Iedereen weet dat we onze aarde aan het uitputten zijn. We moeten nu écht ingrijpen en wij willen dat graag op een pragmatische manier aanpakken, en zelf met oplossingen komen. Wij gaan ons onderscheiden door te laten zien dat we de circulariteitsgedachte hebben geabsorbeerd en actief uitdragen.’

Hoe RBM Retail dat concreet doet? Door heel nauw samen te werken met partners en gebruik te maken van een materialenpaspoort. ‘Wij vinden het belangrijk dat de communicatie over het gebruik van grondstoffen veel duidelijker en transparanter wordt. Om dat te kunnen doen, is het van belang dat digitaal vastgelegd wordt welke materialen ergens zijn gebruikt. In het paspoort komt te staan welke grondstoffen bij de bouw van een winkel zijn toegepast, wat de samenstelling is, wat het gewicht is en hoe en wanneer ze geïnstalleerd zijn. De waarde is ook meteen duidelijk. Als er bijvoorbeeld in een muurtje een grondstof gebruikt is die misschien vijf jaar later heel schaars is, dan kun je zeggen: ik haal dat muurtje in mijn winkel eruit. Eigenlijk kun je het bijna zien als een soort belegging. Maar bovenal geeft het ons een heel duidelijk beeld van hoe we grondstoffen kunnen hergebruiken zonder aan kwaliteit in te dammen. Denk bijvoorbeeld aan oude glazen deuren van koelingen. Die kunnen worden verwerkt tot kleine korrels om er vervolgens een nieuw product van te maken.’

Software 

RBM Retail draagt met deze bewuste manier van bouwen niet alleen een steentje bij aan een betere leefwereld, maar voldoet daarmee ook aan de wens van hun klanten. ‘Het principe is eigenlijk heel simpel: een retailer gaat een winkel bouwen en wil tegenwoordig bijna altijd dat deze zo duurzaam mogelijk én circulair wordt. Wij zorgen daarvoor.’ Een samenwerking met partners is daarbij cruciaal. ‘Wij gaan met onze samenwerkingspartners om tafel om in kaart te brengen welke grondstoffen er worden gebruikt, een kostencalculatie te maken en plan van aanpak op te stellen.’ Ook goede software is onontbeerlijk. Het materialenpaspoort is één onderdeel daarvan en daarnaast heeft RBM een softwareprogramma voor de verwerking van alle gegevens rondom een bouwproject, zoals 3D-tekeningen en begrotingen. RBM heeft zelf ook nog de project information tool (PiT) ontwikkeld. ‘Met dit programma kunnen documenten worden gedeeld, wat zorgt voor veel meer efficiëntie in de onderlinge samenwerking. Bovendien is er altijd duidelijkheid over de projecttaken die uitgevoerd moeten worden.’ 

Seminar

Onlangs werd nog meer handen en voeten gegeven aan het thema duurzaamheid. Eind maart organiseerde RBM, in samenwerking met onder andere Vedis, een groot seminar dat in het teken stond van “De winkel van morgen”, met een focus op duurzaamheid en digitalisering. De ruim 140 deelnemers werden toegesproken door diverse toonaangevende retailers, zoals Xenos en een nieuwe speler in de markt: TOMO, de eerste, volledig circulaire retailketen. Ook heeft RBM The Travel Company opgericht. Deze bv richt zich op het maken van korte citytrips met relaties om in die betreffende stad allerlei verschillende retailers te bezoeken en zo inspiratie op te doen op het gebied van circulariteit, digitalisering en duurzaamheid. Om de cirkel helemaal rond te maken is circulariteit ook nadrukkelijk toegepast in het eigen kantoorpand. Zo is één ruimte gevuld met oude containers, die door RBM zelf zijn gestript, schoongemaakt, geverfd, van glas zijn voorzien en tot kantoorruimtes zijn gebombardeerd. Vanuit die containers werken de verschillende expertteams elke dag weer aan het verbeteren van de projecten én de aarde. ‘Wij zijn altijd on the move en willen dat er iets gaat gebeuren in de markt’, aldus Gerard. ‘We hoeven niet de eerste te zijn, maar willen wel op allerlei vlakken kwaliteit leveren. De weg is geëffend, nu wordt het tijd om deze verder te ontdekken.’ 

CoverstoryBouw & VastgoedLekstroom